Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC + iMac = surfa samtidigt?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-09 13:26

Hej

Min dotter har köpt en iMac 20, hennes kille har en PC.
Jag har bedyrat att de ska kunna surfa samtidigt via någon link-switch-liknande-pryl.

Hoppas att jag inte har lovat för mycket.

Vad krävs och hur gör man?

Tacksam för all hjälp.

Vänligen
Johnny Nyberg

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-04-09 13:33

Det är precis så enkelt som du beskriver. Allt de behöver är en switch och några ethernetkablar. Själv har jag en D-link kopplad till bredbandsmodemet och det funkar fint.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-09 13:45

Det har ingen betydelse att den ena maskinen är en Mac. Gå till en datorbutik och säg att du vill koppla två dator till samma bredband så plockar de fram prylar. Säg inte att den ena datorn är en mac bara, då blir de rädda och osäkra och vägrar hjälpa till.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-09 14:25
Ursprungligen av Johnnyn:

Min dotter har köpt en iMac 20, hennes kille har en PC. Jag har bedyrat att de ska kunna surfa samtidigt via någon link-switch-liknande-pryl.

Väldigt, väldigt nära. I butiken ska du bli erbjuden en router (ibland även kallad bredbandsdelare), men med inbyggd switch. Routern är till för att kunna bygga en nätverk (hemma) som består av flera datorer (och därmed flera IP-adresser) som ansluter och utnyttjar ett Internet-abbonemang (sk. bredbandsanslutning) med bara en (1) IP-adress. Switchen är till för att flera datorer på det (interna) hemmanätverket ska kunna ansluta sig fysiskt på samma gång.

Om din dotters iMac har ett Airport Extreme-kort kan du tipsa om att skaffa en router med trådlöst nätverk. Hemma hos mig har vi min iMac (trådlös), en stationär PC (sladd) och en bärbar PC (trådlös) genom en Netgear http://www.netgear.com/products/details/WGR614.php. Funkar mycket bra och är enkelt att använda, kostade ca 1000 spänn.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 07:07

Du behöver ingen pryl ens engång…
[wiki]NAT[/wiki]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-09 07:27
Ursprungligen av Pär:

Du behöver ingen pryl ens engång…
[wiki]NAT[/wiki]

Nja, nån av datorerna måste ha två nätverkskort och måste vara på för att den andra skall kunna vara ute och surfa. En nödlösning om man har ett nätverkskort över.
Men visst, du klarar dig med två nätverkskablar i stället för tre om du har en router.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 08:32
Ursprungligen av pichia:

Nja, nån av datorerna måste ha två nätverkskort och måste vara på för att den andra skall kunna vara ute och surfa. En nödlösning om man har ett nätverkskort över.
Men visst, du klarar dig med två nätverkskablar i stället för tre om du har en router.

Nja, man kan ha flera ip-adresser på samma kort/sladd (virtual IP, är 255 stycken gränsen?) och NAT:a mellan dom, fast då måste man ju ha en switch å andra sidan...

Köp en router (finns även som trådlös). Kostar väl 500 och uppåt. Duger även bra som brandvägg.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-10 21:39

Har ni bredbandsbolaget så behöver ni bara en switch så får datorerna olika IPn och ni slipper krångla med router.

1
Bevaka tråden