Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Engelskt OSX men svensk rättstavning i Pages?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 14:48

Jag vill ändra så att Pages etc kollar efter stavfel på Svenska och inte på Engelska.
Men jag vill ha engelska i menyerna.

Går det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 15:11

Javisst. Det är bara att välja den svenska ordlistan (valet finns i panelen som kommer upp när du kontrollerar stavning).
Ordlistans språk har aldrig något att göra med programmets övriga språk.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 22:32

Nej. Det funkar inte.

Testa med att dra upp engelska överst och starta om datorn - se bilden

  • Oregistrerad
  • 2005-04-09 14:09

Nu fattar jag inte?
Jag har redan på engelska?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-09 14:42
Ursprungligen av oggee:

Nu fattar jag inte?
Jag har redan på engelska?

dra upp svenska högst upp då...

Ursprungligen av oggee:

Nu fattar jag inte?
Jag har redan på engelska?

Du skrev ju i ditt först inlägg att du ville ha menyerna på engelska... det är så du gör då, dvs. möblera om ordningen så att Engelska ligger överst och Svenska som tvåa.

Ctrl-klicka i Pages, välj Stavning->Stavning...

Sen är det bara att välja Svenska under Ordlista.

(Fast har du engelskt språk blir det andra ord såklart...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-09 14:49

Pages är inte översatt till något språk, utan finns endast på engelska, så man behöver inte ändra några inställningar.

Ordlistan är däremot samma som i övriga systemet (Textredigerare, Safari, Keynote, Mail mfl använder samma) och innehåller massor med språk. För att ändra språk på ordlistan från Pages går man till menyn Edit > Spelling > Spelling... (eller så gör man som Leftrustle beskrev om man föredrar det) och sedan väljer man vilket språk man vill ha i popupmenyn Dictionary.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-09 19:01

På min dator kan man inte ställa in språket för hela dokumentet i Edit>Spelling>Spelling, när man ändrar där "biter" det inte... I Inspector under tab More, Language kan man dock göra det.

Ursprungligen av Bob:

På min dator kan man inte ställa in språket för hela dokumentet i Edit>Spelling>Spelling, när man ändrar där "biter" det inte... I Inspector under tab More, Language kan man dock göra det.

Ahhhhh, va skönt! ÄNTLIGEN! TACK!

Den andra beskrivningen (även Cmd+Shift+:) fungerar nämligen inte för mig. Jag får ingen lista där jag kan välja. Dock finns listan i inspektorn.

Ett tips för er som inte får ändringen att bita. Markera all text i dokumentet först, därefter ändrar du språk. Jag tror nämligen att man kan ha flera olika språk i ett och samma dokument.

Är det någon som vet hur man får Pages att defaulta till svenska?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2009-08-30 13:10

Vilken version av Pages talar vi om?
Pages'08 finns inte på svenska medan Pages'09 gör det. Men du kan ha svenska som förinställt språk avseende stavning i Pages08. Den ställs in i Systeminställningar > Internationelt eller Språk och Text.

Ursprungligen av fixarfrasse:

Ahhhhh, va skönt! ÄNTLIGEN! TACK!

Den andra beskrivningen (även Cmd+Shift+:) fungerar nämligen inte för mig. Jag får ingen lista där jag kan välja. Dock finns listan i inspektorn.

Ett tips för er som inte får ändringen att bita. Markera all text i dokumentet först, därefter ändrar du språk. Jag tror nämligen att man kan ha flera olika språk i ett och samma dokument.

Är det någon som vet hur man får Pages att defaulta till svenska?

Precis som jag, Kör pages 9 (ver4.2) och enda stället man kan ändra rättstavning är genom "Inspectore" och under "Text->More".
Tack för tipset, håll på att bli galen!!!

Ursprungligen av Bob:

På min dator kan man inte ställa in språket för hela dokumentet i Edit>Spelling>Spelling, när man ändrar där "biter" det inte... I Inspector under tab More, Language kan man dock göra det.

Tack Bob.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 19:16

Jag har samma problem som Bob, det var det jag menade med att det inte funkar.
Jag har redan systemet på engelska. Det var stavningshjälpen som var problemet.

1
Bevaka tråden