Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertering till trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en D-Link "trådrouter" DSL-504G med inbyggt ADSL-modem. Kan jag koppla på en trådlös router efter den för att åstadkomma ett trådlöst nätverk, eller måste jag byta ut routern mot ett ADSL-modem?

Hälsningar
Krister

Jag har ett ADSL modem som sedan är kopplat till en trådlös router och det går aldeles utmärkt.

Trådlöst är underbart, just nu sitter jag i soffan och surfar med PB:n i knät.

Låter bra Örjan! Vad har du för trådlös router? Var det enkelt att konfigurera den?

/Krister

Jag har en D-Link 624 men jag kan inte rekommendera den då den startar om ibland. Plötsligt utan anledning är förbindelsen bruten, kollar man loggen så har den startat om. Kan vara något i mitt nätverk men jag har hört andra som också har problemet.
Men den var väldigt lättkonfigurerad, enkelt att lösenordsskydda det trådlösa och den har många funktioner.
Men jag tror de flesta trådlösa routrar idag är enkla att komma igång med.
Problemet från början var att D-linken ville sköta adsl uppkopplingen så jag fick brygga adsl modemet och lägga in PPOE parametrarna i D-linken. ADSL modemet är ett SpeedTouch och att bryggkoppla den var en hårresande historia som Tele2:s support hjälpte mig med tillslut.

Konfigurera en router är inga problem!
I princip bara att plugga in grejerna så funkar det!
Själva har vi en SMC router!

Eftersom jag var bekväm och ekonomisk köpte jag en kombinerad D-Link router/modem, så frågan är egentligen: kan man koppla på en trådlös router efter en trådrouter, eller måste man byta ut routern/modemet mot ett renodlat ADSL-modem mot ADSL-anslutningen?

/Krister

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-08 22:19

Nej, det räcker i ditt fall med en trådlös accesspunkt. Du har ju redan ADSL-modem och router-funktion i din 504G.

Något tips på en väl fungerande sådan?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-09 14:30

Nej, dessvärre inte. Jag har själv aldrig använt mig av dedicerade accesspunkter. Men ett tips kunde ju kanske vara att köpa av samma märke (DLink), och då närmast en DWL-2000AP+.

OK frazze, jag testar med en så'n. Tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden