Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surrande ljud från hårddisken - vad göra?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-08 16:48

Just för bara ett par minuter sedan började den interna hårddisken i min iBook G3 800MHz att ge ifrån sig ett surrande ljud som liksom varierar i styrka och nyans när den läser/skriver. Den har alltid varit helt tyst innan, så jag blir lite lätt orolig. Jag har visserligen backup på allt viktigt, men känner inte för att lägga pengar på en ny disk just nu.

Håller hårddisken på att krascha, eller är det vanligt att iBook-diskar börjar låta lite ibland?

Ursprungligen av xevve:

Just för bara ett par minuter sedan började den interna hårddisken i min iBook G3 800MHz att ge ifrån sig ett surrande ljud som liksom varierar i styrka och nyans när den läser/skriver. Den har alltid varit helt tyst innan, så jag blir lite lätt orolig. Jag har visserligen backup på allt viktigt, men känner inte för att lägga pengar på en ny disk just nu.

Håller hårddisken på att krascha, eller är det vanligt att iBook-diskar börjar låta lite ibland?

Det är naturligt att hårdiskar låter ibland så det är antagligen inget farligt men kör en skivkontroll/reparation med diskverktyg för säkerhets skull.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-09 08:49

Har visserligen svårt att tänka mig att en fsck eller liknande skulle få surret att sluta då det förmodligen beror på något fysiskt, men kanske bör göra det ändå för säkerhets skull. Ingen annan som har erfarenhet av surrande diskar? Jag har haft datorn i lite över två år, och jag förstår inte riktigt varför hårddisken plötsligt börjar surra nu, då den alltid varit helt tyst innan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-09 09:06

Ett litet surrande är inget att hänga upp sig på.
Men var vaksam på ett skärande ljud som låter som om någon plågar grannens katt.

Då kan det vara "Thank you and goodbye".

(eller så är det någon som plågar grannens katt)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-09 09:23

Nu varieras surrandet med ett lite "fladdrande" ljud... dock inga plågade katter ännu Hur som helst är det ruggigt irriterande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-09 15:12

Jodå. Nog håller disken på att ge upp alltid. Nu tog den en jäkla stund på sig att starta upp efter jag väckte iBooken ur vilan. Man hörde hur den varvade upp och ner, upp och ner, och under tiden var datorn helt fryst. Sen kom den dock igång.

Det får bli en ny disk helt enkelt. Nån som har tips på bra diskar att slänga in i den? Den jag har nu är 4200 rpm antar jag (den som följde med datorn), man kanske skulle satsa på snabbare? Tips mottages tacksamt.

Sen har jag en extern firewire-disk, det bör väl inte vara några problem att köra ett system på den tills jag skaffar ny intern disk?

1
Bevaka tråden