Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer G5 Powerbook?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När kommer den tror ni?

6mån?
1år?
Längre...?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-06-24 10:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
När kommer den tror ni?

6mån?
1år?
Längre...?

Mer intressant tycker jag är när nya beryktade IBM G3an med Altivec dyker upp i iBook. Prestandamässigt är dagens iBöcker och Powerböcker tillräckliga, men batteritid kan man aldrig få för mycket av och det är väl där som Powerböckerna sviktar lite idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-24 20:43

"Motorola is huge for us," said Joswiak. "Our partnership with Motorola is not going away, G4s are in every other part of our product line. As you can see, [the G5] is not going in a PowerBook anytime soon. Motorola remains very important to us, but IBM is the one that can take us to the next level."

Läs resten här.

  • Medlem
  • 2003-06-24 22:33

Det skulle även vara intressant att få veta när den nya 15" Powerbooken kommer? Jag trodde defenitivt att den skulle presenteras i går. Blev änna lite besviken faktiskt.

/Fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
"Motorola is huge for us," said Joswiak. "Our partnership with Motorola is not going away, G4s are in every other part of our product line. As you can see, [the G5] is not going in a PowerBook anytime soon. Motorola remains very important to us, but IBM is the one that can take us to the next level."

Läs resten här.

Jag tvivlar. G4 är skrotfärdig. Den är inte strömsnål och har knappast i en knädator att göra. Om G5 är så strömsnål som specarna sade så är det där bara en ursäkt medan man jobbar på större volymer av G5 eller omdesign av moderkorten. Motorola har levt på lånad tid hos Apple. Vad har de att komma med nu? En strömsnålare G4 möjligen?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 04:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Jag tvivlar. G4 är skrotfärdig. Den är inte strömsnål och har knappast i en knädator att göra. Om G5 är så strömsnål som specarna sade så är det där bara en ursäkt medan man jobbar på större volymer av G5 eller omdesign av moderkorten. Motorola har levt på lånad tid hos Apple. Vad har de att komma med nu? En strömsnålare G4 möjligen?

Fast med tanke på att nya G5:an är strösslad med fläktar så verkar chippet kräva en hel del kylning. Jag tror därför att det dröjer. Befintliga PowerBook G4 använder G4 7455. Det chippet toppar 1,067 GHz i "embedded"-version, men Apple fick ju versioner som tickade på i 1,42 GHz. Motorola jobbar på G4 7457 som ska toppa på 1,3 GHz i "embedded"-version, vilket lär betyda att Apples version hamnar på uppåt 1,7 GHz. Dessutom ska 7457 vara bestyckad med 512kb L2-cache (jämfört med 256kb i 7455) och stödja upp till 4mb L3-cache (jämfört med 2mb i 7455).
Det har även en snabbare buss (200MHz) vilket öppnar för DDR400-minnen.
Jag tror att nästa PowerBook kommer att använda dessa, förmodligen kommer iMac/eMac också göra det framöver.

  • Medlem
  • 2003-06-25 05:48

Jag trodde också att en ny PB 15" skulle presenteras på WWDC den 23/6. Blev rejält besviken.
Om de nu inte ska uppdatera PB 15" till AluBook då ser jag inga ursäkter från Apple om det inte kommer en PB 15" G5 till hösten.
Varför skulle en "Alu"-uppdatering ta så jäv*a lång tid annars!

Ursprungligen av Pelleman:

När kommer den tror ni?

6mån?
1år?
Längre...?

nu har det ju gått nästan två år så...:P

Det visar hur bra koll vi hade då, samma sak gäller ju Power Macintosh G5 som dröjde bra mycket längre än väntat. Apple har haft sina problem med processorer i omgångar - glöm inte Power Macintosh G4 där 500MHz processorerna blev försenade i sex månader EFTER att modellen lanserats.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag tvivlar. G4 är skrotfärdig. Den är inte strömsnål och har knappast i en knädator att göra.

Kul med gamla trådar

Ursprungligen av Björnström:

Det visar hur bra koll vi hade då

Jag har i alla fall kämpat hårt mot alla PBG5-rykten här på 99mac ända sedan G5 kom...

Har man sett kylaggregatet i en PM G5 förstår man varför Apple kallar PB G5 "the mother of all thermal challenges"...

Kanske är det så att G5 helt enkelt inte passar i en bärbar? Är det så jäkla viktigt med 64-bits processor i en bärbar, förutom för marknadsföring?

Ursprungligen av Leftrustle:

Har man sett kylaggregatet i en PM G5 förstår man varför Apple kallar PB G5 "the mother of all thermal challenges"...

Kanske är det så att G5 helt enkelt inte passar i en bärbar? Är det så jäkla viktigt med 64-bits processor i en bärbar, förutom för marknadsföring?

Hoppas att den inte kommer på ett bra tag framöver, jag har nämligen just införskaffat mig en PB G4

  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 13:12

Jag tror vi kan glömma att vi får se en PB G5 snart, sedan är jag inte säker på att vi överhuvudtaget får se en PB G5 Som ser ut och funkar på samma sätt som en PM G5. Utan "G:et" står ju bara för Generation, så jag tror vi får se en helt ny version av de prossesorer vi har idag, men utvecklade åt någo håll.

Det finns många saker jag skulle väga mot en snabbare processor i en bärbar. Man vill förstås ha det snabbaste möjliga, men i en bärbar skulle jag väga det mot:
- Bättre skärm
- Högre upplösning på skärmen
- Större hårddisk
- Lättare vikt
- Mindre storlek
- Längre batteritid
- Lägre värme

I vissa fall behöver man förstås inte kompromissa - det går att ha snabb processor och samtidigt högupplöst skärm. Men när det gäller battertid, värmeutveckling, vikt och storlek så krävs det kompromisser. Men en framtida bantad version av G5 med inriktning på strömsnålhet och låg värmeutveckling vore ju toppen att se i en PowerBook.

Ja, det är intressant att se hur trötta folk var på Motorola. Många tvivlade nog på deras framtid som leverantör av processorer till Apple. Idag tycker jag Freescales utveckling av G4:an verkar klart intressant för bärbara, och kanske även för stationära datorer.

1
Bevaka tråden