Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DN byter till PC

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I dagens DN skriver läsarombudskvinnan om att plattformsbytet sedan en vecka nu är klart. Hon ursäktar sig bla för att tidningen sedan den första april sett ut som ett stort aprilskämt. Hon skriver vidare att hela det nya systemet känns långsamt och att de hittils har hunnit lägga mycket mindre del av arbetsdagen på att finslipa texterna pga de många buggarna. "redigerare upptäckte att det de tidigare kunnat göra med ett enkelt handgrepp nu krävde många fler musklickningar och omvägar"

  • Medlem
  • 2005-04-08 12:22
Ursprungligen av KG 16:e bernadotte:

"redigerare upptäckte att det de tidigare kunnat göra med ett enkelt handgrepp nu krävde många fler musklickningar och omvägar"

Det berodde nog mest på att de samtidigt gick över till (den mörkaste av mörka sidor: ) InDesign. Men visst.

Härligt. Vi kan försöka kombinera den här tråden till en som en gång för alltid klarar ut vad som är bäst.
Mac eller PC
Indesign eller Quark
Aftonbladet eller Expressen
Canon eller Nikon

Eller inte

Ursprungligen av ace4711:

Härligt. Vi kan försöka kombinera den här tråden till en som en gång för alltid klarar ut vad som är bäst.
Mac eller PC
Indesign eller Quark
Aftonbladet eller Expressen
Canon eller Nikon

Eller inte

Jag gör det enkelt för er:

Mac är bäst
Ingen åsikt
Samma skit
Nikon. Min första systemkamera vid 14 års ålder.

Håll eventuella InDesign vs QuarkXPress-diskussioner på en saklig nivå tack (så vi inte får "Min pappa är polis"-inlägg )

Ursprungligen av KG 16:e bernadotte:

I dagens DN skriver läsarombudskvinnan om att plattformsbytet sedan en vecka nu är klart. Hon ursäktar sig bla för att tidningen sedan den första april sett ut som ett stort aprilskämt. Hon skriver vidare att hela det nya systemet känns långsamt och att de hittils har hunnit lägga mycket mindre del av arbetsdagen på att finslipa texterna pga de många buggarna. "redigerare upptäckte att det de tidigare kunnat göra med ett enkelt handgrepp nu krävde många fler musklickningar och omvägar"

De får göra om DN till veckotidning om de ska hinna med.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-08 13:53
Ursprungligen av Nurell:

De får göra om DN till veckotidning om de ska hinna med.

Det vore väl f-n om man skulle bli tvungen att göra DN till VN.
Då är det väl bättre att byta tillbaka till Mac.

Alla förändringar har inkörningsproblem. Ju mer man förbereder sig desto färre utav dem har och desto bättre hanterar man dem. Samtidigt som DN bytt har Aftonbladet bytt (till InDesign, inte till PC) och i den mån det öht märkts där så har det snarast varit till det bättre. Skillnaderna ligger bara i hur bytet har hanterats.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Alla förändringar har inkörningsproblem. Ju mer man förbereder sig desto färre utav dem har och desto bättre hanterar man dem. Samtidigt som DN bytt har Aftonbladet bytt (till InDesign, inte till PC) och i den mån det öht märkts där så har det snarast varit till det bättre. Skillnaderna ligger bara i hur bytet har hanterats.

Det har i alla fall inte märkts på AB:s nyhetsrapportering, men det är ju en annan femma. Bra att de inte överlämnade sig helt och hållet till det totala mörkret, d v s peze-junket.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Alla förändringar har inkörningsproblem. Ju mer man förbereder sig desto färre utav dem har och desto bättre hanterar man dem. Samtidigt som DN bytt har Aftonbladet bytt (till InDesign, inte till PC) och i den mån det öht märkts där så har det snarast varit till det bättre. Skillnaderna ligger bara i hur bytet har hanterats.

Jag håller med om att alla förändringar har inkörningsproblem. Men det betyder ju inte att just DNs förändring var lyckad. En förändring bör anses som lyckad om den upfyller målen. Jag har ingen aning om DNs förändring har gjort det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 14:47

Vi får se. Om tre år kanske de släger ut Windowsarna och köper Macar igen.

Ursprungligen av Mondo:

Vi får se. Om tre år kanske de släger ut Windowsarna och köper Macar igen.

Om tre år så har Aftonbladet (Schibstedts) köpt DN också.....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-08 16:53

Om tre år så är det kanske helt omodernt att trycka dagstidningar på papper.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-08 17:04

Det här är bedrövligt ! att byta maskinparken !

Hur har DN ekonomer beräknat med vinsterna ?

Jag är övertygat att det i slutändan är nollresultat.
Det är någon smart marknadsföraren smörjat stackars DN !

Alla vet att Microsoft lincenser är väldigt dyra på sikt.
Många myndigheter i Tyskland och Frankrike tänker hoppa av och gå till bl.a. Linux.

Styrelsen i DN ser väldigt kortsiktigt....

Ursprungligen av REP:

.

Styrelsen i DN ser väldigt kortsiktigt....

Ja de har väl sparpanik DN förlorar rätt mycket pengar. Var kanske inte så smart att starta Stockholm City tidningen för att konkurrera mot Metro eftersom SC tagit annonsintäkter även från DN......

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-08 17:16

I alla fall håller jag med om att just det bytet är lite sorgligt, men måste tänka som så att om de har kunnigt PC folk av gamla goda "bleeding edge" sorten som fixar allt snabbt, kan det fungera på som vanligt.

Men. Det uppenbara ensidigt ekonomiska beslutet att byta till PC måste bero på korsiktiga beslut som vissa här har nämnt. Å andra sidan kanske dessa beslut gör att samma människor ur ekonomiskt synpunkt kan fortsätta att jobba kvar på tidningen.

Hade varit intressant att få höra någon från DN uttrycka sig här. Vi lovar att inte skvallra.

Jag skulle vilja påstå att man inte kan veta om det är ekonomiskt rätt att lämna Mac eller inte utan att insyn i alla detaljer. Även fast man har insyn i alla detaljer innebär även ett plattformsbyte (eller beslut att behålla Mac) en massa antaganden och spekulationer.

Att göra nån TCO-prognos tre år i framtiden är nyttigt och bra, men den som försöker göra det till nån sorts absolut sanning är ute och cyklar.

Jag överhörde en kille från tryckbranschen säga att om kunderna har PC så gör det inget, de flesta har ju det och numera fungerar det bra och programmen går snabbare på PC numera mm. Jag orkade inte ta en diskussion, han kanske har rätt till och med (även om jag inte tror det). Men jag kommer hursomhelst att småle om DN:s upplaga uteblir en vacker dag på grund av något virus som utnyttjar något säkerhetshål i Windows som sänker hela deras maskinpark...

  • Medlem
  • 2005-04-08 21:31

Tråkigast av allt var att dom inte var intresserade av att skänka Macarna till Afrika, trots att jag tog av mej mössan och skrapade med foten. Dom skulle säljas. (för några hundra per styck?)

Ursprungligen av Omar:

Tråkigast av allt var att dom inte var intresserade av att skänka Macarna till Afrika, trots att jag tog av mej mössan och skrapade med foten. Dom skulle säljas. (för några hundra per styck?)

Snacka om sniket...

1
Bevaka tråden