Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte mitt adsl-routermodem att funka

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis skaffat en bredbandsoperatör som heter Universal telecom för adsl. Tyckte att mitt upc kostade för mycket.
Har ett mycket litet nätverk, en imac en pb och en skrivare, enklare kan det väl inte bli.
System MacOs 10.3.8.
Routermodemet är ett Zyxel prestige 660 HW (vilket namn!). http://www.support.zyxel.se/Prestige_660HW-61.180.0.html .
Eftersom Universal telecom delar ut fasta IP-nummer måste jag konfigurera routern speciellt för det.
Det hela är väl bra och jag har gjort som det sägs, har även snackat med supporten som inte kom längre eftersom dom inte "kände till mac så bra". Jag har kommit så långt att jag kan se på modem et att det får kontakt med telestationen. Den delar även ut rätt IP-adresser till datorerna. Det går även bra att skriva ut. Men det går inte att komma ut på nätet.
Vad har jag gjort för fel? har jag missat något?
Nätverksinställningarna är på Automatisk och ethernet.

Help me!!!

Kolla så att du i Systeminställningar>Nätverk, satt Ethernet överst på listan.
Själv kör jag med Airport så jag har dragit upp det till översta platsen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-07 22:52

Ordningen spelar ingen roll om du bara har en typ av nätverksanslutning tillgänglig och aktiv. Du kan ha Ethernet (inbyggt) längst ned om du inte har trådlöst och inte har ringt upp med ditt interna modem. Ordningen har bara att göra med i vilken ordning som den söker. Den första som fungerar (vilket i ditt fall är Ethernet (inbyggt)) är förvisso längst ned på listan, men den enda som fungerar.

I mitt fall så har jag nu både UPC och Universal Telecom som operatörer. UPC är det gamla(som jag vill lämna) och Universal är det nya. Jag har inte ändrat nätverksinställningarna: Plats Automatisk ethernet inbyggt.
Skall man ändra något för det?
Kan det inte vara en brandvägg som inte stängs av? (har försökt stänga av den).
?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 09:35

artistfinder,

Jag misstänker att din dator inte vet vilken DNS den skall använda, och därmed inte har en aning om var ex.v. "www.99mac.se", " är för något....

Prova att i din webbläsare skriva:

195.43.255.242 (..istället för www.99mac.se...)

Om du nu kommer fram till www.99mac.se då, ja då vet du åtminstone att din internetförbindelse fungerar.

Fungerar exemplet ovan, så bör du kolla i dina papper från Universal telecom vad de har för DNS:er.

Denna information skall du sedan ange i din Router, så att när Routern ger din Mac en IP-adress, även skickar med vilken DNS som den skall använda.

-Torkel

Senast redigerat 2005-04-08 10:07

Torkel,
jag har matat in IP-adress och gateway och DNS-er.
Jag testade ditt exempel utan framgång.

Routern delar ut interna ip. de börjar med 192.168.1.33 och går sedan vidare.

jag har även testat att pinga från routern med framgång.

?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-08 10:25

Kan du testa internetåtkomsten i routern? Brukar finnas en funktion för det.

Ursprungligen av rhesus:

Kan du testa internetåtkomsten i routern? Brukar finnas en funktion för det.

som sagt har jag pingat, om det är det du menar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-08 10:53
Ursprungligen av artistfinder:

som sagt har jag pingat, om det är det du menar.

Nej inte pinga. I routerns webbgränssnitt, dvs om du surfar in på den från datorn så brukar det finnas en funktion för att testa routerns internetåtkomst. Routern försöker då koppla upp sig mot en testserver utan att datorn är inblandad och talar om om det lyckades. Funkar det så är det något konstigt med kopplingen mac-router, funkar det inte så är routern felkonfad för internetåtkomst eller det är fel hos operatören.

testade först med ett annat adsl-modem som bara var modem och det fungerade bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-08 11:15

Jag har samma router utan WLan möhigheten alltså en 660 H. Pröva först att få kopplingen att funger med vanlig ethernet så att det inte är WLan som bråkar. Sen vad är det du pingar. Egen dators ip eller routerns eller någon utanför.

Ursprungligen av juanito:

Jag har samma router utan WLan möhigheten alltså en 660 H. Pröva först att få kopplingen att funger med vanlig ethernet så att det inte är WLan som bråkar. Sen vad är det du pingar. Egen dators ip eller routerns eller någon utanför.

det jag försöker med är just att köra via ethernet och inte Wlan.
jag har pingat siter utanför mig.

hur har du konfigurerat din?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-08 11:16

Ring då supporten igen och säg inget om att du har mac. Säg bara att du inte vet hur du ska ställa in din router

redan pratat med dom 2 ggr och gjort precis som dom säger.

help me obi-wan kanobi, you´re my only hope!

1
Bevaka tråden