Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini Mac och TV

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-04-05 19:39

Jag planerar att koppla upp min Mini Mac med Bluetooth mot en TV och använda TV:n som bildskärm. Funkar det och i så fall hur gör man?

Det verkar finnas en DVI till S-video adapter för G5 men finns det något liknande någonstans som fungerar med Mini Mac?

Eller finns det någon annan lösning på att få TV:n som bildskärm?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-05 19:51

Den funkar även till Mac Mini

Apple DVI-till-video-adapter

Med DVI-till-videoadaptern ansluter du DVI-porten på Power Mac G5 eller Mac mini till en S-video- eller kompositvideoenhet.

Pris
SEK.195,00
Skickas vanligen:
1 - 2 veckor
Apple DVI-till-videoadaptern är särskilt utformad för att göra det möjligt för alla som använder Mac mini och Power Mac G5 att ansluta från DVI-porten till S-video- eller kompositvideoenheter, t.ex. tv-apparater, videobandspelare eller OH-projektorer med s-video- eller RCA-kontakt (komposit). Apple DVI-till-videoadaptern fungerar endast med DVI-porten på Mac mini och Power Mac G5.

Använd en separat DVI-till-VGA-adapter för VGA-videout för Mac mini eller Power Mac G5 (följer med alla Mac mini och Power Mac G5 och kan också beställas separat).

Viktigt:
Kräver Mac mini eller Power Mac G5 med DVI-port.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-04-05 20:19

Tack för upplysningen Kentor!

Jag misstänkte nästan det, trots att det står överallt OBS! Kräver Power Mac G5 så funkar det alltså med Mini Mac också!

Jag fick hem adaptern idag. Haken just nu verkar vara att till utgången från adaptern skall en gul sladd med ett stift anslutas. Jag har en sådan men bakpå TV:n finns bara SCART-kontakter (och diverse ljudingångar för surroundljud). Skall jag gå till TV-affären och fråga eller finns det bättre tips här?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-05 21:49

Vad du behöver är en sådan här

finns på t.ex clasohlson a 69:- 32-2399 eller 99:- 38-1238
och en sådan här för ljudet

kostar från 29:-för 1.5m 32-1372
32-5310 för 69:- kan ju också vara ett alt.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-04-07 07:44

Det börjar arta sig!

Ljudet är utmärkt men bilden är kass. Den är svartvit och så pass suddig att det inte går att läsa liten text, t.ex. filnamn. Men det är häftigt att sitta i soffan och styra datorn via blåtanden!

Nästa nålsöga blir väl att surfa via mobilen.

Nya tips hur man får färg på TV:n?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-07 10:12

Kolla under skärminställningar troligtvis har du NTSC, det skall vara PAL och 50hz (om du har en 50hz TV villsäga) Svårläst kommer det alltid vara om du har en vanlig bildrörs TV så det år du då leva med tills du bytt till en bra modern platt sak.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-07 22:26

Fick du till bilden?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-04-08 08:25

Tack Kentor! Bilden är bättre.

Jag har nu testat några olika lägen på bildskärmskalibreringen. Det blev något bättre bild men PAL 50Hz än NTSC 60 Hz. Men ingen färg.

Jag har kört hela inställningsprogrammet för bildskärm med vitpunkt och allt, men någon färg syns inte till.

Med lägsta upplösning blir i alla fall texten läsbar på TV:n nu.

Jag har också bytt ut den gula sladden mellan adaptrarna. Kan det vara SCART-kontakten? Den är från en SONY DV-kamera.

I DVI/Svideo-adaptern finns ytterligare en utgång som ser ut ungefär som en gammal ADB-kontakt. Den är just nu ledig. Kan lösningen finnas där?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 09:09

Det har antagligen med TVns inställning att göra. Ibland kan man välja mellan några sorters olika SCART-lägen etc och vissa av dem blir det svartvitt på.
Oftast byter man läge genom att trycka flera gånger i rad på fjärrkontrollens AV-knapp.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-04-08 10:54

YES! Nu funkar det!
Jag hade valt S-videoläget på fjärren. När jag tryckte på AV-knappen kom färgen direkt.

Jättetack för hjälpen! Mobilen är synkad med blåtanden, nu återstår bara att få mobilen att wappa, men det står nog i handboken hur man gör.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-08 15:50

berätta hur det gick med mobilen!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2005-04-08 16:16
Ursprungligen av Danielo:

berätta hur det gick med mobilen!

Det skall jag göra. Men jag har ett annat liv utanför datorvärlden just nu så projektet får ligga i kylskåpet ett par tre dagar. Jag lovar återkomma med resultatet i början av nästa vecka.

1
Bevaka tråden