Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkt och temperatur

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-12-01 12:56

Jag installerade igår extra minne i min powerbook och efter det slutar aldrig fläkten att snurra. Jag har väldigt svårt att felsöka då jag inte vet vad för temperaturer som mäts och vad för gränser som det går efter. Finns det nån möjlighet att mäta dessa som användare eller är det rent av nån som vet vad detta beror på?

  • Medlem
  • 2004-12-01 13:03

updatering

Jag laddade ner Temperature Monitor nu och den visar fullt normala temperaturer så det borde vara nått annat som får fläkten att gå.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 16:40

Uppler själv min PB 12" som ljudligare än den var precis vid köpet. Tanken har aldrig slagit mig att förändringen kanske inträffade just när jag stoppade i ett extra minne. Men mycket möhligt att det var så.

Har du testat att plocka ut minnet och i så fall slutar fläkten gå då?

Får nog ta och testa själv nåong gång vid lämpligt tillfälle.

Prova olika lägen för när när den har angetts att jobba med batteri allternativt nätström, finns en del skrivet om att detta som kan ha med detta att göra. Är väl i System preferences och Strömspar som du provar.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 18:53

Min 12" PB lät mindre innan jag installerade Panther. Innan installationen gick knappt aldrig fläkten igång men efter uppdateringen ifrån Jaguar så har den gått med jämna mellanrum. Fast o andra sidan har datorn blivit lite svalare men det är inte så väldigt mycket.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-05 20:38
Ursprungligen av Gizz:

Min 12" PB lät mindre innan jag installerade Panther. Innan installationen gick knappt aldrig fläkten igång men efter uppdateringen ifrån Jaguar så har den gått med jämna mellanrum. Fast o andra sidan har datorn blivit lite svalare men det är inte så väldigt mycket.

Fläkten i min PB 12" 867 Mhz går igång mycket oftare efter det att jag installerat mer minne och uppgraderat till 10.3.8 från Jaguar. Jag upplever också datorn som aningen svalare men det är otroligt irriterande att fläkten drar igång för fulla muggar när jag bara har safari, azureus och något litet program till igång.

Någon som har något tips på hur man tystar sin lilla maskin?

Ursprungligen av Anton S:

Fläkten i min PB 12" 867 Mhz går igång mycket oftare efter det att jag installerat mer minne och uppgraderat till 10.3.8 från Jaguar. Jag upplever också datorn som aningen svalare men det är otroligt irriterande att fläkten drar igång för fulla muggar när jag bara har safari, azureus och något litet program till igång.

Någon som har något tips på hur man tystar sin lilla maskin?

Samma problem här. Uppdaterade till 10.3.8 och nu surrar fläktarna i stort sett hela tiden på Powerbook G4 12" 867MHz. Den känns slö oxå trots 640MB men det kanske beror på att jag vant mig vid en dual 1.8GHz G5 med 2GB RAM

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-06 08:15
Ursprungligen av Anton S:

Någon som har något tips på hur man tystar sin lilla maskin?

Det finns ett hack för PB12" 867 som heter Silent Night som återställer temperaturinställningarna såsom de var i Jaguar. Man får köra om hacket efter nästan varje systemuppdatering. Hacket kan man enkelt köra manuellt. Det finns beskrivningar här på forumet.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=45567&highlight=silent+night
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=45567&highlight=silent+night

Tänk vad bra det vore om man kunde ta tillvara all värme som produceras, rent termodynamiskt skulle man kunna omvandla energin i värmen via någon lämplig process till elenergi i batteriet..

Min PB12" producerar ganska mycket värme på ett dygn..

/Andreas

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-07 12:51
Ursprungligen av Anton S:

Fläkten i min PB 12" 867 Mhz går igång mycket oftare efter det att jag installerat mer minne och uppgraderat till 10.3.8 från Jaguar. Jag upplever också datorn som aningen svalare men det är otroligt irriterande att fläkten drar igång för fulla muggar när jag bara har safari, azureus och något litet program till igång.

Någon som har något tips på hur man tystar sin lilla maskin?

Min 1,5GHz 12" går fläkten oxå igång när azureus är igång, sen när jag stänger den och har bara safari, mail, iCal, iChat och adium igång så stängs fläkten av. så azureus är boven i det hela.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-07 15:21

Fläktproblemet verkar hänga ihop med 10.3.8 uppgraderingen. Det finns flera trådar om det på detta forum och oräkneliga på amerikanska sajter. Det verkar framförallt drabba 12t PB:n och en del G5.

Jag har själv en 12t pb och fläkten går så gott som alltid om nät kablen är i, det räcker med att ha safari igång.

Efter att ha kollat med temperatur program verkar det som att fläktarna drar på för fullt redan vid 40 grader vilket verkar väl konservativt.

Det har åtminstone ryktats om att en ändring gällande fläktarna är på gång i 10.3.9 uppgraderingen främst avseende G5 men förhoppningsvis hjälper det också på PB:n.

Jag minns den ljuva tiden med Jaguar då PB:ns fläkt så gott som aldrig gick för fullt. Nostalgiska minnen

Egentligen inte men prova med att zappa VRAM & PRAM - kanske nått ligger där och stör i onödan

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-04-05 21:28

Fläkten blev ju även ett problem med PowerBook G4 i och med 10.3.8. Skulle väl kanske kunna ha något med det att göra.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=66597&page=1&pp=25

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-07 15:32

Tjena,

min fläkt startar på 61gr.
Pb 12´ 1Gh

Yes!

1
Bevaka tråden