Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ställer jag in SharePoints?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har just kopplat ihop min Mac med en Win XP här, och nu försöker jag begränsa vilka mappar som ska delas ut från på min Mac. Jag begriper nästan inget av inställningarna som kan göras i SharePoints. Någon som enkelt kan beskriva hur jag begränsar den andra datorn till att enbart komma åt mappen Användare/Delat?

Hittills har jag bara lyckats ge tillgång till hela min hemkatalog, eller inget alls.

Men från XP maskinen kommer du bara in i Delat mappen väl?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Men från XP maskinen kommer du bara in i Delat mappen väl?

Nix, jag kommer in i nästan allt som ligger i min hemkatalog (men inte i bibliotek i alla fall).

Några mer konkreta frågor: Under fliken "SMB inst.": Bör jag lägga till värden i fälten för NetBiosserver, arbetsgrupp och WINS Server?

Vilken säkerhetsmetod ska användas? (USER eller SHARE?)

Jag har under fliken "Normala resurser" lagt till en resurs jag kallar för "Delat", med sökvägen Users/Shared. Har kryssat i "Tillåt Windows-gäster". Borde jag ändra något av detta?

Vad gör jag under fliken "Användare och deladmappar"?

Fattar som sagt inte mycket av det här, utan har bara testat lite olika alternativ som verkar rimliga.

Jag funderar även om jag kan ha fel behörigheter på min hemkatalog, och om det är därför det spökar.
Enligt info:
Ägare: Läsa & skriva.
Grupp: Staff - bara läsa
Övriga - bara läsa.

Jag är tacksam för all hjälp!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-07 15:35
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Nix, jag kommer in i nästan allt som ligger i min hemkatalog (men inte i bibliotek i alla fall).

Några mer konkreta frågor: Under fliken "SMB inst.": Bör jag lägga till värden i fälten för NetBiosserver, arbetsgrupp och WINS Server?

Vilken säkerhetsmetod ska användas? (USER eller SHARE?)

Här är jag lite osäker. Netbios är Microsofts motsvarighet till Appleshare. Som Netbiosserver har man normalt en PC. Men då måste man först göra de inställningarna på PC:n. Sedan fyller man i namnet på den Netbiosservern här.

Arbetsgrupp kan också heta nästan vad som helst. Som default brukar den väl heta MSHOME. Men även detta ställer man in på Netbiosservern.

WINS Server brukar vara en helt fristående PC som översätter mellan Namn och netbios-adresser i ett Netbios-nät. Känns kanske lite överflödig i ett litet hemmanätverk.

Vilken säkerhetsmetod som används har kanske inte så stor betydelse. Jag använder SHARE. Men jag vet inte om det fungerar.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag har under fliken "Normala resurser" lagt till en resurs jag kallar för "Delat", med sökvägen Users/Shared. Har kryssat i "Tillåt Windows-gäster". Borde jag ändra något av detta?

Då kommer användarna enbart åt mappen Delat som ligger som en mapp vid sidan om hemkatalogerna. Där finns normalt ingenting förutom mappen Faxes.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Vad gör jag under fliken "Användare och deladmappar"?

Fattar som sagt inte mycket av det här, utan har bara testat lite olika alternativ som verkar rimliga.

Jag funderar även om jag kan ha fel behörigheter på min hemkatalog, och om det är därför det spökar.
Enligt info:
Ägare: Läsa & skriva.
Grupp: Staff - bara läsa
Övriga - bara läsa.

Jag är tacksam för all hjälp!

Det låter väl som en rimlig inställning. Man vill ju inte att vem som helst ska ha möjlighet att ändra i ens egen hemkatalog.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-07 15:08

Med SharePoints kan du dela vilken mapp som helst.

Välj fliken "Normalt" delade resurser.
Hitta på ett resursnamn. (förslagsvis samma namn som namnet på den mapp du vill dela.)
Tryck på Leta-knappen och leta rätt på den mapp du vill dela.
Välj om du vill dela med hjälp av AFS eller SMB eller båda.
Tryck på knappen Skapa resurs.
Nu ser du en ny rad i fönstret med din nya delade resurs.
Tryck på knappen behörighetsinställningar så kommer det ut en "låda" i vilken du kan göra ytterligare inställningar.

Vill du enbart dela Delad-mappar så går du in i fliken Användare/Delad och ställer in vilka användares Delad-mappar som skall delas.

Delad-mappen är den mapp som Apple har tänkt sig att man i första hand ska dela/använda vid fildelning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-07 15:21

Om du testar att fildela en annan mapp än just delad-mappen så tror jag att du förstår hur inställningarna i "Normalt" delade resurser fungerar.

"Användare & Delad-mappar" används i stort sett bara för att starta och stänga av fildelningen av Delad-mapparna. Men det kan man även göra i Fildelnings-inställningarna i Systeminställningarna som finns i Mac OS X.

Har gjort lite framsteg nu. Nu har jag ett användarkonto på Macen ("hassan") som det går att ansluta till. Men det går inte att skriva till mappen, och det krävs inget lösenord för att logga in, så jag antar att det är som gäst som det går att logga in från win-datorn.

Rättigheterna är r/w, r, r nu. Ska de ändras? (Ägare och grupp står båda som "hassan".) Säkerhetsmetod har jag ställt om till "USER".

Tack för tålamodet!

Edit: Jag har fixat så att det går att skriva till den delade mappen nu, genom att ställa även rättigheterna för "grupp" och "alla" till r/w.

Det verkar som att det skulle finnas två sätt att ansluta från Windows-maskinen. Antingen genom att lägga till nätverksplats, vilket jag inte får att fungera nu. Jag har för mig att det var så det fungerade första gången jag testade (när jag fick tillgång till hela min användarmapp) och att jag då var tvungen att skriva in lösenord. Nu fungerar inte det, men man kan ansluta genom att helt enkelt ange sökvägen i Explorer-fönstret. Inget lösenord krävs.

Är det någon risk för att folk utanför vårt lokala nätverk skulle kunna hacka sig in på kontot, när det inte skyddas av något lösenord, eller kan man tryggt köra vidare som det fungerar nu? Några problem med att ställa in behörigheten för "alla" till r/w? Det verkar för mig något ologiskt att det inte ska räcka med att sätta rättigheterna för "hassan" till r/w.

Senast redigerat 2005-04-07 21:33
1
Bevaka tråden