Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple trademarks "iCalc"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-06 23:49

Saxat från macosxrumors:

The U.S. Patents and Trademarks office database reveals that Apple has filed a trademark for “iCalc” as “computer software”.

The trademark was filed on March the 28th 2005. We may speculate that it could be the name of a spreadsheet application or an advanced calculator.

Thi name “iCalc” had been mentioned by our sources on this report, dated July 23, 2002, as being the name of a spreadsheet application that Apple was said to be working on. Apple later released Keynote presentation software and more recently Pages word processor but still has to release a spreadsheet application.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-06 23:55

Tycker att namnet passar riktigt illa på en "excel-dödare". Spreadsheet är ett (enligt mig) så mycket snyggare och cleanare namn.

Tråkiga förklaringen är att det är ett av namnen de bollade med till den nya grafiska räknaren i Mac OS X 10.4.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-07 00:00
Ursprungligen av acke:

Tycker att namnet passar riktigt illa på en "excel-dödare". Spreadsheet är ett (enligt mig) så mycket snyggare och cleanare namn.

Tråkiga förklaringen är att det är ett av namnen de bollade med till den nya grafiska räknaren i Mac OS X 10.4.

Jag tror iofs inte att Apple kommer att lansera en Exceldödare med lika avancerade funktioner. Snarare ett enkelt kalkylprogram som lämpar sig för hemanvändaren som vill göra lite diagram och t.ex. en hushållsbudget på samma sätt som Pages. Även om det blir en väldigt avskalad variant kommer den att räcka för de flesta. Om sanningen ska fram är det nog ytterst få som verkligen utnyttjar Excels fulla potential.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-07 01:32
Ursprungligen av Anton S:

Jag tror iofs inte att Apple kommer att lansera en Exceldödare med lika avancerade funktioner. Snarare ett enkelt kalkylprogram som lämpar sig för hemanvändaren som vill göra lite diagram och t.ex. en hushållsbudget på samma sätt som Pages. Även om det blir en väldigt avskalad variant kommer den att räcka för de flesta. Om sanningen ska fram är det nog ytterst få som verkligen utnyttjar Excels fulla potential.

Är verkligen ett excelliknande program det optimala för "lite diagram och t.ex. en hushållsbudget"?
Skulle hellre se att Apple gjorde ett ekonomi program typ som Quicken.

Jag tror inte att det är någon som använder "hela" Excel. Men däremot tror jag att alla delar av Excel används av olika grupper av människor.

För överigt så hoppas jag på att Apple snickrar ihop följande:
Ett ekonomiprogram liknande Movie Magic Budgeting.
Ett planeringsprogram liknande Movie Magic Scheduling.
Ett program för att skapa typsnitt.
En Cleaner-killer.

Då är jag nöjd. Upptäcker att detta var ett ganska meningslöst inlägg. Men eftersom jag skrivit det så låter jag det stå kvar.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-07 10:45
Ursprungligen av acke:

Ett program för att skapa typsnitt.

Det finns redan. Kolla in den här sidan och den här.

Ursprungligen av acke:

En Cleaner-killer.

Finns också. Klarar inte WM och real, men Compressor fixar QT och mpeg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-07 12:46
Ursprungligen av Kalle W:

Det finns redan. Kolla in den här sidan och den här.

Commando line tools...kom igen...

Citat:

Finns också. Klarar inte WM och real, men Compressor fixar QT och mpeg.

Compressor är inte lika bra som Cleaner plus att det inte säljs ensamt utan man måste köpa Final cut pro för att komma åt det.

Senast redigerat 2005-04-07 15:38
Ursprungligen av acke:

Tycker att namnet passar riktigt illa på en "excel-dödare". Spreadsheet är ett (enligt mig) så mycket snyggare och cleanare namn.

Tråkiga förklaringen är att det är ett av namnen de bollade med till den nya grafiska räknaren i Mac OS X 10.4.

Dessutom för likt ett redan existerande program (iCal)

Ursprungligen av acke:

Saxat från macosxrumors:

The U.S. Patents and Trademarks office database reveals that Apple has filed a trademark for “iCalc” as “computer software”.

The trademark was filed on March the 28th 2005. We may speculate that it could be the name of a spreadsheet application or an advanced calculator.

Thi name “iCalc” had been mentioned by our sources on this report, dated July 23, 2002, as being the name of a spreadsheet application that Apple was said to be working on. Apple later released Keynote presentation software and more recently Pages word processor but still has to release a spreadsheet application.

Det var ju snack om en graf-räknare.. Miniräknare med avancerade funktioner alltså för ett tag sen. Apple har ju tydligen köpt upp ett sånt program innan..Det skulle ingå i Tiger! Kanske är nåt sånt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-07 08:23
Ursprungligen av southtown:

Det var ju snack om en graf-räknare.. Miniräknare med avancerade funktioner alltså för ett tag sen. Apple har ju tydligen köpt upp ett sånt program innan..Det skulle ingå i Tiger! Kanske är nåt sånt?

Tror inte det, den finns med och heter någon annat. Men som jag skrev i mitt andra inlägg så kan det vara något liknande.

1
Bevaka tråden