Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rejält, hållbart och litet USB-minne?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-07 10:50

(Även postat på Sweclockers - får se vem vilket forum som "vinner" )

I dessa tider då BankID börjar bli på tapeten så vill jag gärna ha med mig det - överallt (på samma sätt som jag har körkortet i plånboken).

Det mest generella gränssnittet idag är nog USB - därför har jag börjat kolla runt lite på olika alternativ men känner mig lite osäker eftersom de flesta USB-minnen ter sig lite ömtåliga. Iomegas Micro Mini - serie verkar hittils bäst.

Jag vill ha det antingen i min nyckelknippa, eller i min plånbok...

Är det nån som kan tipsa om ett bra "rugged" USB-minne, eller som kanske har en annan bra idé?

Helst ska det funka med vilken dator du kan tänkas stöta på ute i världen (olika operativ alltså)...

P.S. Jag vill inte ha en fällkniv med USB-minne, jag reser/flyger en del och vill inte hålla på att checka in mitt bagage hela tiden... D.S.

P.P.S Klockorna med USB är hittills alldeles för fula för att komma på tal D.S.

Jag använder ett iomega micro mini: http://www.iomega.com/na/products/product_family.jsp?FOLDER%3C%3Efolder_id=3037523&ASSORTMENT%3C%3East_id=63191
Det är iofs i plast men själva minnet är helt inkapslat i metall så jag är inte orolig för hållbarheten.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-07 11:55

Iomega Micro Mini verkar hittills bäst - Sandisk har ett "Titanium" - minne - men det är ju så himskans stort (8.5mm x 20.8mm x 74.8mm).

Har du minnet i en nyckelknippa? Håller det ihop?

Jag har ett Iomega Mini-minne tidigare - det består av ömtålig plast och är långt ifrån designat för att "skvalpa runt" i väskor, fickor och nyckelknippor.

Har ett Sandisk Cruzer Micro minne som väl klarar "skvalpande" i fickor och väskor. Har haft det i ett halvår med nä stan daglig användning. Har inte haft det på nyckelknippa men väl i jeans och jackor och väskor och whatnot. Dessvärre drar det rätt mycket ström annars hade jag rekommenderat det på stört.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-07 12:37

Sandisk Cruzer Micro - har försökt att utröna på bilder hur man sätter fast det i en nyckelknippa - men alla bilder är tagna snett framifrån (för att visa den snygga utskjutbara kontakten),

Hur gör man - vad finns det för fästanordning?

Ursprungligen av ecscsjo:

Sandisk Cruzer Micro - har försökt att utröna på bilder hur man sätter fast det i en nyckelknippa - men alla bilder är tagna snett framifrån (för att visa den snygga utskjutbara kontakten),

Hur gör man - vad finns det för fästanordning?

Bifogar en bild som kanske bringar klarhet...
Du fäster den med en nyckelring i en "ögla".

P.S Verkar som det kommit en ny variant av Cruzer Micro, kolla på Clas Ohlson eller liknande. D.S

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-07 14:14

Aha, jag blandade ihop det med Sandisk Cruzer Titanium.

Denna har jag inte lyckats se mer än framifrån...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-07 13:00
Ursprungligen av Mattias H:

Har ett Sandisk Cruzer Micro minne som väl klarar "skvalpande" i fickor och väskor. Har haft det i ett halvår med nä stan daglig användning. Har inte haft det på nyckelknippa men väl i jeans och jackor och väskor och whatnot. Dessvärre drar det rätt mycket ström annars hade jag rekommenderat det på stört.

Verkar väldigt hållbart - men samtidigt lite stort för en nyckelknippa...

Priset gör dock att man nästan lutar åt en iPod Shuffle istället...

Jag har minnet på min nyckelknippa i byxan men jag har bara haft det i ca: 3 månader så jag vet inte hur plasthållaren håller i längden. Men än så länge verkar det hålla.
Seden följer det ju med tre hållare om en skulle ge upp.

En nackdel med mini micro är den sanslöst fula USB-förlängningssladden med blå lysdioder som följer med. Oerhört irriterande.
Tur att Jag har en iBook och slipper använda den...

[EDIT]
Det följer med en karbinliknande hake som man lätt fäster på nyckelknippan, men det var lite stor för min smak så jag tog av kroken på halskedjan och fäste den på knippan. Den har en liten hake så att den går att ta av om det skulle behövas.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-07 14:22

Ingen bra idé att ha det i nyckelknippan oavsett hur tåligt det är. Det tar stryk då. Bättre ha det i fickan eller runt halsen. Jag skulle köpa titanium om det inte var så förbånkat dyrt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-07 14:34

Jag vet... Men samtidigt så vill jag se det lite som en ID-handling (se mitt första inlägg) eftersom jag har tänkt att ha mitt BankID på den - därför vill jag ha med den överallt på ett sätt som passar det sätt som jag klär mig/har prylar med mig idag. Jag har inget runt halsen och vill inte ha en sak till i fickorna som jag kan glömma...

Mobiltelefonen skulle kanske funka, den är ju med nästan överallt - men den har idag inget generellt gränssnitt som passar det som jag vill göra.

Jag har nästan helt skippat min Palm eftersom den tar plats och fyller upp fickor - jag vill inte ha kavaj hela tiden...

  • Medlem
  • 2005-04-07 21:02

Sandisk Cruzer Titanium har en hållare som man kan sätta i en nyckelring. Det är stort men mycket hållbart.

1
Bevaka tråden