Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger till nybeställda minin - vad tror ni?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-04-01 11:59

Ja. Jag beställde en igår...

...barnsligt kul.

Ni med erfarenhet av att beställa burkar strax innan OSuppgraderingar - tror ni att jag kan räkna med en Tiger i tanken till min Mini. Kommer jag att erbjudas en uppgradering via kupong, är den redan installerad, kan jag glömma Tiger helt...

Vore ju grädde på moset med Tiger i den lilla skönheten!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-04-01 12:41

Jag är relativt ny på mac, men vad jag förstått så är det inte troligt att du får Tiger förinstallerat.

/K

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 12:54
Ursprungligen av Krypto:

Jag är relativt ny på mac, men vad jag förstått så är det inte troligt att du får Tiger förinstallerat.

/K

När jag pratade med en återförsäljare så sa de att om man köpt en dator nära släppet (typ 3 veckor) så får man antagligen köpa tiger till ett reducerat pris. Men om de nu skulle släppa tiger idag, är väl chansen att du får det med i paketet inte jätteliten.
Men jag kan ha fel.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 12:54

Tiger lär inte vara förinstallerat...
Lanserar dom det i dagarna (fat chance, i.e. glöm det) så kan det komma en uppgraderingsskiva i låddan, och Tiger lanseras inom 3-6 veckor ungefär (smallish chance) så kan du ev. få en uppgraderingsskiva mot en liten administrativ avgift.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-04-01 13:00
Ursprungligen av Pär:

Tiger lär inte vara förinstallerat...
Lanserar dom det i dagarna (fat chance, i.e. glöm det) så kan det komma en uppgraderingsskiva i låddan, och Tiger lanseras inom 3-6 veckor ungefär (smallish chance) så kan du ev. få en uppgraderingsskiva mot en liten administrativ avgift.

Ungefär så trodde jag också - och skulle vara nöjd med det. 1500 bagare däremot skulle svida...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 14:16

Jag köpte en eMac precis innan Jaguar kom och fick då vara med på ett erbjudande som apple körde igång där man fick pröjsa ca 150 kronor för att få de nya skivorna. Lite surt är att det bara är uppdateringsskivor och inte det fullständiga systemet. Något som jag surt fick erfara då jag skulle blåsa datorn vid ett senare tillfälle. Man kunde inte boota ifrån dom skivorna.

Har för mig att det kostade 195:- att uppdatera ifrån Jaguar till Panther om man nyligen köpt en dator då.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 19:59
Ursprungligen av Gizz:

Lite surt är att det bara är uppdateringsskivor och inte det fullständiga systemet. Något som jag surt fick erfara då jag skulle blåsa datorn vid ett senare tillfälle. Man kunde inte boota ifrån dom skivorna.

Men du kunde väl boota från de OS-skivor du faktiskt fick, och sedan uppgradera till Jaguar på nytt?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 22:29
Ursprungligen av MfAP:

Men du kunde väl boota från de OS-skivor du faktiskt fick, och sedan uppgradera till Jaguar på nytt?

Jo visst kunde jag det. Men just då i den stunden kändes det lite obehagligt. Fick ju slänga in det tillhörande systemet som jag fick med datorn först och sedan uppgradera med skivorna jag fick ifrån Apple. Känns som ett onödigt steg bara. Min erfarenhet är att det är bättre att inte uppgradera utan att lägga in "rätt" från början. Har haft lite strul med att uppdatera ifrån ett system till det andra.

Hmm... uppdateringsskivor, kanske inte. För något år sedan när dom sände ut sådana så fanns det 1 liten fil som man kunde plocka bort och vips så var dom *äkta* fullinstalations CD av MacOSX ifall man brände en ny skiva, fast mycke av detta tystades raskt ned... tror faktiskt att någon även här på 99mac skrev om detta men att inlägget refucerades tämligen raskt... ja det var förmodligen dumt att stöta sig med Apple som ju gör en hel del för oss eller Martin. Andra siter som hade uppgifterna om hur man gick tillväga plockade också bort hur man kunde göra.

Min uppfattning om de relativt snabba uppgraderingarna av själva OS´et är att det är lite magstarkt att det inte finns lite olika prisbild... men OK, man måste ju inte uppgradera VARJE år Det borde finnas en variant typ att OM man köpt t.ex Panther förra våren så skulle man få 50% rabbat på Tiger via AppleStore. Är det inte så att vad dom nu heter, ja det största online-stället för böcker att man kan förhandsbeställa Tiger till kraftigt reducerat pris ?

Rabatt på Tiger

Senast redigerat 2005-04-01 14:58

Jag har aldrig varit med om att man får uppdatera gratis eller ens rabatt om man köper och får datorn levererad före Apple lanserar den nya versionen. Och med lansera menar jag att Apple gett ett leveransdatum. Har man fått datorn säg 1 vecka innan det ja då är det fullversion för 1500kr som gäller. Det är då min egen erfarenhet iaf.

Samma har ju gällt versioner av annan mjukvara som t ex iLife. Har man köpt före lanseringen ja då gäller fullpris för nya versionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-01 23:43
Ursprungligen av Rickard A:

Jag har aldrig varit med om att man får uppdatera gratis eller ens rabatt om man köper och får datorn levererad före Apple lanserar den nya versionen. Och med lansera menar jag att Apple gett ett leveransdatum. Har man fått datorn säg 1 vecka innan det ja då är det fullversion för 1500kr som gäller. Det är då min egen erfarenhet iaf.

Samma har ju gällt versioner av annan mjukvara som t ex iLife. Har man köpt före lanseringen ja då gäller fullpris för nya versionen.

Nää, de brukar ju i princip alltid säga att de som nyligen har köpt den äldre versionen av något precis innan en lansering, kan få uppgradera gratis eller billigare - beroende på hur långt ifrån den nya lanseringen man köpte.

Själv fick jag bara iLife '04 inlagt på hårddisken i min Mac mini, men en CD med iLife '05 i kartongen.

Ursprungligen av Rajje:

Nää, de brukar ju i princip alltid säga att de som nyligen har köpt den äldre versionen av något precis innan en lansering, kan få uppgradera gratis eller billigare - beroende på hur långt ifrån den nya lanseringen man köpte.

Själv fick jag bara iLife '04 inlagt på hårddisken i min Mac mini, men en CD med iLife '05 i kartongen.

Berätta då för mig när nån redan fått sin dator säg veckan före lansering kunnat uppdatera gratis eller billigare?? Det har ju i princip alltid varit lanseringsdatumet som gäller. Inget annat.

Enda undantagen egentligen är ju proffsprogram typ Final Cut osv. Där kan man ju uppdatera från version 1->4 t ex för en billigare penning.

Att du fick iLife 05 på minin är ju inte särskilt konstigt då det lanserades samtidigt som minin.

Så här skrev Apple när 10.3 lanserades:

Citat:

The standard Mac OS Up-To-Date upgrade package is available to all customers who purchase a new Mac system on or after October 8; all customers who purchased a Power Mac® G5 regardless of purchase date that do not have Panther included; and customers who purchase the Mac OS X version 10.2 “Jaguar” retail product on or after October 8 for a shipping and handling fee of $19.95 (US).

Det skrevs, just det, 8:e oktober.
http://www.apple.com/pr/library/2003/oct/08panther.html

Och så kan vi ta 10.2:

Citat:

The standard Mac OS Up-To-Date upgrade package is available to all customers who purchase a new Mac system on or after July 17 that do not have Mac OS X v10.2 installed. The Mac OS X v10.2 Up-To-Date package is available for a shipping and handling fee of $19.95 (US) and includes the Mac OS X v10.2 upgrade CDs and an updated Developer Tools CD

Detta skrevs, trot eller ej, 17:e juli.
http://www.apple.com/pr/library/2002/jul/17jaguar.html

Kommer tvärsäkert innan den 24 april, dvs. det är den dagen som MS släpper en 64 bitars av Win XP... så klart att man vill få journalisterna att titta bort från MS lansering.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-04-02 08:31
Ursprungligen av Olle@mac:

Kommer tvärsäkert innan den 24 april, dvs. det är den dagen som MS släpper en 64 bitars av Win XP... så klart att man vill få journalisterna att titta bort från MS lansering.

Borde de inte gör tvärtom i så fall och lansera det dan efter eller nåt. Annars borde väl effekten riskera bli den omvända, eller så är det jag som tänker fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-02 11:56
Ursprungligen av ACM1899:

Borde de inte gör tvärtom i så fall och lansera det dan efter eller nåt. Annars borde väl effekten riskera bli den omvända, eller så är det jag som tänker fel.

Ja, eller lansera vid en helt annan tidpunkt - helst mycket tidigare. För min erfaranhet säger att det alltid är Apple som blir bortglömda om Microsoft gör något nytt samtidigt. Det märktes tydligt vid Mac OS X/Win XP-lanseringarna.

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-04-07 04:46

När jag köpte en PB 15" på nyårsdan (ca 22000:-) som lev några dar innan iLife 05 lanserades, så ringde jag tom AppleStore och frågade, då det inte sas något om billiga uppgraderingar på iLifes sida.
Det har ju varit tradition tidigare att man fått typ gratis om man köpt "kvalificierande" dator inom ca 1 mån tidigare i alla år. Svaret var blankt nej from i år. (Mkt dålig stil tycker jag eg.) Inga "bakåt"-uppdateringar mer från Apple!

Som tur var har jag köpt en Mac mini nu med, så löste det sig iaf. Så jag tror många kommer att få mkt grusade förhoppningar i år. Har ofta fått uppgraderingar på tidigare Macar jag köpt.
Kupongerna som följer med Macarna fortfarande har varit ett skämt de senaste 5 åren också.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-04-07 10:11

Mmm, då får vi se - lev datum på minin med superdrive är 21/4... dyker Tigern upp innan dess finns väl en teoretisk chans iallafall

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-04-07 10:35

Lycka till! Det är ju utan tvivel den bästa rabatt man kan få på en Mac mini - att få Tiger på köpet. Jag kunde inte hålla mig längre och så trodde man då att Tiger skulle komma i Juni nån gång.

Jag går i Mac mini tankar och har därför ringt till Apple Store för att förhöra mig angående Tiger. Enligt dessa säljare kommer man INTE få köpa Tiger till rabatterat pris om man beställer lådan nu och får Panther. Då frågade jag lite försynt om han tyckte att jag skulle vänta med att beställa, och isåfall hur länge jag ska vänta? Svaret blev, vänta du en stund, inte allt för länge...

Grundat på detta svar är jag nog ganska övertygad om att Tiger släpps i April. För övrigt visste säljaren exakt datum vilket också borgar för en närstående lansering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-08 16:35

Det finns väl inget som hindrar att man skickar tillbaks minin om Tiger kommer innan man fått minin? Om de nu skulle vara så korkade att inte skicka med Tiger med minin så kommer jag att skicka tillbaks min och sedan lägga en ny beställning. Apple kanske ändrar sig när man berättar för dem vad man kommer att göra ifall de inte skickar en cd med Tiger??

Låter ju som en rimlig lösning på problemet. Har man full returrätt på levererade varor? Jag har idag beställt en Mac mini så man hoppas ju att den kommer med Tiger

  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 21:20
Ursprungligen av backyslash:

Låter ju som en rimlig lösning på problemet. Har man full returrätt på levererade varor? Jag har idag beställt en Mac mini så man hoppas ju att den kommer med Tiger

Distansavtalslagen säger att 14 dagars returrätt (på kundens bekostnad) gäller vid köp via postorder/internet.

1
Bevaka tråden