Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet vägrar laddas!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-05 18:13

Jag har precis skaffat ett nytt batteri till min iBook. Mitt förra batteri höll i cirka tio minuter så det var inte mycket att ha. Problemet är att det nya batteriet vägrar laddas. Det står på 0% ett bra tag sedan kommer det en kryss-symbol som förklarar att där inte finns något batteri i! Jag laddade hem XBattery från Versiontracker och där får jag följande information:

Installed: Yes
Charging: No
Charger: Yes
Battery %: 0
Capacity: 10.000Ah
Charge: 0.000Ah
Voltage: 0.000v
Flags: 83886093
Amperage 0

Varför laddas inte batteriet? Jag har testat att återställe PMU, men utan resultat. Så fort jag drar ur nätsladden dör dator och det är MYCKET irriterande!

Tips, snälla!!!

Köp ett nytt batteri, 1195:-

Vad skulle det annars vara.
Jag hade också ett batteri som var konstigt med laddning etc. köpte ett nytt fungerar utmärkt. !-)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-05 18:41
Ursprungligen av martin_stenmark:

Köp ett nytt batteri, 1195:-

Vad skulle det annars vara.
Jag hade också ett batteri som var konstigt med laddning etc. köpte ett nytt fungerar utmärkt. !-)

Batteriet ifråga funkar på en polares iBook utan problem. Alla har inte föräldrar som badar i pengar och köper nya batterier till en...Om du kikar på siffrorna jag anger ovan så ser du att batteriet har en nästintill ny kapacitet (tror jag).

Någon som har ett seriöst förslag?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 18:52

Kalibrera det…
(så lär siffrorna ändra sig oxå)

Kan låta fånigt, men prova att vända stickkontakten ett halvt varv i väggen, 180°, dvs byt polaritet.
Min laddar inte alltid om jag inte först tar ut stickproppen och vänder den....

Reseta PMU:n.
Kolla på Apples supportsidor hur du göra för din specifika modell eller sök här på forumen. Gör det inte mer än en gång dock(!). Har för mig att det är kringla+ctrl+shift+power-knapp (när datorn är avstängd och inte har några sladdar inkopplade. Vänta 10 sek och dra igång den igen)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-06 08:47
Ursprungligen av Pär:

Kalibrera det…
(så lär siffrorna ändra sig oxå)

Ok, hur gör man?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 08:54
Ursprungligen av PJW:

Ok, hur gör man?

Man läser i instruktionsboken eller eventuellt kollar på Apples supportsidor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-06 09:13
Ursprungligen av Pär:

Man läser i instruktionsboken eller eventuellt kollar på Apples supportsidor.

...eller frågar man på 99mac. Vilken instruktionsbok syftar du på? Jag köpte min dator begagnad av Bollman här på forumet och fick ingen bok på köpet. Batteriet har ingen bok i sitt paket. Vad ska jag söka efter på Apples sidor (som är de sämsta supportsidor världen skådat!). Help me out och sluta med korthuggna tramsiga svar.

Ursprungligen av PJW:

...eller frågar man på 99mac. Vilken instruktionsbok syftar du på? Jag köpte min dator begagnad av Bollman här på forumet och fick ingen bok på köpet. Batteriet har ingen bok i sitt paket. Vad ska jag söka efter på Apples sidor (som är de sämsta supportsidor världen skådat!). Help me out och sluta med korthuggna tramsiga svar.

Du får väl lära dig att söka, Apples supportsidor är ofta riktigt bra. Har man bara lite fantasi så kan man räkna ut vad man ska söka efter.

Här kan du läsa om kalibrerering.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-06 09:28
Ursprungligen av Nurell:

Du får väl lära dig att söka, Apples supportsidor är ofta riktigt bra. Har man bara lite fantasi så kan man räkna ut vad man ska söka efter.

Här kan du läsa om kalibrerering.

Tack.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-06 09:30

Jag ger upp med det här batteriet nu. Det tycks vara något fel på det. Det får vända åter till affären och jag får invänta ett nytt. Det kan helt enkelt ha laddats ur. Tack för all hjälp (dock: att kalibrera ett batteri som datorn inte känner av är svårt...)!

Men du frågade ju om hur man gör med kalibreringen, jag svarade bara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-06 11:33
Ursprungligen av Nurell:

Men du frågade ju om hur man gör med kalibreringen, jag svarade bara.

Tack än en gång. Det var inget påhopp. Ovan försökte jag bara förklara det hopplösa i batteriproblemet.

Ursprungligen av PJW:

Tack än en gång. Det var inget påhopp. Ovan försökte jag bara förklara det hopplösa i batteriproblemet.

Men du fick ju reda på hur man gör när man kalibrerar batteriet, gör det sen när du fått ett som funkar.

>>Köp ett nytt batteri, 1195:-

Vad skulle det annars vara.
Jag hade också ett batteri som var konstigt med laddning etc.
köpte ett nytt fungerar utmärkt. !-)<<

Ville bara säga: vad var det jag sade?!

Mmmm alltid lika kul att ha RÄTT!!

Ps. Min föräldrar badar i pengar >D

Ursprungligen av martin_stenmark:

>>Köp ett nytt batteri, 1195:-
Vad skulle det annars vara.
Jag hade också ett batteri som var konstigt med laddning etc.
köpte ett nytt fungerar utmärkt. !-)<<
Ville bara säga: vad var det jag sade?!
Mmmm alltid lika kul att ha RÄTT!!
Ps. Min föräldrar badar i pengar >D

Med andra ord är du en snubbe som inte behöver garanti på det du köper. Är prylen sönder så slänger du den och ber dina penningstinna föräldrar om pengar för att köpa en ny?
Är det så?
Eller skojar du?

Ursprungligen av Nurell:

Med andra ord är du en snubbe som inte behöver garanti på det du köper. Är prylen sönder så slänger du den och ber dina penningstinna föräldrar om pengar för att köpa en ny?
Är det så?
Eller skojar du?

Ne asså, jag köpte en beg ibook med sugit batt, laddade inte osv. Det var ju köpt från en helt okänd person, 01/02 någon gång. inte kunde jag fixa det. Då skaffar man sig ett nytt för annars kan man bara använda den staionärt, och vad ska man då med en fin ibook till?

Keep on!!

1
Bevaka tråden