Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jobba utomlands i några månader?

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tror ni det vore lätt att hitta svenskar som vill jobba utomlands i några månader för att slippa den svenska vintern som exempel?

- Jag tänker främst på webbdesigners, databasutvecklare (mysql), webbutvecklare (php etc), redaktörer & skribenter osv. Allt som skulle behövas för att driva en tjänst som 99mac fast i lite större skala.

- Jobba 3-12 månader för en svensk arbetsgivare i exempelvis Malaysia eller Thailand. Bostad, ett antal hemresor (beroende på kontraktstid) och måltider ingår i lönen.

- Arbetsvisum och alla papper fixar arbetsgivaren.

- Lite senare och längre arbetstider än normalt, exempelvis 13.00 till 23.00.

- Mycket nära till stränder, öar, perfekt för dykning och andra vattensporter etc. Även smidigt och billigt att resa inom Asien.

Den som redan har familj, köpt lägenhet eller har andra fasta åtaganden i Sverige är troligen inte intresserad men visst borde det vara intressant för många andra?

Hej

Lätt att jag skulle kunna haka på en sådan sak. Har redan jobbat utomlands som Dykinstruktör och få tillgång till en sån deal som du skrivar om vore helt super.

Jag har för mig att jag har sett annonser i Metro om ett callcenter som lockar svenskar till Spanien med ett liknande upplägg.

Suck, nu blev jag ju sugen på att åka utomlands igen...

mvh
/Martin

Det låter intressant.
Tell me more!

Har precis sagt upp mig från mitt jobb, då jag ska ut och backpacka i dessa områden.

--
daniel

Hehe, jag undrade mest över intresset. Jag reser runt i Asien just nu som ni säkert redan vet och får en massa nya idéer.

Det vore ju möjligt att driva ett ganska stort sajtnätverk härifrån istället för att jobba ifrån Sverige. Vissa saker kräver ju att man kan svenska och då kanske ett gäng trevliga 99mac:are skulle vilja komma hit ner och jobba + upptäcka asien samtidigt.

VDSL blir allltmer tillgängligt i Bangkok-området och ADSL finns nere på Phuket redan idag. Lokaler, bostäder och lokal personal är väldigt billigt jämfört med Sverige (ungefär 80% billigare i snitt har jag räknat fram).

Man skulle ju även kunna tänka sig att bilda ett nätverk av småföretagare baserade i Thailand.

Eftersom levnadskostnaderna är en femtedel ungefär behöver man ju bara dra in en femtedel för att gå runt med oförändrad livsstil så länge man håller sig här nere.

Världen blir allt mindre för varje dag som går - offshoring kommer bli en allt tydligare trend. Att man dessutom får ett ganska trevligt klimat är ju bara ett plus.

Ursprungligen av Björnström:

Världen blir allt mindre för varje dag som går - offshoring kommer bli en allt tydligare trend. Att man dessutom får ett ganska trevligt klimat är ju bara ett plus.

För ett par år sedan så hade vi en föreläsare som menade att det optimala (läs: dit vi är på väg) vore att ha ett utvecklingsteam i Asien, ett i Europa och ett i Amerika. Sen löser man helt enkelt av varandra och kan därmed arbeta effektivt 24 timmar om dygnet och vara aktiv på alla "vakna" marknader.

Ursprungligen av egenfirma:

För ett par år sedan så hade vi en föreläsare som menade att det optimala (läs: dit vi är på väg) vore att ha ett utvecklingsteam i Asien, ett i Europa och ett i Amerika. Sen löser man helt enkelt av varandra och kan därmed arbeta effektivt 24 timmar om dygnet och vara aktiv på alla "vakna" marknader.

Det har jag också funderat på tidigare.

Mantaray Europe: Stockholm, Sweden (GMT +1)
Mantaray Asia: Cyberjaja, Malaysia (GMT +6)
Mantaray USA: Oahu, Hawaii (GMT -10)

Vore ju lite najs

Ursprungligen av Björnström:

Mantaray Europe: Stockholm, Sweden (GMT +1)

Ok, jag som har familj får väl rådda lite här hemma då (förresten är även Göteborg, Sweden GMT+1...) medan ni andra roar er på varmare plats... =P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 00:35
Ursprungligen av Björnström:

Det har jag också funderat på tidigare.

Mantaray Europe: Stockholm, Sweden (GMT +1)
Mantaray Asia: Cyberjaja, Malaysia (GMT +6)
Mantaray USA: Oahu, Hawaii (GMT -10)

Vore ju lite najs

Om du behöver en C, C++ + STL/Boost, ObjC + Cocoa och C# + .NET/Mono programmerare till Mantaray USA, så är det bara att du hör av dig

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 11:13

Har själv ingen erfarenhet av Asien men svårigheterna jag kan se är att du antagligen måste fortsätta skatta för pengarna i Sverige om du inte skriver dig i Thailand.
Vet inte om det är rätt men jag fått berättat för mig att utlänningar inte får äga affärsverksamheter i Thailand så ett vanligt sätt att komma runt det var att gå ihop med en thailändare och starta det på det viset.
Problemet är att de sedan kan skicka polisen på dig så du blir deporterad och sedan behålla affärsverksamheten själva. Samtalet jag hade gällde främst barer men värt att kolla upp om du skall gå vidare med projektet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-06 11:29

Jag packar väskan omedelbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-06 11:44

Jag skulle vara jätteintresserad av att haka på nåt sånt här!

Låter hur skönt som helst. Jag och ett par kursare från universitetet har funderat på det, det finns nog mycket man kan bidra med i den delen av världen i form av tekniskt och ekonomiskt kunnande. Själv känner jag mig bara lite för feg att hoppa på tåget plus att jag måste fixa färdigt min utbildning. Riskerna finns där ju, beslagtagen egendom och liknande vill man ju inte vara med om.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 11:51

count me in
jag jobbade på irland innan (tech-support hos apple), o de e skithärligt att byta miljö nåt år
så bara säg till vad jag behöver kunna så jag har en chans att plugga in det

Det finns alldeles säkert en hel del detaljer att fundera över innan man ger sig på detta. Till skillnad ifrån en restaurang/bar behöver vi ju inte äga några lokaler, jag skulle vara jättenöjd att hyra istället.

I Bangkok ligger Svenska/Thailändska kommerskollegiet som säkert kan hjälpa till en hel del inom området. För att starta företag här krävs att en Thailändare äger minst 50.1% av företaget såvitt jag har förstått men egentligen behöver man väl inte ett thailändskt företag?

Om man var ett skönt gäng som är intresserade av exempelvis dykning skulle det säkert vara möjligt att hyra en speedboat på helgerna och åka ut till öar och rev på helgerna. Eller flyga till olika städer runt om i Asien etc.

Lite läsning:

Thailändska ambassadens information:
http://www.thaiembassy.se/trade%20and%20investment.htm

SIDA ger stöd åt småföretag som etablerar sig i Thailand:
http://www.sida.se/Sida/jsp/Crosslink.jsp?d=698

PDF: Starting a business in Thailand:
http://www.mfa.go.th/internet/document/h_sec5fin.pdf

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-04-06 13:35

Vore hur grymt som helst. Räkna med mig!

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-06 14:26

Har inte Thailand börjat strama åt möjligheterna till att förnya visat genom en snabbrunda runt gränsen? Och möjligheterna till ett längre/bättre uppehållstilstånd har också försämrats.

Skulle man ha ett "affärsvisa" (kommer inte ihåg den exakta beteckningen) så skulle man deponera motsvarande åtskilliga miljoner på bankkonto i landet. Men dom har infört ett pensionärsvisa där man bara behövde 5 000 000 bath på kontot (kring millen) , men då behövde man vara 60+ år också, och det känns inte som målgruppen här

Jag har haft många funderingar åt det där hållet de senaste två-tre åren. Jag har tillochmed tittat på att köpa hus. För 200000 kr kan man få ett ganska hyggligt hus några timmar söder om Bangkok.

Enligt thailands ambassads hemsida betalar man 1000kr för ett business visa i ett år?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-06 14:32

Jo, Visat i sig är billigt, men det var kraven som skulle uppfyllas för att man skulle få Visat som krävde kapital har jag för mig.

Ska kolla lite närmare på det när jag kommer hem och har browser med bmina booksmarks tillgänglig.

Kul att se att det är fler som har galna idéer (galna på ett positivt sätt, då)
Angående visum och skatter så tittade jag på ett liknande upplägg (innan vi blev barnfamilj, typ...) och konstaterade att reglerna verkade gynnsamma på/i Bahamas, i synnerhet om man bara sålde de tjänster/varor man producerade utanför Bahamas så var skatten i stort sett försumbar. Nu var detta ett antal år sedan... Men kanske värt att kolla upp?

Jag är mest intresserad av offshoring för att kunna förverkliga projekt och planer som inte går att genomföra i sverige - det är inte främst en skatteflykt.

Att dessutom testa känslan av att bo i ett annat land som dessutom är ovanligt trevligt och fint är ju en bonus minst sagt.

Ps. Är inte Bahamas väldigt, väldigt dyrt?

Ursprungligen av Björnström:

Jag är mest intresserad av offshoring för att kunna förverkliga projekt och planer som inte går att genomföra i sverige - det är inte främst en skatteflykt.

Är projekten inte genomförbara i Sverige på grund av att skatterna äter upp så mycket av intäkterna att det som blir kvar inte räcker till vatten och bröd så är det lite... Tja, lite samma sak, faktiskt.

Det var så jag kom på det hela iallafall. Satt (som vanligt) och förkastade kul idéer eftersom det inte skulle gå att livnära sig på dem. Utanför fönstret var det (som vanligt) snålblåst och regn. Resten av tankekedjan föll sig mycket naturligt, om man säger så...

Sedan kom det en del annat (som gick att livnära sig på ) imellan, och det hela rann ut i sanden.

Citat:

Att dessutom testa känslan av att bo i ett annat land som dessutom är ovanligt trevligt och fint är ju en bonus minst sagt.

Jo, det ska ju vara en rolig och berikande upplevelse.
Har jag hört.

Har också hört att det är mindre roligt om två länder båda anser att man är huvudsakligen bosatt i dem och skall betala skatt är mindre rolig (om än möjligen berikande det också), så att kolla skattemyndighetens synpunkter på ämnet är en god idé. Vill minnas att man skulle vara mer eller mindre permanent borta under mer än sex av taxeringsårets månader... Nåväl, den typen av spörsmål löser sig ju alltid.

Citat:

Ps. Är inte Bahamas väldigt, väldigt dyrt?

Jo. Som turist är det inte billigt. Som mer eller mindre permanent boende skulle det, då, inte vara så farligt, faktiskt. Ska dock tillägga att jag aldrig kom så långt som att åka dit och verifiera detta personligen, så det kan ju vara fel, naturligtvis.

Dessutom skulle jag nog personligen föredra Asien. Verkar finnas lite större kulturellt utbud, om man säger så.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-04-06 20:45

Jag ser framför mig en ganska stor bungalow fullpackade med datorsnubbar, Jolt-Cola och lite andra geek-attiraljer

Solen kommer steka utanför men när ni kommer tillbaka till Sverige är ni fortfarande lika bleka som när ni åkte ner till Asien.... hehe

Här finns absolut intresse!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-04-07 14:55

Coolt

Det känns ju som en okej grej. Packar inte nån väska än men... Intressant i vilket fall som helst. Är det roliga arbetsuppgifter också så är det ju betald semester i princip. Om man nu inte vore singel så skulle det nog vara en option att ha färre hemresor och få odjuret med sej. Helt klart... Fan nästan så man ska säga upp sej

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-07 21:02

Jag är intresserad av att jobba utomlands, är dock systemadmin/supporttekniker.

  • Medlem
  • 2005-04-08 01:07

Ett sådant jobb skulle passa mig som handen i handsken just nu. Är färdig med min utbildning nu till sommaren som textdesigner/redaktör och är dessutom sugen på att resa. Skadar inte att ha ett genuint intresse för Mac heller antar jag.

/Majk

Det verkar finnas rätt goda förutsättningar med andra ord!

Jag skulle inte ha något emot att dra igång i Oktober faktiskt, då börjar det bli perfekt väder och jag får lite tid att förbereda saker och ting. Har ett komplett kontor nerpackat i ett magasin i Stockholm som skulle gå att frakta hit i en container så är startkostnaden för möbler och "allt runtomkring" låg.

I dagens nummer av Bangkok Post finns en artikel med "kommunchefen" för Phuket som välkomnar IT-företag till ön. Han säger att "ni behöver inte bo i Singapore eller Hong Kong, här finns internet så ni kan jobba härifrån". Det är ju samma argument vi använder

Fick ett tips på en lokalmäklare i Phuket så jag ska kolla prisläget och tillgången på feta internetlinor, vet nog mer om någon vecka.

Det skulle vara kul, men det finns nog betydligt mer kvalificerade människor än mig på 99mac. Men om ni behöver en självlärd webdesigner/PHP/MySQL-snubbe med stor vana av PC (switchade i höstas) så är det ju bara att hojta till.

Bevaka tråden