Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det Macanvändare i Gävle på forumet?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det kanske inte är så många här som bor i Gävle?
Det vore kul att träffa lite macfolk - jag är hittills ensam i min bekantskapskrets

Någon som är intresserad?

Ursprungligen av ScriptFlipper:

Det kanske inte är så många här som bor i Gävle?
Det vore kul att träffa lite macfolk - jag är hittills ensam i min bekantskapskrets

Någon som är intresserad?

Kan väl alltid säg Hej nästa gång jag åker upp till Kilafors, Henninge och Ockelbo, ev stanna till i Gävle också.

Senast redigerat 2005-02-19 03:06

Gävle är en mac-gles stad

Ja i Gävle känns det inte som man är skitmånga som kör Mac. Skaffar man bredband så utgår Gavlegårdarna från att det inte finns något som INTE heter Windows...*luttrad*.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-05 20:25

Vi kanske är fler i gävle än vad vi tror men visst känns det lite tunt med folk.

Svårt att veta...

Ursprungligen av nr3:

Vi kanske är fler i gävle än vad vi tror men visst känns det lite tunt med folk.

Apples kunder är ju "dolda" eftersom de flesta köper via AppleStore. Tycker det är svagt att det inte finns en apple-butik här. Office är ju inte att räkna med tyvärr. Dom kan ju inte visa upp ett sortiment ens.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-05 21:43

frågan är om en applebutik skulle gå runt här, ganska liten stad

Ursprungligen av nr3:

frågan är om en applebutik skulle gå runt här, ganska liten stad

Ja det är väl frågan. Men Apple är ju vad jag kan se totalt okänt bland många. Det är få som vet att det finns alternativ till Windows, det får vi tacka hem-pc reformen för där vi mac-människor oftast blir lämnade utanför.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-16 17:06
Ursprungligen av nr3:

frågan är om en applebutik skulle gå runt här, ganska liten stad

Macstart öppnade för ett par dagar sedan i Karlstad landets första "store in store" d.v.s. en concept store inhuserad en annan datoraffär. De visar upp nästan hela sortimentet av Appledatorer och har kunnig personal på plats. Samma modell kommer att öppna i Arvika, Sunne, Torsby och Hagfors. Idel glesbydsorter med bra mycket mindre befolkning än Gävle.

Kanske något att ta efter?

jaha men vafan säger ni grabbar, ska vi styra upp en träff eller? vi verkar ju åtminstone vara en handfull intresserade !

ichat: kalliban@mac.com

Ursprungligen av Kalliban:

jaha men vafan säger ni grabbar, ska vi styra upp en träff eller? vi verkar ju åtminstone vara en handfull intresserade !

ichat: kalliban@mac.com

kallar du mig grabb tänker jag då inte dyka upp

är inne här och surrar lite då och då men läser mest, och är så klart macanvändare.

datum? tja, kan för det mesta så jag hänger på er om det passar sig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-06 22:32

Skulle kunna vara trevligt, beror ju på när, var och så förstås

jamen släng upp några datum som ni kan på, och platser ni vill vara på, jag kan i stort sett hela tiden

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-06 23:11

just nu vet jag inte, mitt schema blir klart om någon dag tror jag. Men andra får gärna komma med datum.

...äntligen - fler mac-människor i Gävle

Ja vad trevligt, har ofta undrat varför det finns så lite mac i Gävle. En gång fanns Mac-Data och visst saknar man en riktigt macbutik. Närmaste numera är det Uppsala?!

Jag vill passa på och fråga om någon Pismo användare finns i Gävle?

nå hur blir det? ska vi försöka dra ihop nåt? jag kan alla helger några veckor framöver, om det ärhelger som gäller alltså.

lägger ut några datum,

21, 22, 23:e
28, 29, 30:e

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-16 17:17

Problemet är väl också att vi inte heller har några större datorbutiker här vad jag känner till Men visst skulle jag inte tacka nej till en macbutik.

Är osäker på om jag kan dom uppräknade datumen men vi får se. Om det bestäms något datum ska jag försöka komma.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-16 21:44

Bor oxå i Gävle, ska hålla koll på den här tråden och se om ni lyckas komma överrens o, ett datum så kommer jag.

Office i Gävle säljer Mac och har ganska duktiga tekniker.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 22:01

bor inte i gävle.. men brukar mellanlanda i staden.
det är kul att se att det ändå finns en del användare här/där.

by the way... ni känner väl till IDKA (Institutet för Digitala KonstArter)? ett ställe mitt i stan där man kan gå kurser i film, foto samt ljud... helt i macmiljö. www.idka.net

ses omkring.

a.million.bucks > ok, jag ska inte kalla dig grabb

är det fler än jag och a.m.b. som vill och kan på de där datumen då?

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-17 15:43

Har lite svårt att gå ut före lönen har kommit och är i Stokholm veckan efter lön
Men gärna en vardagskväll.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 00:41

Jag bor inte så långt från Gävle, Skärplinge...Visst finnes det (eller fanns) macbutik i Gävle.
Macoteket har funnits där åtminstonde då jag handlat 2 iMacar där:-)
Tycker förvisso dom e dyra aningen stroppiga om man inte är företagare....
Föredrar macademic i Uppsala som e trevliga

Micke

kom på efter att ha sovit några timmar:-) butiken hette nog macdata inte macoteket....sådeså

Senast redigerat 2005-05-04 14:06
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-06 09:45

Macare i Gävle

Hej!

Trillade in här idag och det var ju trevligt att se att det finns lite folk på forumet från Gävle. Jag har macat mig sedan 1990 och bor sedan 1997 i Gävle.

Beträffande personalköp vill jag påminna om att att det beror lite på er själva också om ni har en arbetsgivare, det som krävs är bara löftet från arbetsgivaren att alla anställda som vill ska få välja en Mac. Vilket inte är det lättaste ibland eftersom man måste slåss mot IT-avdelningen.
Tyvärr var det inget liv i de kommunlaanställda sist som personalen fick välja personalköpspaket, men Office har lovat att de är med på vagnen nästa gång.

Politiskt är det svårt at påverka ens kommunala personalköpsaffärer, de flesta politiker har dålig häng på datorer/Windows och att prata Mac är som att prata UFO:n, så tyvärr lutar sig de flesta bara mot tjänstemännen på IT-avdelningen (Windowskyrkan).
Men måste också lägga ett gott ord för kommunens IT-avdelning, de har bra häng på sin verksamhet och levererar sina datortjänster till en låg TCO kostnad (jämfört andra) för kommunen, så några rätt har de också.

Jag träffat på en och annan Linux-förespråkare, men därvid stannar det.

Beträffande Mac-butik så fattas det onekligen en Mac-butik i Gävle, vem blir först? Just nu är en förträfflig lokal i nian ledig, där slipsbutiken var innan, mycket glas, futuristiskt och väldigt centralt.

Det skulle vara trevligt med en Mac-förening i trakten, men jag har absolut inte tid att engagera mig utöver vad jag redan har, men kan tänka mig att besöka något möte per år.

med vänlig hälsning

Seppo Laine

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-14 20:00

Macdata i Gävle!

Ja, visst är vi MacOS användare i minoritet mot Windowsanvändarna i Gävle, MEN vi blir ju tydligen bara fler och fler som det verkar men det finns fortfarande ett mörkertal i form av de som använder mac men ännu inte givit sig till känna. Så alla ni GävleMacare, kom ut ur garderoben och tala om att ni finns. Ni har INGET att skämmas för. Vi borde kanske starta en "Macens dag" här i Gävle, motsvarigheten till arbetarens första majtåg.
När det gäller att Gävle saknar en Macbutik så hade vi ju faktiskt en för några år sedan, nämligen Macdata, som först låg på ett mycket bra ställe, Brunnsgatan på söder, mitt emot gamla posten och inte alls långt ifrån gamla högskolan. Dessvärre flyttade dom iväg till Lötängsgatan, LÅNGT ifrån allfartsvägen och gemene man. Där började nog förfallet. Sedan skulle en flytt ha gjorts till 9:an huset i centrum på Drottninggatan MEN där tog det slut. Anledningen var, efter att ha varit i kontakt med Michael Bengtson på Macdata (www.macdata.se), helt enkelt att det inte bar sig längre. Mycket trist tycker jag, och nog borde det kunna bära sig att öppna upp filialen igen, nu med tanke på att den nya högskolan verkar vara väldigt väl använd och lockar man med lite Ipod och studentrabatter så kanske det rent av är så att man kan få även den luttraste Windowsanvändaren att switcha till Mac. Vad tror ni?

Ursprungligen av ?+?=?:

När det gäller att Gävle saknar en Macbutik så hade vi ju faktiskt en för några år sedan, nämligen Macdata, som först låg på ett mycket bra ställe, Brunnsgatan på söder, mitt emot gamla posten och inte alls långt ifrån gamla högskolan. Dessvärre flyttade dom iväg till Lötängsgatan, LÅNGT ifrån allfartsvägen och gemene man.

Ja du, den flytten var inte rolig för oss Mac-nördar, speciellt inte för oss som bodde långt från Gävle och var tvugna att åka X-Tåg i två timmar för att komma till "huvudstaden". Jag och min polare minns det som ett äventyr varje gång vi skulle till Lötängsgatan, nästan som Expedition Robinson. Då var det bättre på Söder.

Det tycker jag låter som en skithäftig idé. Jag är på. Fast kapital har jag inte

Slipsbutitkens lokal på nian är en av de bättre ställen att ha en butik i city. Tusentals människor passerar förbi där varje dag. Så en mac butik i den lokalen skulle ha varit otroligt läckert.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-02 17:58

Så, nu kommer jag ut som Gävlebo och macanvändare. Dessutom har jag två vänner till i denna stad som också är macanvändare.

Det skulle vara grymt med en macbutik i Slipsgossens gamla lokaler. Jag skulle vara där JÄMT, jag jobbar ju på Konsum Nian så varenda lunch och rast skulle jag springa och fingra på nya macar där

Det skulle vara grymt med en macbutik i Slipsgossens gamla lokaler. Jag skulle vara där JÄMT, jag jobbar ju på Konsum Nian så varenda lunch och rast skulle jag springa och fingra på nya macar där.

Apple i Sverige har en uttalad policy om att inte ha sina stores i Gallerior, därför finns dom på Rådmansgatan istället.

  • Medlem
  • Ockelbo
  • 2005-08-09 10:47

Tjo alla Glada

Visst tusan finns det Mac användare i Gävle verkar det som.
Är själv en lycklig sådan, jag o "lilleman" trivs som fisken i vattnet.

Vore kul med en träff givetvis.

Mvh
Christer

Bevaka tråden