Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in Skype-samtal

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 10:42

Hej!
Har sökt i forumen, men hittade inget tillfredställande svar där.
Så nu vänder jag mig direkt till er:

Kan man spela in skype-samtal direkt i datorn?
jag har ett usb-headset som jag snackar med men skulle vilja ha det bandat ibland, när man gör intervjuer och så...

Någon som vet hur man gör?
(för det måste väl gå... det går skitenkelt för min kompis som har pc (men inte usb-headset utan vanligt analogt - vilket inte funkar på min PowerBook 550mhz eftersom den bara har hörlursutgång - ingen mic-ingång).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 11:04

kimrin,

Kolla in till exempel:

Audacity
AudioIn
AudioHijackPro

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 11:11

Vaddå...
Man måste alltså ha ett extra inspelningsprogram...
Ok, jag får prova lite, trodde att man typ kunde göra det direkt i datorn.
Tack för tipset.
Hör av mig om jag inte får rätt på det...

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 11:15

kolla denna länk - byggd enkom för skype

http://www.henshall.com/blog/archives/001056.html

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 11:55
Ursprungligen av Tangen:

kolla denna länk - byggd enkom för skype

http://www.henshall.com/blog/archives/001056.html

/Tangen

Men... det är ju enkom för Windows XP...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 12:07

hmm...
det här verkar vara meckigare än jag trodde.

http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2005/01/25/podcast.html

Vafan... Det var ju enkelt för min pc-kompis...
Funkar enklare och mer smärtfritt på en PC än på en Mac...
Vad blir nästa grej?
Kolsyrad mer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 12:15

just det - jag hade fel

ooops

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-05 11:23
Ursprungligen av kimrin:

Vaddå...
Man måste alltså ha ett extra inspelningsprogram...
Ok, jag får prova lite, trodde att man typ kunde göra det direkt i datorn?

Tack!

Och var skulle du köra ett extra inspelningsprogram om inte i datorn? I brödrosten?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 11:52
Ursprungligen av rhesus:

Och var skulle du köra ett extra inspelningsprogram om inte i datorn? I brödrosten?

Jag hoppades väl på att det i skype skulle finnas någon funktion som sparade hela samtalet som en film utan att man skulle behöva dra igång ett extra program...

Audacity lyckades jag bara spela in min egen röst med, inte den jag snakcade med.
Ska testa det där som var gjort just för skype nu...

Tackar!

Ursprungligen av kimrin:

Hej!
Har sökt i forumen, men hittade inget tillfredställande svar där.
Så nu vänder jag mig direkt till er:

Kan man spela in skype-samtal direkt i datorn?
jag har ett usb-headset som jag snackar med men skulle vilja ha det bandat ibland, när man gör intervjuer och så...

Någon som vet hur man gör?
(för det måste väl gå... det går skitenkelt för min kompis som har pc (men inte usb-headset utan vanligt analogt - vilket inte funkar på min PowerBook 550mhz eftersom den bara har hörlursutgång - ingen mic-ingång).

Tänk bara på att du måste säga till den du pratar med att du spelar in, det är faktiskt klassat som olovlig buggning om du inte gör det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 11:54
Ursprungligen av aquilas20:

Tänk bara på att du måste säga till den du pratar med att du spelar in, det är faktiskt klassat som olovlig buggning om du inte gör det.

aquilas20,

Så länge en (1) part i samtalet vet om att samtalet spelas in, ja då behövs inga tillstånd!!

Saxat ur faktabanken.nu:

...sina egna telefonsamtal, där man själv är den ena parten, är det lagligt att spela in. Det gäller även om den man talar med inte vet om att han/hon blir inspelad. Däremot är det förbjudet att spela in andras telefonsamtal.

Detta regleras i brottsbalken, 4:e kapitlet, paragraf 9a: "Den som ... olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.".

Lagstiftningen gäller alla typer av samtal, inte bara per telefon. Det är inte tillåtet att spela in andras samtal, men om man själv deltar i samtalet är det lagligt att spela in dem. När det gäller sina egna telefonsamtal är man deltagare i samtalet i lagens mening, och det är inte olagligt att spela in dem.

Detta har bland annat utnyttjats i underhållningssyfte, då personer ringts upp och luras av komiker. De lurades tillstånd kan behövas för att inspelningen t.ex. skall kunna sändas i radio, men själva inspelningen av telefonsamtalet är laglig och kan ske först, i hemlighet.

-Torkel

Ursprungligen av Torkel:

aquilas20,

Så länge en (1) part i samtalet vet om att samtalet spelas in, ja då behövs inga tillstånd!!

Saxat ur faktabanken.nu:

...sina egna telefonsamtal, där man själv är den ena parten, är det lagligt att spela in. Det gäller även om den man talar med inte vet om att han/hon blir inspelad. Däremot är det förbjudet att spela in andras telefonsamtal.

Detta regleras i brottsbalken, 4:e kapitlet, paragraf 9a: "Den som ... olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.".

Lagstiftningen gäller alla typer av samtal, inte bara per telefon. Det är inte tillåtet att spela in andras samtal, men om man själv deltar i samtalet är det lagligt att spela in dem. När det gäller sina egna telefonsamtal är man deltagare i samtalet i lagens mening, och det är inte olagligt att spela in dem.

Detta har bland annat utnyttjats i underhållningssyfte, då personer ringts upp och luras av komiker. De lurades tillstånd kan behövas för att inspelningen t.ex. skall kunna sändas i radio, men själva inspelningen av telefonsamtalet är laglig och kan ske först, i hemlighet.

-Torkel

Sorry, jag var dåligt påläst i lagtexten, det är alltså bara att spela in

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 14:13

Nu har jag provat att installera hijack, men nu funkar plötsligt inte usb-headsetet (Logitech Headset 30) längre...
Jag kan använda skype med högtalare och mick, men inte med headsetet...
vafan...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 15:04

Nu funkar headsettet igen.
Men jag var tvungen att radera alla nya inställningar som jag gjort under dagen...

Damn!

Ska det det vaara så svårt att spela in, det är ju trots allt en mac, kom igen nu...

Jag använder mig alltså av:

PowerBook Titan 550 mhz
Mac OSX 10.3.8
Skype 1.0.0.18
Logitech USB Headset 30

What to do?
Hjääääälp!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 15:14
  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2010-06-23 15:40

ville bara lägga in lite hat: att det ska vara så grymt svårt att spela in samtal, vare sig det är på iPhone eller macen (t ex Skype). Jag sitter fortfarande med en analog diktafon/bandspelare(!) med mic tejpad på min analoga jättefasta telefons högtalare på fast lina varje gång jag gör intervjuer (jag är journalist). Det funkar inte ens att ha bärbar telefon med mic för överföringen stör min analoga diktafon. Suck. Nobelpris till den som gör en app som spelar in mina samtal från iPhone. Eller så får jag överge applevärlden och köpa Ericsson och Dell liksom *ryser*. Ursäkta att jag snodde tråden. Har hållit på och sökt lösning på det här problemet läääänge (sen min första iPhone 2G. Och nu senast i och med iOS 4 trodde jag att det var löst i och med appen Phone Gangster for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store , phone gangster. Men den funkade inte heller. Suck.

Ursprungligen av Rudis:

ville bara lägga in lite hat: att det ska vara så grymt svårt att spela in samtal, vare sig det är på iPhone eller macen (t ex Skype).

Om vi först konstaterar att frågan bör delas upp på iPhone (annan forumdel, annan tråd), och Mac (den här tråden)

Och sen, att det kanske är bättre att försöka vara lite konstruktiv än att hoppa in i en fem år gammal tråd bara för att "lägga in lite hat".

Har du provat Audio Hijack Pro? På sin hemsida nämner de bl.a. inspelning av Skype-samtal.

Att "banda" Skype (audio & video) och annat - kolla in:
Call Recorder for Skype - The Skype Audio/Video Call Recording Solution for Mac - Ecamm Network
Den funkar bra tycker jag,
/b

1
Bevaka tråden