Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös router med hög kapacitet?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-05 11:29

Hej

Det är så att jag tänker inhandla en trådlös router för personligt bruk. På jobbet har jag en Netgear WGT624, den är alldeles utmärkt förutom på en punkt: när jag laddar hem BitTorrents (framförallt amerikanska teveserier) så hänger den sig eller tappar nätet.

En Torrent brukar gå bra att ladda hem, ibland även två. Naturligtvis beror det inte på antal torrents, utan snarare på antal uppkopplingar mot olika peers/seeders. Hursomhelst så är modellen jag använt alldeles för klen.

Lite sökningar på nätet har dessutom gett mig bilden att mer eller mindre _alla_ trådlösa routers har detta problem; att de har mycket lägre kapacitet vad gäller antal connections jämfört med vanliga routers (har en D-Link DI-604 (ej trådlös) hemma som tål precis hur mycket BitTorrent-trafik som helst).

En lokal butik rekommenderade D-Links nya modell DLG 4300 som är utvecklad just med P2P och främst nätverksspel i åtanke, och skulle enligt honom ha oöverträffat hög kapacitet jämfört med andra routrar (han kunde dock inte ge några konkreta siffror).

En person (som jag inte känner) har påstått att Apples egen Airport Extreme fixar BitTorrent trafik hur bra som helst, men jag skulle vilja ha detta bekräftat av någon som faktiskt laddat ned en hel del Torrents, kanske finns det någon här på forumet?

Jag välkomnar tips från alla som har någon slags erfarenhet vad gäller nedladdning av Torrents med trådlös router.

Mvh,
Tomas

Jag funderar också på att byta ut min vanliga router mot en trådlös, hade inte hört talas om detta problem tidigare men det låter ju oroväckande.
Brorsan har en Linksys WRT54GS som han inte haft något problem med vid torrenttankning, han är dock i dagsläget ansluten till den med kabel eftersom vi inte satt i AirPort-kortet i hans Mac mini än.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-18 18:05
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag funderar också på att byta ut min vanliga router mot en trådlös, hade inte hört talas om detta problem tidigare men det låter ju oroväckande.
Brorsan har en Linksys WRT54GS som han inte haft något problem med vid torrenttankning, han är dock i dagsläget ansluten till den med kabel eftersom vi inte satt i AirPort-kortet i hans Mac mini än.

Problemet gäller endast trådlös uppkoppling, så det förvånar mig inte. Jag har frågat återförsäljare samt support på Linksys, men ingen verkar kunna hosta upp en siffra. Det verkar nästan som att det inte överhuvudtaget förekommer benchmarking av trådlösa routrar.

Routertillverkarna har samarbetar väl med Antipiratbyrån

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-18 20:39

Jag har Linksys WRT54GS och jag har inga problem att tanka torrent, har min powerbook trådlöst och min pc med tråd. Fördelen jag ser med den är att man kan byta ut mjukvaran mot en annan oberoende version.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-18 23:25

Shinzon: Tack för tipset. En snabb Googling verkar tyda på att de faktiskt har uppdaterat firmwaren för att bättre hantera BitTorrent trafik (och annan högintensiv trafik). Ska kolla upp den routern mer sedan. Tack igen.

1
Bevaka tråden