Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Ballmer lär dig surfa lugnt

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Svenska Dagbladet skriver i dag i sin nätupplaga att Microsofts VD Steve Ballmer kommer till Stockholm för att delta i kampanjen "Surfa lugnt" som drar igång den 29 april.

Kampanjen ska få oss att surfa säkert på internet. Genom seminarier och andra aktiviteter ska svenska folket lära sig att stoppa skräppost, inte skicka vidare virus och hur man klarar sig undan bedragare som lurar där ute på nätet.

Målgruppen är ungdomar, hemmasurfare och småföretagare. Kampanjen sparkas igång den 29 april med Steve Ballmer och infrastrukturminister Ulrica Messing på China-teatern i Stockholm.

Bakom kampanjen står 24-timmarsdelegationen, Datainspektionen, Kommun- och landstingsförbundet, Krisberedskapsmyndigheten, Post- & telestyrelsen, Bankföreningen, Dataföreningen, II-stiftelsen, It-företagen, Svenskt Näringsliv, F-secure, IBM, Microsoft, Symantec och Telia som tillsammans lagt en kampanjbudget på tre miljoner.

Läs artikeln på svd.se

Skrivet av: Christian Å

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=906

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-05 11:25

He hee hee Den artikeln räddade min förmiddag

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-05 11:53

Argh! Jag höll på att få upp kaffet när den där muppen dök upp mitt i nyllet! Blöärk...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 11:57

Ha Ha -humor ?

ska inte apple vara med ?

/Tangen

Det var ju lämpligt att evenemanget går av stapeln på China... där var det ju revy förr... med balett...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-05 13:56
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Det var ju lämpligt att evenemanget går av stapeln på China... där var det ju revy förr... med balett...

Och nu blir det fars!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 13:10
Ursprungligen av bollman:

Argh! Jag höll på att få upp kaffet när den där muppen dök upp mitt i nyllet! Blöärk...

Ingen liten diskret bild var det heller!

Ursprungligen av elsevero:

Ingen liten diskret bild var det heller!

Vet inte vad det är som gör den där bilden så förbannat rolig.
På något sett känns det som om de försöker göra pajasen till en seriös bolagsledare med hjälp av den. Aja, kul är den i alla fall

(i och för sig är han väl seriös med tanke på hur det går för microsoft, men det är en annan diskussion )

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-05 15:22
Ursprungligen av Kristofer:

Vet inte vad det är som gör den där bilden så förbannat rolig.
På något sett känns det som om de försöker göra pajasen till en seriös bolagsledare med hjälp av den. Aja, kul är den i alla fall

(i och för sig är han väl en seriös bolagsledare med tanke på hur det går för microsoft, men det är en annan diskussion )

Skratta lagom. Jag tycker att han är jäkla lika mig till utseendet.

Och ni ska veta att det är inte lätt att ge ett seriöst intryck med den här fejan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-05 12:11

Senast jag träffade kampanjens svenske orförande Ewert Lindholm, så ledde han en vinprovning.

Kanske kan han lära ut samtidigt hur man handlar vin på nätet på ett säkert sätt?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-05 12:12

Fantastiskt hur svenska myndigheter ställer upp och hjälper Microsoft i deras marknadsföring.

Är det verkligen förenligt med svensk konkurrenslagstiftning?

  • Medlem
  • 2005-04-05 12:40
Ursprungligen av Macus:

Fantastiskt hur svenska myndigheter ställer upp och hjälper Microsoft i deras marknadsföring.

Är det verkligen förenligt med svensk konkurrenslagstiftning?

Precis min tanke. Verkligen horribelt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 15:02
Ursprungligen av Macus:

Fantastiskt hur svenska myndigheter ställer upp och hjälper Microsoft i deras marknadsföring.

Är det verkligen förenligt med svensk konkurrenslagstiftning?

Ehm, hur då ?

MS lär få hosta upp slantar för att låna Chinan - och vad vi än må tycka om Microsoft - så är det inte så konstigt att svenska företrädare träffar en person från ett av världens största företag. Det som sker med Messing är inte konstigt. Bara obehagligt

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-05 15:19
Ursprungligen av FrrH:

Ehm, hur då ?

MS lär få hosta upp slantar för att låna Chinan - och vad vi än må tycka om Microsoft - så är det inte så konstigt att svenska företrädare träffar en person från ett av världens största företag. Det som sker med Messing är inte konstigt. Bara obehagligt

mvh
FrrH

Det är väl en sak att träffas och diskutera problemen med att använda Windows och en helt annan sak att köra reklamkampanjer ihop.

Om syftet vore att komma till rätta med problemen, så borde man ju istället rekommendera andra operativsystem som inte är lika utsatta och sårbara som MS Windows.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 20:02
Ursprungligen av Macus:

Det är väl en sak att träffas och diskutera problemen med att använda Windows och en helt annan sak att köra reklamkampanjer ihop.

Om syftet vore att komma till rätta med problemen, så borde man ju istället rekommendera andra operativsystem som inte är lika utsatta och sårbara som MS Windows.

"Reklamkampanjerna" är precis det jag menar. Det är inget unikt eller ovanligt att en minister deltar på ett (stor)företags seminarier. Paggan har sprungit på hur många som helst, till exempel. Det är i det fallet föga förvånande att Messing tyr sig till ett av världens största, när tillfälle ges.

Inget konstigt, med andra ord.

Trist? Ja visst.

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Malung
  • 2005-04-05 21:49

"Bakom kampanjen står 24-timmarsdelegationen, Datainspektionen, Kommun- och landstingsförbundet, Krisberedskapsmyndigheten, Post- & telestyrelsen, Bankföreningen, Dataföreningen, II-stiftelsen, It-företagen, Svenskt Näringsliv, F-secure, IBM, Microsoft, Symantec och Telia"

Vore det inte bättre att de bannade Internet Explorer

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 17:11

Jisses, vad det där Steve Ballmer? Trodde det var Eilert Pilarm

Ursprungligen av Marcus Karlsson:

Det är så i hela Europa, ta ECDL som exempel.

Tja i Finland godkänner ju Kommunalförbunden att MS ger bort gratis Win 2000/XP samt MS Office till alla lärare i tjänst vid kommunalförbunden (ca. 15.000 pers)! Nåväl de ger bort gratis Mac versionen av Office ochså

Man kan ju fråga sig sen hur detta "mut"förfarande förhåller sig till de direktiv som finns i den s.k. läroplanen och dess författning. Jag kan dock säga att det strider mot direktiven i finland. Men som sagt "money talks bullshit walks".

Det är tragiskt!

Ursprungligen av Solitere:

Tja i Finland godkänner ju Kommunalförbunden att MS ger bort gratis Win 2000/XP samt MS Office till alla lärare i tjänst vid kommunalförbunden (ca. 15.000 pers)! Nåväl de ger bort gratis Mac versionen av Office ochså

Man kan ju fråga sig sen hur detta "mut"förfarande förhåller sig till de direktiv som finns i den s.k. läroplanen och dess författning. Jag kan dock säga att det strider mot direktiven i finland. Men som sagt "money talks bullshit walks".

Det är tragiskt!

Låter nästan som Apples "OS X for teachers"-kampanj för ett par år sedan då Apple gav bort OS X (gratis eller väldigt billigt, kommer inte ihåg) till lärare. Man fick iofs inget office-paket, men jag var nöjd ändå.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 18:48

HAHA, helt otroligt!!!
känns lite surrealistiskt, är ni säkra på att det inte är killing-gänget som skojjar lite?
dom måste verkligen vara desperata MS-folket...
sen låter det ju som om dom behöver läsa lite transaktionsanalys.
"Steve Ballmer (förläldern) lär dig (barnet) surfa lugnt".
vad vore vi små idioter utan dom stora starka som vet allt?

Ursprungligen av Macus:

Fantastiskt hur svenska myndigheter ställer upp och hjälper Microsoft i deras marknadsföring.

Är det verkligen förenligt med svensk konkurrenslagstiftning?

Men det ÄR ju så!
Av samma anledning är det nästan hopplöst att få en Mac som Hem-PC.

Jag vill se Göran Fetbuffel kyssa Ballmers fot!

Ursprungligen av Svante S:

Men det ÄR ju så!
Av samma anledning är det nästan hopplöst att få en Mac som Hem-PC.

Jag vill se Göran Fetbuffel kyssa Ballmers fot!

En av de två jag känner som fått hem-pc fick mac att välja på. Bara mac dessutom. Det var väl bra eller kanske inte. Valfrihet är väl bäst.

Vad jag vill komma till är att det arbetsgivaren som bestämmer det och inte staten eller samhällstrukturen.

Undrar om det är företädare för opera o mozilla där?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-07 09:36
Ursprungligen av Code Red:

En av de två jag känner som fått hem-pc fick mac att välja på. Bara mac dessutom. Det var väl bra eller kanske inte. Valfrihet är väl bäst.

Vad jag vill komma till är att det arbetsgivaren som bestämmer det och inte staten eller samhällstrukturen.

Undrar om det är företädare för opera o mozilla där?

Prova gå dit i Firefox-t-shirt och se vad som händer. Kanske blir som ungen i "No Logo", som blev utkastad från skolan för att han hade Pepsitröja på "Coke day".

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 12:33

[stavningspolis]
Surfa lugnt ska det väl vara (inte lungt)...
[/stavningspolis]

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 12:57
Ursprungligen av sax:

[stavningspolis]
Surfa lugnt ska det väl vara (inte lungt)...
[/stavningspolis]

Indeed. Blev lite rädd när jag såg det på förstasidan, dessutom.

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Indeed. Blev lite rädd när jag såg det på förstasidan, dessutom.

Jag var lite het att få ut Steve på förstasidan. Tills jag insåg att det var fel Steve.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 13:13

Har så svårt för den killen. No taste, no taste at all.

Missa inte heller när Michael Schumacher kommer på besök och tillsammans med Volvo, polisen och vägverket lär svensken att köra extra mjukt och försiktigt för att undvika volvos problem med självutlösande airbags.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-05 13:49
Ursprungligen av eskimo:

Missa inte heller när Michael Schumacher kommer på besök och tillsammans med Volvo, polisen och vägverket lär svensken att köra extra mjukt och försiktigt för att undvika volvos problem med självutlösande airbags.

Ha, ha, vilken klockren jämförelse!

Ursprungligen av eskimo:

Missa inte heller när Michael Schumacher kommer på besök och tillsammans med Volvo, polisen och vägverket lär svensken att köra extra mjukt och försiktigt för att undvika volvos problem med självutlösande airbags.

Störtskön och klockren jämförelse!

Bevaka tråden