Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela DVD+R i iBook?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 15:55

Jag behöver lite hjälp härdå...
min pappa har spelat in Lost avsnitt 1-5 åt mig på sin inspelningsbara DVD, men den kommer från Philips och den bränner därmed enbart på DVD+R/RW skivor. Jag kan inte spela DVD+R på min iBook, det är jag medveten om, och av någon anledning så funkar det inte på pojkvännens Powebook heller (det står att det är en tom skiva som man matat in, ljugdator!), så jag undrar helt enkelt:

Går det att göra någonting åt detta eller är mina Lost-avsnitt körda?

Jag använder datorn som DVD-spelare med hjälp av Monsters kabel, annars hade ju svaret vart att skaffa en spelare som klarar av att läsa DVD+R/RW men det är jag inte så peppad på...

Hjälp!

Senast redigerat 2005-04-04 20:32
  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-04 16:09

Nja förutom som du redan konstaterat "att skaffa en DVD spelare som spelar DVD+R" så är nog enda sättet att be Pappa eller någon annan i bekantskapskretsen att göra en ny kopia av den skivan och bränna på en DVD-R denna gång.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-04 16:13

Eller våldgästa någon polare som har en stationär DVD spelare och säg att nu blir det fyra och en halv timma LOST

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 16:27
Ursprungligen av Stina:

Jag behöver lite hjälp härdå...
min pappa har spelat in Lost avsnitt 1-5 åt mig på sin inspelningsbara DVD, men den kommer från Philips och den bränner därmed enbart på DVD+ skivor. Jag kan inte spela DVD+ på min iBook, det är jag medveten om, och av någon anledning så funkar det inte på pojkvännens Powebook heller (det står att det är en tom skiva som man matat in, ljugdator!), så jag undrar helt enkelt:

Går det att göra någonting åt detta eller är mina Lost-avsnitt körda?

Jag använder datorn som DVD-spelare med hjälp av Monsters kabel, annars hade ju svaret vart att skaffa en spelare som klarar av att läsa DVD+ men det är jag inte så peppad på...

Hjälp!

Verkar konstigt. Jag har en Ibook G4 1.2Ghz 12". Jag bränner DVD-RW+ på pc´n och sedan kör jag det i ibooken utan några som helst problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 18:27

Olika märken funkar olika bra

Det kanske är lite som på mitt XBOX. Olika skivor funkar olika bra. Som exempel: min XBOX älskar TraxData-DVD medan den ratar vissa andra märken.

Har någon annan erfarenhet om iBooks märkesselektivitet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-04 18:50

Jag har testat mängder med plus-skivor på min ibook utan problem. Min flickväns powerbook g3 vägrar dock allt annat än minus-dvd.

Meningen är väl att CD/DVD-spelaren i iBook och PowerBook ska kunna läsa både + och -?
Men bara bränna -. Fast de nya kan bränna både och, tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 20:30

Jag har kommit på en teori under dagens funderande: kan det vara så att datorn gillar DVD+RW men inte DVD+R? För datorn har inga problem med att läsa ReWritable skivor (insåg just att rubriken i mitt inlägg är lite missvisande!) men "vanliga" DVD+R gillar den inte.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-04 20:51

Vilka modeller av iBook och PB har du och din pojkvän?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 21:54

Har han "avslutat" inspelningen? Jag har fått för mig att det måste göras för att det ska fungera att spela den inspelade skivan i "vanliga" spelare.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 23:14
Ursprungligen av Kentor:

Vilka modeller av iBook och PB har du och din pojkvän?

Vi har senaste G4 modellerna båda två, min iBook 12" med dvd/cd-rom drive, hans PB 15" med SuperDrive, så det borde ju inte vara något problem att läsa den i hans dator, men trots det påstår den att skivan är tom. Det har kanske något att göra med att skivan inte är "stängd" som poqapontus påpekar?

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-04 23:20
Ursprungligen av Stina:

Vi har senaste G4 modellerna båda två, min iBook 12" med dvd/cd-rom drive, hans PB 15" med SuperDrive, så det borde ju inte vara något problem att läsa den i hans dator, men trots det påstår den att skivan är tom. Det har kanske något att göra med att skivan inte är "stängd" som poqapontus påpekar?

Då tror jag att poqapontus har rätt, din pappa måste "stänga" skivan för utan det går den inte se på någon annan spelare än den typ som din pappa har brännt den med.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 08:36

Det tror jag med! Jag har haft samma problem - skivan var inte "finished".

1
Bevaka tråden