Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac snart helt död på webben

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-04 21:48

Det kan inte bara vara jag som upplever att Mac snart är helt död på webben. Surfning suger lika hårt som en... ja, vad ska man säga. Nu börjar jag tröttna rejält. Överväger att lägga mina 25 budgeterade loppor på en bärbar PC.

Jag KAN inte vara ensam i detta forum om att tycka att PC är det man ska ha på webben? Allt ÄR inte bättre på vår "ljusa sida"!

Ursprungligen av Wire:

Det kan inte bara vara jag som upplever att Mac snart är helt död på webben. Surfning suger lika hårt som en... ja, vad ska man säga. Nu börjar jag tröttna rejält. Överväger att lägga mina 25 budgeterade loppor på en bärbar PC.

Jag KAN inte vara ensam i detta foruma om att tycka att PC är det man ska ha på webben? Allt ÄR inte bättre på vår "ljusa sida"!

Jag tycker att Safari flyter på bra är det några speciella sidor som du tycker är sega?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-04 21:56

De handlar INTE om seghet. Det handlar om att det helt enkelt inte fungerar. Ingen av Sveriges största resesajter fungerar fullt ut. Många tjänster på stora svenska sidor är totalt döda för Mac.

Ursprungligen av Wire:

De handlar INTE om seghet. Det handlar om att det helt enkelt inte fungerar. Ingen av Sveriges största resesajter fungerar fullt ut. Många tjänster på stora svenska sidor är totalt döda för Mac.

Jag besöker inte så många resesajter på nätet men när jag har gjort det så har det inte varit några problem.

Har man Safari (och Explorer som nödbrowser) så fungerar det mesta på nätet iaf för mig och min familj.

Ursprungligen av Wire:

De handlar INTE om seghet. Det handlar om att det helt enkelt inte fungerar. Ingen av Sveriges största resesajter fungerar fullt ut. Många tjänster på stora svenska sidor är totalt döda för Mac.

Funkar det med FireFox eller menar du att de kräver Internet Explorer?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 22:07

Under senare tid har det mer än en gång slagit mig att W2K/IE6 suger ruskigt friskt på många siter…
Antagligen är allt skit på ett eller annat sätt…

  • Medlem
  • 2005-04-04 22:08

Vad jag tycker är anmärkningsvärt är att alla amerikanska resesajter som jag besökt fungerar hur bra som helst. När man sedan letar runt på de svenska är det betydligt mer svajigt (en ohotad bottenplats innehas utan tvivel av SAS).

Vet inte mycket om hur man konstruerar en sajt men det måste väl finnas någon typ av standard (och om man föjler den så fungerar det oavsett vad man använder för läsare eller OS)?

Är det inte bara en tidsfråga tills det blir mer vedertaget här också?

Kan egentligen bara klaga på SAS och Telia som vägrar följa de standarder som finns och verkar vara nöjda med det själva (!).

Sedan är ju inte flashgrafik speciellt optimerat för Macen. Känns kompilerat med "vänsterhanden" men jag hoppas på en förbättring på den fronten iochmed flash 8

Annars funkar det fint med safari och FF som backup browser tycker jag. Och ett extra stort plus är ju saknaden spy-/ ad-ware. Folk får använda Explorer så mycket de vill och tycka den är extremt bra, men så länge jag slipper program som gör att jag måste formattera HDDn så är jag grymt nöjd

Ursprungligen av cilla:

Vet inte mycket om hur man konstruerar en sajt men det måste väl finnas någon typ av standard (och om man föjler den så fungerar det oavsett vad man använder för läsare eller OS)?

Självklart finns det! Organisationen W3C med Tim Burners Lee (http:s skapare) i spetsen utarbetar standarden.
Problemet är att vissa webutvecklare totalt skiter i att följa standarden, vilket också får följden att sidan inte fungerar i alla webläsare. Tyvärr följer inte Internet Explorer standarden helt.

Jag kör själv firefox på både pc och mac, och har nog bara stött på inkompatibilitetsproblem några enstaka gånger. Jag upplever det snarare som om trenden går åt det possitiva hållet, inte minst nu när firefox börjar ta marknadsandelar.

www.w3.org

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 22:18

Wire , inte ska du gå till den mörka sidan, man ska alldrig ge efter för dumhet. Att saiter forfarande bygge efter "IE" standard får mig med mörk rädd, Gör som Jocke T och säg "Det Är Ni Som E Dom Konstiga Det Är Jag Som E Normal" Skicka dom en länk till w3c och berätta för dom att dom plöjner massor med pengar i sina skit system, ta sedan betalt för din upplysing. Och komihåg som Yoda säger "Fear is the Path to the dark side"

//Daniel

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-04 22:40
Ursprungligen av Poopster:

Du har helt rätt Wire, skit i Mac och kör på PC istället.

-- Patrik

Jag gör det redan när Macen inte fungerar (mer och mer)...

Varför överhuvudtaget posta ett sånt här inlägg om du redan åter-switchat?

Ursprungligen av Wire:

Jag gör det redan när Macen inte fungerar (mer och mer)...

Du har ju redan bestämt dig, så jag undrar varför jag egentligen läser och undrar ännu mer varför jag överhuvudtaget bryr mig om att kommentera inlägget...? Jo, för jag vill göra som alla andra: kverulera och oja mig...

Ojojoj, allt är skit, inget är bra och jag har rätt och alla andra fel! Det var bättre förr...

Behöver jag tillägga att...? Ja, men till vilken nytta?

Skapa och se framåt istället för att söndra och se bakåt!
Kimson

Ja, jag saknar verkligen att surfa på PC. Ibland måste jag åka till skolan mitt i natten bara för att få sitta där med hundra fönster ihopklabbade i aktivitetsmenyn och 10+ skyddsprogram för att kunna surfa. Det är ingen ände på allt roligt som får med sig när man är ute och surfar med windows; spyware, trojaner, browser hijackers, popupfönster, virus ja, listan är oändlig. Och framförallt saknar jag alla de där roliga programmen som installerade sig på datorn utan att jag ens ville det. Och sist men inte minst alla skriptfel i IE som gör att sidor blir helt omöjliga att titta på. Och får datorn att hänga sig.

Så kul har man aldrig på OS X... Det är ju ingen sport längre!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 22:38

mattias: hahaha. Det var lite roligt...

Men även på PC kör man väl FireFox om man kan?

Naturligtivs kör man FF även på PC, men försök få IT-nissarna på GU där jag går att installera det på dell-burkarna där...

Men allvarligt talat, jag har aldrig haft problem med någon sida jag försökt använda på macen. Min iinternetbank funkar utmäkt liksom andra tjänster jag nyttjar. har aldrig haft problem Telia heller.

Förstår inte riktigt Wires inlägg (eller flame bait?), Jag skulle vilja se en lista på vilka siter som inte fungerar i mac med varken Safari, IE, FF, Camino eller Opera...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-04 23:06
Ursprungligen av Mattias H:

Förstår inte riktigt Wires inlägg (eller flame bait?), Jag skulle vilja se en lista på vilka siter som inte fungerar i mac med varken Safari, IE, FF, Camino eller Opera...

Men allvarligt: Att behöva bläddra sig igenom en handfull webläsare för att hitta en som nästan fungerar. Hur seriöst är det för Macplattformen?

Ursprungligen av Wire:

Men allvarligt: Att behöva bläddra sig igenom en handfull webläsare för att hitta en som nästan fungerar. Hur seriöst är det för Macplattformen?

Men för all del. Använd IE6 om du nu diggar den så mycket. Sedan när du har igång dina X-antal anti-spyware program aktiva och ändå får in något virus eller liknande så formatera disken med ett leende.

Det är ju faktiskt så att kör man Safari/Camino/FF eller någon annan webläsare än IE så slår man underifrån när det kommer till antalet användare. Hade bara MS följt de standarder som finns så hade det här aldrig kommit på tal. Det som är bra är att när FF släpptes så gick användarantalet som följer standarderna upp radikalt och kommer fortsätta att öka. Detta kommer också att innebära en ökning av websidorna som kommer att kunna öppnas i alla läsare, förhoppningsvis. Och i denna utopi så kan du hålla dig till din favorit-läsare om det nu så må vara IE eller Safari eller någon annan.

Så tålamod är en dygd...

Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Det som är bra är att när FF släpptes så gick användarantalet som följer standarderna upp radikalt och kommer fortsätta att öka. Detta kommer också att innebära en ökning av websidorna som kommer att kunna öppnas i alla läsare, förhoppningsvis. Och i denna utopi så kan du hålla dig till din favorit-läsare om det nu så må vara IE eller Safari eller någon annan.

Så tålamod är en dygd...

Precis min mening, och det verkar som att väldig många överger Explorer för Firefox nu. Det är nästan så man känner lite skadeglädje när man tänker på alla som investerat dyrt i att utveckla sajter som bara fungerar med IE.

Ska man tro den här källan, så når IE-specifika sidor numera bara 70% av besökarna, medan den siffran var 91% för ett år sedan:

http://www.masternewmedia.org/news/2004/12/31/free_fall_internet_explorer_has.htm

Edit: En annan (mer tillförlitlig) länk som visar samma utveckling: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Ursprungligen av Wire:

Men allvarligt: Att behöva bläddra sig igenom en handfull webläsare för att hitta en som nästan fungerar. Hur seriöst är det för Macplattformen?

Något ska du väl ha för att du slipper bråka med virus och annat elände.

Well, man har väl lyckats rätt bra i Sverige när Hem-PC har funnits hos snart alla, och att det bara har varit Windows för hela slanten, med få undantag. Klart att Windows totaldominerar!

Att det måste vara IE6 för att det ska funka på vissa sajter är bra jäkla slött utfört. Men många har probem med just resebokningar, även i Windows. Vad beror detta på då. Dyra/dåliga webcompilers? Eller att folk hackar webkod och bara testar mot IE6 +

Jag personligen glad över att det inte gicka att boka en resa med Snowflake i vintras, eftersom förutsättningarna ändrades och vi inte hade kunnat åka.

Men jag tycker att optimerad Firefox funkar bra överlag faktiskt. Fall inte i besvikelsens djupa grop

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-04-04 22:59

Det är nog bara SAS jag har stött på på senare tid som verkligen inte har velat lira på Mac.

Ursprungligen av nillon:

Det är nog bara SAS jag har stött på på senare tid som verkligen inte har velat lira på Mac.

Det fungerar inte heller på min PC...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-06 09:41
Ursprungligen av nillon:

Det är nog bara SAS jag har stött på på senare tid som verkligen inte har velat lira på Mac.

Vad är det som inte funkar? Bokade biljetter där senast igår med FF och Panther. OK sidan suger men fungerar gör den.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-04 23:00

Naturligtvis finns dom som aldrig har problem med sin Mac...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-04 23:05
Ursprungligen av Wire:

Naturligtvis finns dom som aldrig har problem med sin Mac...

Mm, och mystiskt nog är de fler än de som alltid har problem med sin Mac...

Jag har problem med Telias och SAS sajter. Inga fler (vad jag kan komma ihåg just nu).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-05 04:00
Ursprungligen av Wire:

Det kan inte bara vara jag som upplever att Mac snart är helt död på webben. Surfning suger lika hårt som en... ja, vad ska man säga. Nu börjar jag tröttna rejält. Överväger att lägga mina 25 budgeterade loppor på en bärbar PC.

Jag KAN inte vara ensam i detta forum om att tycka att PC är det man ska ha på webben? Allt ÄR inte bättre på vår "ljusa sida"!

Min erhfarenhet är att Safari fungerar bättre än Explorer. Men inte fungerar allt som man kan förväntta sig i Safari. Men på de punkter jag har märkt att safari varit dåligt så har exploder varit lika dåligt eller tom sämre. Så jag antar att det har helt att göra med surfvanorna. Svenska Banker tycks ju vara ett problem. Inte då i finland inte.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-05 05:11

Jag tycker nog det finns en poäng i det första inlägget. Att det finns många webplatser vilka funkar lite halvtaskigt är tråkigt.

Inläggen om att det rasar in spyware med IE6 i WinXP är bara löjliga. Har du lite datorvana är det inga som helst problem att surfa med IE6 vilken är snabb men tyvärr inte följer alla standarder.

Om det håller på att bli bättre eller sämre är svårare att säga. Att Firefox slagit igenom så stort är positivt för det gör att många sidor testar för denna. Samtidigt har format som WMV börjat dominera på nätet och där finns dåligt stöd på mac sidan. I framtiden kan detta bli ett allvarligt problem om man som mac ägare stängs ute från mer avancerade tjänster som video, etc. Apples egna format är ju utmärkta men jag upplever inte att Quicktime ökar sin marknadsandel, snarare tvärtom.

Flash usla prestanda i OSX är ytterliggare ett problem som nämnts. Ingen kan väl tycka att det är någon större njutning att surfa på svenska dagstidningar fyllda med Flashbaserad videoreklam med en G4 processor. Läste någonstans att Flash utvecklarna tyckte att Flash fått orimligt mycket tid för optimering på OSX i tanke på den lilla marknadsandelen så att hoppas på stora förbättringar i nästa version blir just att hoppas.

Börjar nästan tro att det är lika bra att Apple sväljer stoltheten och licensierar teknologi som WMV, stöd för MSN messenger etc så att dessa delar kan optimeras för OSX och fungera bra. Att hoppas på att hela världens websidor helt plötsligt stannar upp och börjar använda standarder är nog tyvärr en utopi, åtminstone när det gäller video, animation etc. WMV och Flash dominerar. MPEG4 och SVG finns knappt på webben.

Det är fortfarande ett problem att SAS hemsida knappt fungerar på Mac, vems fel det är kan man tjafsa om men om man likt förbaskat måste boka så måste man.

Blev ett långt inlägg det här. Kan bero på att jag just genomlidit en tur på SAS hemsida på min Powerbook. Huga. Man blir lite uppgiven.

Kan vi inte lista alla siter här som inte fungerar med Mac och tillsammans påpeka detta för respektive ansvarig för att på så sätt knuffa skutan framåt istället för att ge upp.

Slå ett slag för att alla använder de standarder som finns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 09:30

det jobbiga är ju att om man öppnar en stor sida med massa bilder på, så hänger sig typ resten av safari tills den sidan laddat klart....

och vissa "stora" tjänster fungerar dåligt..

sammanfattningsvis: mac är dåligt för lunarstorm och porrsurfning

för övrigt ska ju standard-kodade hemsidor fungera i "alla" browsers.... oavsett om det är på mac, linux eller pc...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-05 09:44

Alltför många försöker uppfinna hjulet om och om igen. Varför vet jag inte, konsulter som försöker tjäna en hacka på samma sak en gång till, någon som tror sig ha universums lösning på hur en webbplats ska se ut och fungera.
Speciellt webbplatser där det är tänkt att man ska köpa något. Resebolag är nog bland de värsta. Alla har sitt eget gränssnitt, jag ägnar mest tid åt att försöka komma på hur de har tänkt den här gången. Konstruktörerna tänker kanske helt rätt utifrån sitt perspektiv men för mig som ny användare helt fel.
Finnair hade tex för nåt år sen flera auto-uppdaterade menyer på samma sida. Felet var bara att när man uppdaterade nummer två så nollställdes nummer ett. Det var alltså omöjligt att gör en beställning, och det var oavsett webbläsare och operativsystem.

Lista era favoritsiter och be dom göra om och göra rätt.
Totalforsvaret.se är en av mina favoriter om man surfar med bilder avstängda. Och det är en mycket känd byrå som har gjort den webbplatsen och den är dessutom prisbelönt av Sveriges informatörsförbund.

Everyone has the right to equal access to public service in his country. Dit hör väl resebolag, banker, posten, försäkringsbolag, förutom alla statliga och kommunala inrättningar.

edit
browsehappy.com

Senast redigerat 2005-04-05 12:48
Bevaka tråden