Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med processor-uppgradering

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick idag min ZIF/G4 500mhz processoruppgradering från macoteket som jag äntligen väntat på till min G3 B/W 450! Så följer jag instruktionsboken i detalj:
1) Installera program från medföljande skiva
2) Stäng av datorn, plocka ur alla sladdar, öppna datorn och rör vid nätagget för att ta bort eventuell statisk elektricitet
3) Plocka av kylflänsen, skjut upp "spaken" 90 grader & plocka ur processorn.
4) Sätt i den nya processorn, sätt på kylfläns m.m. dvs. allt tvärtemot när jag plockade av det...

Nu var jag riktigt glad och skulle starta datorn... men vad händer!? När alla kablar är i och jag trycker på strömbrytaren så piper datorn 5 gånger i sträck och skärmen förblir svart!!!

Så jag ringde upp till macotekets support och fick snacka med en jättetrevlig kille! Han sade bl.a. åt mig att öppna datorn (avstängd) och så satt det två små knappar mellan processor & gångjärn till luckan på moderkortet (vid batteriet), så jag skulle trycka på den knappen närmast gångjärnen, sedan starta datorn.

Sagt & gjort så tryckte jag på knappen och startade datorn, men den pep 5 gånger igen och skärmen förblev svart. Han sade åt mig att trycka på den andra knappen (så datorn stängdes av) och göra om samma procedur igen dvs. trycka på knappen närmast gångjärnen och sedan starta datorn... Men den pep 5 gånger igen och skärmen förblev svart!!!

Då kunde han DIREKT konstatera att processorkortet var kasst och att jag skulle skicka tillbaka det för byte!!!

Nu undrar jag bara av intresse följande:
1) VARFÖR pep den 5 gånger, och vad betyder det???
2) VAD gjorde egentligen proceduren med de två små knapparna och varför skulle jag trycka på dem?
3) HUR kunde han bara sådär konstatera att processorkortet var kasst???

Tacksam för svar, så att man kan bli en aning klokare !!!

Låter nästan som min gamla IBM..
Jag vet iaf att en av knapparna är till ör att återställa PRAMet, det vill säga datorns inställningar för hårdvaran.
Att han sa att kortet var kasst kanske är för att han hade varit med om detta innan och visste att det kunde vara för att kortet är kasst.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-04 18:34

Du måste installera en liten patch eftersom Apple har lagt in en spärr i firmware mot G4-processor i PM G3 B/W. Installera den innan du sätter i G4:an!

Finns att hämta hos www.sonnettech.com

Elak spärr!!!!

Hjälp!!!

Jo, jag installerade OS9.2.1 idag, och då upptäckte jag också installationsprogrammet för denna spärr m.m. Nu blev allt klart tills själva spärrupphävningen skulle installeras. Då skulle man medan datorn var avstängd hålla in den lilla knappen till HÖGER under power-knappen och hålla in medan man trycker på power-knappen och hålla in tills man hör ett "dovt" pip. Då skulle man se en status-mätare över installationen längst ner på skärmen och när installationen var klar skulle datorn startas om!!!

MEGAPROBLEM!!!

Trycker jag in den lilla knappen precis tills jag hör pipet så startar datorn som "vanligt" med OS9.2.1, men om jag håller in knappen längre kommer jag till en terminal-liknande konsoll där man t.ex. kan skriva shutdown för att stänga av datorn eller mac-boot för att boota som vanligt, men ---INGEN--- statusmätare eller installation! VARFÖR installerar den inte och HUR gör jag för att få den att installera???

SNÄLLA NÅGON, HJÄLP MIG!!!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-05 23:31

Du måste starta datorn i 9:an och köra firmwareuppdateringen d v s det lilla programmet du har tagit hem. I programmet finns en knapp som heter shut down eller stäng av. Tryck på den knappen. Datorn stängs av.

Nu håller du in programmerarknappen till höger med en penna och trycker på startknappen. Håll kvar pennan tills du hör ett långt piiiip. Släpp programmerarknappen.

Nu startar datorn och du ser en mätare på skärmen som visar hur firmwaren uppdateras.

Vad du än gör, stäng inte av datorn när detta pågår. Vänta tills allt är klart.

Nu så!!!

Jo, det var PRECIIIIIIIS vad jag gjorde, flera gånger!!! Men det funkade inte!!!

Nu tänkte jag precis att jag skulle prova en SISTA gång, och jag förstår inte varför men helt plötsligt funkade det!!! Jag är 100% säker på att jag gjorde exakt likadant nu som jag provat innan!!!

Nåja, det var en sjuhelsikes tur att man inte skickade tillbaka processorn !

Och framförallt vill jag säga TACK till alla som hjälpt mig!!!

Sedan undrar jag också detta: Nu har jag ju en firmware patch installerad under 9.2.1 och processorn funkar, men man kan eventuellt inte formattera hårddisken och installera OS X Panther på den senare??? :rolleyes:

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-05 23:48

Svar ja.

Ok???

Så firmwaren och allt som krävs för processorn ligger alltså inte på hårddisken eller hur är det??? Det händer inget om jag installerar om hela s****n till endast OSX???

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-04-07 06:01
Ursprungligen av martinalexander:

Så firmwaren och allt som krävs för processorn ligger alltså inte på hårddisken eller hur är det??? Det händer inget om jag installerar om hela s****n till endast OSX???

Nej, Firmware ligger i NVR (NonVolataileRAM) som sitter på moderkortet, har inget med varken RAM, HD etc att göra. Att du måste uppgradera FW beror på att annars fungerar inte Altivec i G4an, det som är skillnaden mellan en G4 och G3a. Alltså utan det kunde du köpt en lika snabb G3-uppgradering. (Den BW G3ans firmware är ju bara anpassad för en G3 CPU normalt)

Flera Mac-modeller har fått sina FW uppgraderade efter att MacOS X olioka varianter kommit, därför att de annars inte hade funkat i MacOS X om inte FW uppgraderats. Detta gör man pss med ett program som laddar in ny FW i NVR vid en omstart, precis innan den startar igen. Det måste alltid göras i MacOS 9 och funkar så att en fil med nya data och ett startupscript läggs i "Startup Items" i Systemmappen mha patch-programmet.

En dator med FW uppdaterad sålunda, behåller den nya FW tillsdess en ev. ny uppdatering av FW görs, oavsett allt. Alltså även om backupbatteri tar slut, man resettar PRAM, tappar datorn i golvet osv.

De fem pipen beror på att nån HW i datorn anses vara felaktig och finns i nyare Macar. Pipen ersätter alltså det vanliga startljudet. Olika antal pip, betyder olika fel. Det finns en lista på vad de olika antal pipen betyder på Apples hemsida eller i dokument som följer Apple Hardware Test CD.

Ok!

Tack så hemskt mycket för ditt utförliga svar!

Jag kom på att felet berodde på att G4-spärren inte var installerad fast jag försökt flera gånger!!!

Däremot hade jag provat både att hålla in "programmerings-knappen" på datorn tillräckligt länge men då jag inte fick det att funka så höll jag in den FÖR länge!!!

Jag skickade ett mail till supporten på Sonnet där de svarade att varje gång jag trycker in den för länge så måste jag trycka på den lilla "reset-knappen" på moderkortet och sedan försöka igen!!!

Detta stod ju INGENSTANS i manualen, och eftersom jag klurade ut det INNAN jag fick svar från sonnet så anser jag det som REN TUR att jag fick det installerat !!!

Nåja, nu är det gjort och det går fint!!!

1
Bevaka tråden