Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Fjällräven DePendler

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-28 12:34

Väskan är ganska liten, den rymmer rättså precis två fullstora a4-pärmar. Sen är det fullt. I locket finns många olika fack, för cd-skivor och två andra fickor, där du t ex kan ha din iPod. Den har även ett fack på utsidan där du kan sticka in en tidning, och ett litet fack på ryggsidan för kreditkort eller något annat.

Datorfacket är väldigt litet, jag har en 12" iBook och då passar den fint. Men jag fick inte ner en 14" iBook i den. Det måste ses som något negativt.

Datorn ligger i ett vadderat fack med öppning mot ryggen, så om du har väskan på dig kan ingen öppna och rycka ur din kära dator.

Sittfunktionen är häftig, den ska klara upp till 120 kg. Det är skönt att slå ner rumpan på väskan och vila lite.

Det skulle behövas mer fack i denna väska där man skulle kunna lägga kablar, adaptrar m m, som behövs till en bärbar dator. Den är förhållandevis liten, så räkna inte med att kunna packa ned en massa kläder.

Sammanfattning
Fjällräven DePendler är en stabil väska med en bra sittfunktion. Öppningen av väskan sker mot ryggen vilket borgar för en god säkerhet. Det saknas fack för kablar m m. Rymmer endast 12"-datorer. Trots detta är detta en charmig väska.

-
* Litet datorfack
* Saknar fack för kablar m m.

+
* Stabil konstruktion
* Snygg design
* Det går att sitta på väskan.
* Skön att bära

Tack till fjällräven som bidrog med en väska för test.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-28 13:15

Den var ful.

Ursprungligen av Mondo:

Den var ful.

Jo, men kanske lättare att sitta på än en bobble-bee ?

I övrigt är jag nyfiken på hur sjutton den är konstruerad för att man ska kunna sitta på den med hundratjugo pannor.....
Jag kan nog tänka mig att köpa en, om den rymmer min nya dator jag ska få snart.

  • Medlem
  • 2005-03-15 00:39

den var snygg

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-15 10:56
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jo, men kanske lättare att sitta på än en bobble-bee ?

bumblebee
n : robust hairy social bee of temperate regions

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-03 15:16
Ursprungligen av Mondo:

Den var ful.

Ful ? Du är nog ensam om att tycka så som vanligt.:confused:

Ful är alldeles för banalt i dessa sammanhang. Försök att bredda vokabulären lite.

Fjällräven loggan är kult. cool. Quality...he he...

Apple loggan börjar bli riktigt överexponerad i många sammanhang, så den saknar jag inte på några bärcases...

Så! Då har man en! Helt underbar - mer ergonomisk att släpa runt på än computerkånken, och dessutom rymligare.

Vet inte om den finns i olika storlekar, men min är gigantisk, och sväljer utan några som helst problem min 15" PB. Lite för få stora fack, men det gör ju inget eftersom den är styv och man bara kan ösa ner packning i den!

Aluminiumram inuti möjliggör sittfunktionen, och den väger endast 1000g tom. Designerna på fjällräven fick tydligen idén från jaktvärlden, och ansåg att det minsann är lika jobbigt att stå och vänta på Øresundståget / bussen som på en älg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-15 11:36

Jag väntar på väskor och ryggor med Apple-loggan på. När kommer de? Vad är det för mening med att ha datorn i en väska om man inte kan visa att man har en Mac?

Som proffspendlare (buss (Malmö) - Ø-tåg - buss (Danmark)) så har jag fått otrolig nytta av sittfunktionen - sitter dagligen på väskan och väntar på försenad kollektivtrafik med min Metro eller bok. Underbart också när Ø-tågen får ett par inställda avgångar för att det fallit 2 cm snö, och det tåg man kommer mer på är fyllt till bredden och inga lediga platser finns kvar; då sätter man sig på sin väska och lutar ryggen mot väggen

  • Medlem
  • 2005-03-15 19:32

köpte en igår... så snygg... inga mesiga snören hit o dit... den ser inte heller ut som en pulka på ryggen,,, som en viss annan ryggsäck gör

både min bärbara dator OCH mac mini får plats i denna ;D

Ursprungligen av scooterbabe:

Som proffspendlare (buss (Malmö) - Ø-tåg - buss (Danmark)) så har jag fått otrolig nytta av sittfunktionen - sitter dagligen på väskan och väntar på försenad kollektivtrafik med min Metro eller bok. Underbart också när Ø-tågen får ett par inställda avgångar för att det fallit 2 cm snö, och det tåg man kommer mer på är fyllt till bredden och inga lediga platser finns kvar; då sätter man sig på sin väska och lutar ryggen mot väggen

Akta så du inte glömmer den när du reser dig bara!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-20 10:30

Vad kostar den, ungefär? (i olika storlekar)
Någon av er som har den som har lust att bidra med några bilder?

/M

  • Medlem
  • 2005-03-20 12:43
Ursprungligen av Micke F:

Vad kostar den, ungefär? (i olika storlekar)
Någon av er som har den som har lust att bidra med några bilder?

/M

jag kan ta några bilder .. lägger upp dem senare idag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-28 20:29
Ursprungligen av moki:

jag kan ta några bilder .. lägger upp dem senare idag

Väntar med spänning på bilderna, då jag själv är sugen på att köpa en sådan väska.
Så lite fler "in real life"-bilder hade ju varit perfekt. Kanske fler som kan ta några och lägga upp?

  • Medlem
  • 2005-03-28 23:07

förlåt.. jag glömde helt bort det där med bilderna... ska skynda på, men jag har ingen kamera.. o att ta bilder med min k700i kanske inte skapar de bästa bilderna.... på lördag får jag tillbaka min digitalkamera... då kommer bilder...

hur som helst så stormtrivs jag med min dependler. Att sitta på den kanske inte används direkt... det är mest en bonus.

Väskan känns i alla fall robust o säker.

Man får utan svårigheter plats med en Mac mini i orginalkartong samt en PowerBook samtidigt. Har testat det

  • Medlem
  • 2005-04-03 12:00

Eget test av Dependler

Så, nu har jag lagt upp bilder från ett eget test av Dependler:

http://www.skip.informatik.gu.se/~latex/dp_gc/

Ursprungligen av moki:

Så, nu har jag lagt upp bilder från ett eget test av Dependler:

http://www.skip.informatik.gu.se/~latex/dp_gc/

Grymt bra test. Och på så få ord sen. En bild säger ju >1K ord.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-04 08:58

Ja bilderna var kanon! Kul att se stålkonstruktionen innuti med. Väskan är snygg och väldigt "clean", vilket jag gillar.. dock var den lite större än vad jag förväntade mig. Men det behöver ju inte vara ett jätteproblem

Har iofs bara en iBook 12" att konka runt på..

Är väskan för stor för en PowerBook 12"?

Är väskan för stor för en PowerBook 12"?

  • Medlem
  • 2005-08-12 21:24
Ursprungligen av joppefan:

Är väskan för stor för en PowerBook 12"?

nej, det är den inte... men det är förstås relativt....

jag tyckte också att den var ful och framförallt var den tråkig

ja det är klart att människor har olika smak och alla får ju välja vilken väska de vill. Vi lever ju i ett demokratiskt och fritt land

Precis skaffat mig en ....

Jag har precis köpt en dependler och tycker den är jättebra, känns mycket bättre att bära datorn i den än en vanlig datorväska.

Att man kan sitta på den är ett stort plus, perfekt väska för att gå att handla med flickvännen man kan sitta i klädaffären

Jag har helt lyckats undgå denna väska i nästan ett år.. Köpte iaf en ganska nyligen..

När jag var i butiken påpekade jag att den inte direkt följer ryggens form, vilket säljaren påstod att den gjorde. Kanten längst ner på väskan vilar mot ryggen ovanför rumpan, men i övrigt har inte väskan stöd mot ryggen. Det visade sig att axelremmarna på väskan går att vrida runt till andra sidan, och att man kan ha den på sig 'åt andra hållet'. Då följer den mer ryggens form. Någon som noterat/testat detta?

AM

1
Bevaka tråden