Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder ni fliksurfning eller separata fönster?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Använder ni här på sajten fliksurfing eller öppnar ni nya fönster för nya websidor? Själv har jag mer och mer slutat med flikarna, tycker att exposé+separata fönster är ett smidigare sätt att skifta vy.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-02 11:24

Enbart flikar. Det är absolut bästa sättet att surfa tycker jag. Använder inte Exposé över huvudtaget.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-02 11:27

Jag använder enbart flikar. Tycker att det ger en bättre överblick. Däremot saknar jag ett sätt att växla mellan flikarna med hjälp av tangentbordet (typ äpple+< eller äpple+tab).

Ursprungligen av dunberg:

Däremot saknar jag ett sätt att växla mellan flikarna med hjälp av tangentbordet (typ äpple+< eller äpple+tab).

Safari: Kommando-shift-pil (höger eller vänster)
Firefox: Control-tab (höger) eller Control-shift-tab (vänster)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-02 11:49
Ursprungligen av Adrian B:

Safari: Kommando-shift-pil (höger eller vänster)
Firefox: Control-tab (höger) eller Control-shift-tab (vänster)

Tack!

Ursprungligen av dunberg:

Tack!

Ingen orsak!

Det är liksom ingen hemlighet det här med kortkommandon, oftast är det rätt lätt att hitta (ingen kritik mot dig dunberg, bara ett tips till dig och andra som saknar kortkommandon):

I Safari så står kortkommandot i menyn till och med (Fönster->Välj nästa flik, Fönster->Välj föregående flik) så det går nästan inte att missa, bara att köra ett "menyrace".

I Firefox hittar man alla kortkommandon genom Help->Help Contents->Keyboard shortcuts, även det ett rätt naturligt ställe att leta på.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-02 12:35
Ursprungligen av Adrian B:

Ingen orsak!

Det är liksom ingen hemlighet det här med kortkommandon, oftast är det rätt lätt att hitta (ingen kritik mot dig dunberg, bara ett tips till dig och andra som saknar kortkommandon):

I Safari så står kortkommandot i menyn till och med (Fönster->Välj nästa flik, Fönster->Välj föregående flik) så det går nästan inte att missa, bara att köra ett "menyrace".

I Firefox hittar man alla kortkommandon genom Help->Help Contents->Keyboard shortcuts, även det ett rätt naturligt ställe att leta på.

Jo, mycket lätt att hitta. Jag har blivit bortskämd med all hjälp här på forumet att jag inte ens bryr mig om att leta. Det går snabbare att fråga.

Jag använder flikar för fullt. Exposé är smidigt och när jag har flera fönster öppna (med eller utan flikar i sig) använder jag exposé för att växla. Men sättet jag surfar på passar bra för flikar. Jag ska försöka förklara: T.ex. om jag tar fram senaste inlägg på 99mac och skummar igenom efter intressanta trådar. För varje intressant tråd kommando-klickar jag på länken för att öppna den i en flik (som öppnas i bakgrunden utan att jag lämnar den aktiva fliken). När jag hittat trådarna jag vill läsa stänger jag den aktiva fliken och kan beta av de trådar som nu ligger som flikar. Samma förfarande gäller i många andra sammanhang, oavsett om det är sökresultat hos Google eller artiklar hos Aftonbladet.

Flikar. Finner sällan någon anledning att använda Exposé utanför PS...

Jag använder både flikar och separata fönster. Jag tenderar att surfa i "olika uppdrag", då har jag ett fönster för varje. Sen är de öppna säkert flera dagar. Om jag letar kläder har jag ett fönster med ett gäng klädflikar, samtidigt som jag kanske har ett fönster uppe med Powerbook-flikar eller ett med massa träningsflikar.

Ursprungligen av raZmus:

Om jag letar kläder har jag ett fönster med ett gäng klädflikar, (...) eller ett med massa träningsflikar.

Men...hur 17 gör du om du letar efter träningskläder då?

Jag kör stenhårt på flikar. Command-klick är en surfares bästa vän. Så oerhört skönt att klicka upp intressanta länkar och låta de ladda i bakgrunden medans man letar efter fler intressanta länkar på 99mac, Google eller SvD.

Jag har dessutom ställt in så att alla externa länkar(från andra program) öppnas i en ny flik, samt om jag skriver i adressfältet eller sökfönstret vilket är underbart skönt. Gör surfningen bra mycket mer effektiv.

Enbart flikar. Sitter oftast med 5-6 stycken.

Exposé använder jag mest i Photoshop. Känner mig enormt "handikappad" de gånger jag använder PS på windows på grund av att exposé inte finns där.

Just nu sitter jag med nästan 20 flikar uppe, delat på fyra fönster

Flikar så klart.
Men Exposé är vanebildande när man håller på med många bilder i Photoshop.

  • Medlem
  • 2005-04-02 14:12

Expose använder jag nästa aldrig. Kör med flickar ungefär som Adrian B. Fast jag har ett fönster för tex 99mac, ett för Offtopic, ett för Bold, ett för webbmailen, etc.
Ibland är jag lite crazy och har ett fönster med en flik för est nämnda och öppnar länkarna i nya fönster. Helt vilt, eller hur?!

Ursprungligen av Baron:

Expose använder jag nästa aldrig. Kör med flickar ungefär som Adrian B. Fast jag har ett fönster för tex 99mac, ett för Offtopic, ett för Bold, ett för webbmailen, etc.
Ibland är jag lite crazy och har ett fönster med en flik för est nämnda och öppnar länkarna i nya fönster. Helt vilt, eller hur?!

Det var verkligen crazy, du är en galning, Baron!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-02 15:52

Både flikar och fönster. Ett fönster per "kategori" lixom.. Ett fönster med jobbgrejor, ett fönster med mail/kommunikationsgrejor, ett med nyheter kanske, typ så. Använder flitigt expose hela tiden, oavsett applikation.

En fråga till er som _inte_ använder expose: har ni prövat att slå på hot corners så man kan trigga expose med musröreler? Att använda expose med F-knapparna fattar jag inte alls hur det ska gå till, nämligen.

  • Medlem
  • 2005-04-02 15:59
Ursprungligen av tjogin:

En fråga till er som _inte_ använder expose: har ni prövat att slå på hot corners så man kan trigga expose med musröreler? Att använda expose med F-knapparna fattar jag inte alls hur det ska gå till, nämligen.

Nä, mustriggning triggar bara igång det av misstag. Uschiamej! Jag tycker också att Exposé krockar med funktionstangetnerna, men de går ju att flytta.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-02 16:55

Jag har mappat Exposé så här:

All windows (F9): Alt-högerklick
Appl windows (F10): Cmd-högerklick
Desktop (F11): Ctrl-högerklick

Bland det bästa jag gjort! I princip använder jag bara Desktop och Ctrl-tab, men det är en annan femma!

Ursprungligen av memark:

All windows (F9): Alt-högerklick
Appl windows (F10): Cmd-högerklick
Desktop (F11): Ctrl-högerklick

Bra tips, ska testas...

Jag har mappat scrollhjulsklicket på musen att aktivera F10, dvs alla fönster för ett och samma program. Det har jag haft ett tag nu och det sitter riktigt bra. Jag kom fram till att jag oftare ville växla bland fönster inom ett program än alla fönster (ofta är så många program och fönster öppna samtidigt att det ändå bara blir gröt av allting när jag tar F9).

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har mappat scrollhjulsklicket på musen att aktivera F10, dvs alla fönster för ett och samma program. Det har jag haft ett tag nu och det sitter riktigt bra. Jag kom fram till att jag oftare ville växla bland fönster inom ett program än alla fönster (ofta är så många program och fönster öppna samtidigt att det ändå bara blir gröt av allting när jag tar F9).

Det där vill jag också göra. Låter smidigt! Men... jag lyckas inte skriva in "F10" på nåt sätt i Logitech Control Center, eller i USB Overdrive. Hur gjorde du?

Ursprungligen av sjovall:

Det där vill jag också göra. Låter smidigt! Men... jag lyckas inte skriva in "F10" på nåt sätt i Logitech Control Center, eller i USB Overdrive. Hur gjorde du?

Det ska göras i Systeminställningar > Exposé. Men det funkar inte att välja något annat än högerknappen med min Logitech-mus.

Ursprungligen av sjovall:

Det där vill jag också göra. Låter smidigt! Men... jag lyckas inte skriva in "F10" på nåt sätt i Logitech Control Center, eller i USB Overdrive. Hur gjorde du?

Om du vill aktivera någon av exposé-funktionerna i Logitech CC så måste du tillfälligt avaktivera deras F-tangenter i systeminställningar. Fixa sedan den f-tangent du vill koppla i LCC, och ställ tillbaka det i systeminställningarna.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2005-04-02 19:22

Kör ungefär som Adrian, men jag kör hårt med autotab. Har t.ex en autotab som öppnar alla mina favoritmacsajter. Kör också hårt med kategorifönster, ett fönster för macsajterna, ett för musikrelaterade sajter, ett för fotosajter etc.

Jag kör med flikar, bästa uppfinningen sedan internet!

fel..

Ursprungligen av Elo:

Jag kör med flikar, bästa uppfinningen sedan internet!

fel.. bästa sedan OS X.

1
Bevaka tråden