Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ändra språk på OSX?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-02 05:30

Hej,

av någon anledning har mitt OSX bytt språk till engelska efter senaste omstarten, och jag hittar inte var jag kan ändra tillbaka till svenska. Jag har redan tittat i systeminställningarna och där står svenska fortfarande överst. Vet inte om detta har något samband med att jag provat Macaroni, Preferential Treatment samt att reparera behörighet innan omstart pga av datorn var så slö. Det verkade som om det hjälpte, datorn känns aningen snabbare, men som sagt - jag vill gärna ha tillbaka de svenska inställningarna... Någon som vet hur?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-02 07:22

Systeminställningar -> International ->
Klicka "Edit" och ta bort kryssen i alla språk du nte vill ha.
Language: Dra "Svenska" överst
Klicka "Customize sorting", välj "Roman" till vänster och "Swedish" till höger, klicka "OK".
I tabben "Input menu" kryssar du i "Swedish Pro".
Logga ut och logga in igen, så ska inställningarna vara aktiverade.
Om inte, så kanske ditt batteri börjar ta slut. Då kan nämligen systeminställningar hoppa tillbaka till "default".
Vad har du för dator? Hur gammalt är batteriet?

Är det hela systemet eller bara mapparna som bytt namn?
Om det är det senare så ska du gå till Finders inställningar och under knappen avancerat ta bort krysset för att visa alla filnamnstillägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-02 09:43

Det funkar fortfarande inte Alla de här inställningarna fanns redan så jag tog till och med bort alla andra språk, men det vill sig inte ändå. Har en ett-årig iBook, det batteriet lär väl inte vara gammalt.

Det är hela systemet som verkar ha ändrat språk.

Det är inte så att du låtit Macaroni rensa bort svenkan åt dig?
Macaroni har ju den funktionen att ta bort onödiga språk, och sitter det ett kryss för svenska så har det åkt med i städningen.

I ditt fall vore en ominstallation i så fall nödvändigt, inte så svårt.
Man väljer att göra en s.k Arkiv/install.
Sätt in din installationsskiva, starta om datorn med c-tangenten nertryckt, tugga dig fram till svenska, där finns alternativ, välj Arkiv/Install, behåll alla inställningar.

När installationen är klar, kör man Reparera Skivbehörighet, därefter går man till Programuppdatering och tankar ner Combouppdateringeng av 10.3.8..
Omstart, köra Reparera Skivbehörighet igen. Förnyad koll i Programuppdatering och ta ner resterande program.. Tar en stund tyvärr, men då blir det rätt.

Finns genvägar, men de törs jag inte föreslå...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-02 12:46

TACK! Nu har har jag fått tillbaka den svenska språkinställningen.

Grattis
Följde du mitt råd?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-02 13:22

Japp, jag gjorde precis som du sa Just nu håller jag på och laddar ner den där uppdateringen. Av nån anledning kan jag dock inte få upp nåt Safari-fönser utan endast Firefox. Men det får bli ett senare problem. Kanske funkar efter uppdateringen?

Jag hade samma problem som Viviann och i mitt fall så hjälpte "Ohennigs" förslag!!!

Tack så jättemycket!!!!

PS. Har fått mycket hjälp här!! DS.

Otroligt bra sida

Kul att höra att man kan hjälpa till, och kul att en förstagångspostare sökt och funnit istället för att starta en ny tråd. Utifrån vad du skriver så verkar du ha grjort det ett par gånger tidigare också. Guldstjärna till dig GerdInger.

1
Bevaka tråden