Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteridriven Laddare

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-01 10:31

Är det någon som vet om det finns en laddare man kan driva med vanliga batterier, och därigenom kunna ladda upp sin kamera, dator, ipod etc - bra att ha när man är utan ström en längre period - annars kan jag inte ta med mig grejerna till Amazonas

(borta i nästan 5 veckor - och ström, njae det finns det inte någonstans

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-01 12:30

Då får du ha med dig ett ganska fett batteri... Funderat på solceller??

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-01 12:35

Eller ett litet elverk? Finns skitsmå nuförtiden om du ändå ska släpa på en massa annat skrot.

Termodynamiken då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-01 13:35

det är fan bra kanske att ta med sig ett verk som går på bensin, för bensin kommer vi ha med oss i kubik

eller som ni säger kanske solceller

/Tangen

tänkte inte på att t a med ett litet elverk, vi kommer ändå ha båt ala grande och åka på Amazonas floden, så det finns nog möjlighet att ta med det...

/Tack så länge - nån som har en länk till nån som håller på med solceller

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-01 14:45

Kolla på hondas elverk. Jag har inget med honda att göra, det är bra grejer helt enkelt. Finns några på den här sidan tex. http://www.legoelektronik.se/se/produkter/elverk/bensin

Det går att köpa billiga elverk på Jula och liknande butiker men det kan nog vara värt att ta med sig bra grejer till Amazonas

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden, Sweden
  • 2005-04-01 15:07

Solceller, det finns vikbara tunna solsceller tex unisolar

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-01 15:03
Ursprungligen av Tangen:

Är det någon som vet om det finns en laddare man kan driva med vanliga batterier, och därigenom kunna ladda upp sin kamera, dator, ipod etc - bra att ha när man är utan ström en längre period - annars kan jag inte ta med mig grejerna till Amazonas

(borta i nästan 5 veckor - och ström, njae det finns det inte någonstans

/Tangen

Batteridriven batteriladdare !!!????
LOL!!!!
Det var det skojigaste jag läst på länge.
Som en elektrisk el-generator...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-01 15:06
Ursprungligen av Danne V:

Batteridriven batteriladdare !!!????
LOL!!!!
Det var det skojigaste jag läst på länge.
Som en elektrisk el-generator...

Faktiskt inte helt dumt. Om man har stora batterier, typ bilbatteri som underhållsladdas av en motor så funkar det ju att ladda sin telefon, dator mm. Det är ju precis vad du gör med en cigguttag-laddare i bilen

Men kan man köpa en kontakt som passar till strömanslutningen på en iBook någonstans?
Den är ju litet special i vanlig Apple-ordning.
Har man en sån kan man ju lätt snickra ihop en extern 24 volts-lösning.

(Förvisso kan man också ju ta ett 12V bilbatteri (som helst sitter i en rullande bil) koppla in en inverterare för att få ut 220 V och driva iBooken via sin ordinarie batterieliminator...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-04 08:20

Min första tanke var att man skulle införskaffa en "laddare" som ger 230 v ut men laddas med ett antal A batterier, men måste säga att eftersom vi kommer att vara borta i fem veckor utan EL så kan det kanske vara smartare med ett bensindrivet verk =)...

Tack för länken till Honda - jag har beställt ett verk som kostar 10 tuss - det verkar som det innehåller allt jag behöver...

- Men erkänn att det vore bra att ha en laddare som drivs av batterier, tex med en solpanel


/Tangen

1
Bevaka tråden