Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min G5:a tappar kontakten med nätverket

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-10 22:02

Sitter ensam med en mac som jag bråkat mig till i pc-nätverk med nätverkstekniker som vägrar
befatta sig med mitt problem.
Anslöt min nya G5:a smärtfritt till nätverket. Allting gick fint
ända fram tills det var dags att byta lösenord (i nätverket). Från och med nu förlorade
jag kontakten och servern hittas inte. Försök med en annan URL får jag som
förslag i felmeddelandet (afp://servernamn). Hur då?
Har varit inne i kataloginställning och SMB rotat men inte kommit nån vart.
Samtliga tidigare synliga datorer och servrar är nu bara alias.
Jag är bara vanlig användare med ytterst begränsade tekniska kunskaper och
är tacksam för alla tips.
Vill gärna knäppa mina nätverkskillar på näsan och absolut inte låta dom få rätt i
att macar i nätverk = strul

Det kan vara switchar och kablage som inte klarar gigabit Ethernet. Gå in i nätverksinställningar, välj Ethernet, konfigurera manuellt och ställ ner farten till 100 MB så kan det fungera.
Har samma problem på vissa maskiner. Det är troligen ett kabelproblem.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 22:21

Det är något giddrigt med MS AD-servrar och DHCP…

Kan inte ett jota om dethär, men jag tror det har med att göra att man behöver ett ip för att kunna "legitimera" sig gentemot AD-servern så att man får ett ip och tillgång till katalogresurser…
Lite moment 22, och en snabb sökning på Google ger sån här rappakalja
Kan det vara något sådant?

I så fall får vi hoppas "Schuckert" et.al. tittar förbi för dom säger bara: 1, 2, 3, och så är det biff

jag har också haft problem hemma med min G5:a och en Superstack II-switch från 3Com. Då och då tappar datorn kontakt med nätet och sen fungerar allt igen efter några sekunder. Har spikat fast 100mbps full duplex i inställningarna nu så får jag se om det fungerar bättre. Annars är det väl dags att uppgradera till en gigabitswitch här hemma snart iallafall...

  • Medlem
  • 2005-03-11 10:46

Har testat Örjans tips men tyvärr..

I kataloginställningen kan man aktivera Active Directory och fylla i katalogträdsamling, domän och dator-id. Kan det vara nåt? Förstår inte ens ordet katalogträdsamling. Suck..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-11 10:57

Sånt här gör mig förbannad.
Givetvis måste din nätverkstekniker befatta sig med problemet.
Det är hans förbannade skyldighet.
Annars så får du gå via hans chef och förklara för honom att nätverkstekniker är till för att ge service till användarna.
Vill inte han hjälpa till, så får ni avskeda honom och anställa någon som är serviceminded.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 11:26

Om det är ett affärsdrivande företag - som är rimligt stort, ta in en servicetekniker som håller på med Mac - fakturera internt till ITavdelningen och skicka en kopia till VD/Chef

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-11 11:36
Ursprungligen av Tangen:

Om det är ett affärsdrivande företag - som är rimligt stort, ta in en servicetekniker som håller på med Mac - fakturera internt till ITavdelningen och skicka en kopia till VD/Chef

Risken är att han får övergå till wintel då igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 11:40

han är en hon, som kanske har ett riktigt behov av att sitta vid mac, tex grafik, etc ?
Åsa - behöver du mac, eller vill du bara ha det
?

/Tangen

en upprörd Peze kille är mer värd än en glad ( närmare switch ! )

  • Medlem
  • 2005-03-11 12:57
Ursprungligen av Tangen:

han är en hon, som kanske har ett riktigt behov av att sitta vid mac, tex grafik, etc ?
Åsa - behöver du mac, eller vill du bara ha det
?

/Tangen

en upprörd Peze kille är mer värd än en glad ( närmare switch ! )

Pysslar med fotografi och video, men anledningen till att jag vill fortsätta jobba med macen är framför allt jag kan den hyfsat bra jämfört med pc. Dock inte tillräckligt har det visat sig..

/Åsa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 13:08

Gräset ÄR grönare på andra sidan...

Om du bara förklarar för dina IT killar att du inte behöver mer hjälp än att se till att du kan få tillgång till det interna nätverket samt en delad internet uppkoppling så behöver du ingen mer hjälp - liksom MAC OSX sköter sig själv - det är ett enkelt och stabilt system som är byggt kring en UNIX kärna, som är ett av de äldsta och mest kraschsäkra alternativen som finns ppå marknaden idag, oavsett vilken miljö deras servrar har så är det en enkle grej att verka från en Mac i deras miljö - fördelar är också att du inte kommer att ställa till med en masssa problem vad gäller virus, trojaner och hijackers, inte heller är det troligt att din mail kommer att användas av spamtjommar....

Efter ett par timmars tjat på mitt gamla jobb - så fick jag dom att lägga upp mig på nätverket - min burk genererade inte ett enda virus, inte ett enda problem - mitt gamla jobb har nu Mac servrar, och kommer med tiden att uppgradera alla klienter till denna miljö -

Så - om kommer att gilla UNIX kärnan - är man Data"nörd" så gillar man UNIX, kanske dom är unga -men alla äldre datasnubbar pratar sig varma om UNIX

TRÄGEN VINNER !

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-11 11:42

har du använt keychain till lösenord?

  • Medlem
  • 2005-03-11 13:23
Ursprungligen av juanito:

har du använt keychain till lösenord?

Nej
/Åsa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 13:42

Om någon av de mer Avacerade (nätverkskunniga) personerna på 99Mac kan höra av sig !??

så kommer det nog att lösa sig - Nån ??

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 11:45
Ursprungligen av Åsa:

Sitter ensam med en mac som jag bråkat mig till i pc-nätverk med nätverkstekniker som vägrar
befatta sig med mitt problem.
Anslöt min nya G5:a smärtfritt till nätverket. Allting gick fint
ända fram tills det var dags att byta lösenord (i nätverket). Från och med nu förlorade
jag kontakten och servern hittas inte. Försök med en annan URL får jag som
förslag i felmeddelandet (afp://servernamn). Hur då?
...

Försöker du komma åt en lokal server på ert nätverk eller försöker du komma åt en server på internet för att titta på en hemsida? Hur gör du för att komma åt servern? Eller är det så att datorn av sig själv säger att den inte kommer åt servern, och att det inte framgår vilken server det är?

  • Medlem
  • 2005-03-11 13:16
Ursprungligen av svinto_deluxe:

Försöker du komma åt en lokal server på ert nätverk eller försöker du komma åt en server på internet för att titta på en hemsida? Hur gör du för att komma åt servern? Eller är det så att datorn av sig själv säger att den inte kommer åt servern, och att det inte framgår vilken server det är?

Lokal server. Gå/Nätverk. I fönstret finns bara en massa alias (som tidigare inte var alias utan original), fösöker jag logga in så hittas inte originalen.
/Åsa

  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 16:51
Ursprungligen av Åsa:

Lokal server. Gå/Nätverk. I fönstret finns bara en massa alias (som tidigare inte var alias utan original), fösöker jag logga in så hittas inte originalen.
/Åsa

Men du kommer alltid åt hemsidor på internet? Isf. går det (antagligen) att utesluta fel på nätverkskort, switchar, kablage osv...

Om du byter till samma lösen som för nätverket som för datorn? Om det är strul med AD servern så kan det vara lösenordskonflikter. Att din dator när den loggar på skickar ett visst lösen och får givetvis ingen access. Medans du vill mounta lokala nätverksenheter mha ditt nya lösen.

Vilken struktur kör ni där på ditt jobb? NT server, 2000 server? Lokala winxp burkar med utdelade resurser?

/G

  • Medlem
  • 2005-03-12 10:33
Ursprungligen av mandrake:

Om du byter till samma lösen som för nätverket som för datorn? Om det är strul med AD servern så kan det vara lösenordskonflikter. Att din dator när den loggar på skickar ett visst lösen och får givetvis ingen access. Medans du vill mounta lokala nätverksenheter mha ditt nya lösen.

Vilken struktur kör ni där på ditt jobb? NT server, 2000 server? Lokala winxp burkar med utdelade resurser?

/G

Hmm, ska kolla upp det på måndag. Vet inte, vilket jag borde, vilken struktur vi kör.
Tack för tipset.
/Åsa

Om ni har heltidsanställd IT-supportpersonal och kör Windows (vilket det verkar som av dina "administratörer":s beteende att döma) så är det rimligast att anta att ni har ett ActiveDirectory-nät på arbetsplatsen. Även det faktum att ditt lösenord måste förnyas pekar i den riktningen.

Ett alldeles för vanligt problem jag noterat i AD-nät där Macar ansluts är att Windows-administratörer ofta använder .local-zonen som root för sitt nät. Det gillar inte Macar, då .local är reserverat för Rendezvous/Zeroconf. Det finns dokument på Apples knowledgebase om hur man gör för att komma runt detta. I det här fallet verkar det dock konstigt, i och med att det fungerade för Åsa till en början. Kan således förmodligen avskrivas som misstänkt problem. Men det kan vara värt att ha i bakhuvudet och fråga IT-folket om.

Du skriver att det slutade fungera när det var dags att byta lösenord - jag antar att med detta avses att ditt lösenord expirat och du tvingades välja ett nytt, varpå saker och ting slutade fungera? Om så är fallet hållet jag för otroligt att dina problem skulle ha någonting alls att göra med interfacens hastighet, som andra här menar.

Har du anslutit din Mac till AD-nätet helt och fullt via Kataloginställning? Verkar inte så, i och med att du tyckte att det verkade vara ett konstigt program. Det kan i vart fall rekommenderas att du gör det, då loggar du in mot ditt nätverkskonto när du startar Macen, och har på så sätt redan authentiserat när du ger dig ut och letar servrar. Enda problemet här är att det bara är domänadministratörer som i Windows har rätt att lägga till dig i AD-domänen, och med andra ord krävs därmed att din IT-personal gör det. Och dom verkar ju inte vara sugna på att hjälpa..

Det låter på din beskrivning som att nätverkskillarna är ett gäng 14-åringar vars primära utbildning är att dom suttit och spelat Counter-Strike igenom hela gymnasiet. Om dom vägrar, eller inte har kompetens att hjälpa en Unix-användare i sitt sketna nät så ska de inte ha det jobb de nu besitter. Detta bör kanske påtalas för deras chefer.

Lycka till!

/Karl

  • Medlem
  • 2005-03-13 15:46
Ursprungligen av Karl Bengtsson:

Om ni har heltidsanställd IT-supportpersonal och kör Windows (vilket det verkar som av dina "administratörer":s beteende att döma) så är det rimligast att anta att ni har ett ActiveDirectory-nät på arbetsplatsen. Även det faktum att ditt lösenord måste förnyas pekar i den riktningen.

Ett alldeles för vanligt problem jag noterat i AD-nät där Macar ansluts är att Windows-administratörer ofta använder .local-zonen som root för sitt nät. Det gillar inte Macar, då .local är reserverat för Rendezvous/Zeroconf. Det finns dokument på Apples knowledgebase om hur man gör för att komma runt detta. I det här fallet verkar det dock konstigt, i och med att det fungerade för Åsa till en början. Kan således förmodligen avskrivas som misstänkt problem. Men det kan vara värt att ha i bakhuvudet och fråga IT-folket om.

Du skriver att det slutade fungera när det var dags att byta lösenord - jag antar att med detta avses att ditt lösenord expirat och du tvingades välja ett nytt, varpå saker och ting slutade fungera? Om så är fallet hållet jag för otroligt att dina problem skulle ha någonting alls att göra med interfacens hastighet, som andra här menar.

Har du anslutit din Mac till AD-nätet helt och fullt via Kataloginställning? Verkar inte så, i och med att du tyckte att det verkade vara ett konstigt program. Det kan i vart fall rekommenderas att du gör det, då loggar du in mot ditt nätverkskonto när du startar Macen, och har på så sätt redan authentiserat när du ger dig ut och letar servrar. Enda problemet här är att det bara är domänadministratörer som i Windows har rätt att lägga till dig i AD-domänen, och med andra ord krävs därmed att din IT-personal gör det. Och dom verkar ju inte vara sugna på att hjälpa..

Det låter på din beskrivning som att nätverkskillarna är ett gäng 14-åringar vars primära utbildning är att dom suttit och spelat Counter-Strike igenom hela gymnasiet. Om dom vägrar, eller inte har kompetens att hjälpa en Unix-användare i sitt sketna nät så ska de inte ha det jobb de nu besitter. Detta bör kanske påtalas för deras chefer.

Lycka till!

/Karl

Tack snälla Karl för ditt utförliga inlägg, det känns som om lösningen är nära, får se imorgon.
/Åsa

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-22 14:56

Hur gick det, löste det sig?
Det Karl Bengtsson verkar mest troligt.

  • Medlem
  • 2005-04-01 09:38

Tyvärr ingen framgång ännu.
/Åsa

  • Medlem
  • 2005-03-12 10:20
Ursprungligen av svinto_deluxe:

Men du kommer alltid åt hemsidor på internet? Isf. går det (antagligen) att utesluta fel på nätverkskort, switchar, kablage osv...

Ja inga problem med surfandet
/Åsa

Vad består problemet i?
Jag blir inte riktigt klok på tråden.

Allt fungerade fin fint tills den dagen du skulle byta lösenord på ditt konto?
Efter detta kan du inte ansluta dig till servern? Får du vad för felmeddelande?
"Wrong password" eller liknande?

Inget annat har hänt? Servern du ansluter till är den samma?
Kan det vara så att du försökt så många gånger att ditt konto blivit låst?

Prova att byta lösenord på en Win maskin, det fungerar inte så bra att göra det från en Mac, tyvärr.

Har det uppgraderats till 2003 på servranra och kör de med default inställningarna kommer du inte kunna komma pga av att Win 2003 kräver krypterade lösenord som Macen inte kan leverera.

Och kör ni med Active Directory överhuvudtaget?
För gör ni det kan du be din pc snubbe att göra inställningarna för det är precis samma inställingar som på vilken win maskin som helst i AD inställningarna.

1
Bevaka tråden