Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalité med AirTunes

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 10:10

Hej!

Nu är jag i farten med att köpa en AirPort express basstation med AirTunes. Nu är bara frågan den, hur bra ljudkvalité är det egentligen? Jag hade tänkt att använda mig av den optiska utgången till min hemmabio. Har relativt schyssta saker från HiFi-klubben där jag ska spela min musik.

Tror Ni att jag kommer uppleva kvalitén på ljudet som dålig?

Hoppas tråden hamnade i rätt forum, det handlar ju ändå om trådlösa nätverk

Tack på förhand. MVH Joakim Ekberg

Kvaliteten på ljudet beror nog främst på kvaliteten på ljudfilerna. Min erfarenhet är baserad på en en Airport Express kopplad till Denon-förstärkare och JMLab-högtalare och upplever egentligen ingen skillnad jämfört med att spela direkt från stereon. Vi talar ju om 54Mbit/s i överföring vilket torde fixa det mesta när vi talar om ljud. Här kan säkert individer med bättre kunskaper om det tekniska bistå med information.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 11:01

Låter trevligt! Är nog övertygad om att överföringen inte bör vara nått problem. Det ända jag är lite skeptisk mot nu är hur den optiska biten fungerar. Är det bra kvalite i Appleändan?

Jag kör ett par B&W 603 med en denon 2105. Skulle vara kul att kunna lira cdskivor i datorn med hyfsad kvalité.

- Jocke

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-01 11:11

Ursäkta att jag ställer en kanske dum fråga i sammanhanget; men en audio optisk länk är väl ändå digital, vilket borde innebära att om man inte passerar ett analogt steg någonstans på vägen så kan det väl inte finnas "kvalitetsskillnader" i det hela? Borda man inte i sådana fall oroa sig för IDE-kablarna mellan CD-läsaren i macen och macens moderkort också?

En 0'a är en 0'a och en 1'a en 1'a typ, Right?

Eller är det så djäkligt att även en digital utgång från ett digitalt media kan vara mer eller mindre bra?

Att det sedan finns dom som påstår sig kunna höra skillnad på om knoppen på förstärkarens volymkontroll är av ädelträ med 6 lages speciallack på eller av vanlig aluminium är en annan femma...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-01 11:36

En '1:a' är en '1:a' och en '0:a' är en '0:a' - om man tappar nåt av detta i överföringen så kan jag lova att det hörs.

Det blir liksom inte som i en taskig analog överföring där man tappar/dämpar nån frekvenskomponent - du tappar hela ljudbilden och får glitchar, eller skräp (liknar lite diskussionen om den där specialtuschpennan som man skulla använda på kanten av CD-skivorna för att ljuset inte skulla reflekteras)...

Som nån tidigare sagt - allt hänger på kvaliten på ljudfilerna...

Ursprungligen av ecscsjo:

En '1:a' är en '1:a' och en '0:a' är en '0:a' - om man tappar nåt av detta i överföringen så kan jag lova att det hörs.

Det blir liksom inte som i en taskig analog överföring där man tappar/dämpar nån frekvenskomponent - du tappar hela ljudbilden och får glitchar, eller skräp (liknar lite diskussionen om den där specialtuschpennan som man skulla använda på kanten av CD-skivorna för att ljuset inte skulla reflekteras)...

Som nån tidigare sagt - allt hänger på kvaliten på ljudfilerna...

Ja, jo digital signal osv. oförstörd osv. Men varför finns då t.ex felkorrigering vid inläsning av CD-skivor i iTunes. (iTunes läser då om de spår där signalbortfall finns. Det normala är att interpolera)
En CD har emellanåt skador som interpoleras för att det öht ska gå att lyssna. Ett skakminne är en en annan variant på temat "reparera en trasig ström"

Lite off topic kanske men om t.ex. signalen i Airtunes tappas bråkdelar av en sekund, interpolerar den då eller finns det en buffert som ger möjlighet att läsa om när signalen trillar bort?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-01 12:34
Ursprungligen av Svante S:

En CD har emellanåt skador som interpoleras för att det öht ska gå att lyssna. Ett skakminne är en en annan variant på temat "reparera en trasig ström"

Har inte en ljud CD en massa redundans / fec av datat på sig för att just tillåta enstaka bitfel utan att behöva gå över till interpolering / repetering av föregående datablock?

Skakminnet är väl inget annat än en buffer som läser in data i förväg i dom tillfällen då CDn inte råka skaka allt för mycket. Sen så använder den bufferten när CDn rör på sig för mycket. Det gäller bara att den blir stabil ett tag igen innan hela buffertminnet tar tagit slut.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 12:46
Ursprungligen av matseng:

Har inte en ljud CD en massa redundans / fec av datat på sig för att just tillåta enstaka bitfel utan att behöva gå över till interpolering / repetering av föregående datablock?

Tyvärr finns det ingen felkorrigering/redundans i Audio-CD standarden. Det finns inga extra bitar, checksummor etc. Missar man data vid läsningen finns det inget sätt at återskapa den annat än genom gissningar/interpolering. När det handlar om en CD för data så lagras det däremot en del extra information för att kunna korrigera felläsning. När standarden skapades tyckte man troligtvis att det var viktigare att kunna få in fler minuter musik än att den absolut måste läsas 100% felfritt.

Angående Airport Express så används en icke-förstörande codec som tidigare nämnts. Det innebär att när den packats upp är den helt, fullständigt, matematiskt, bit för bit, identisk med förlagan! (Hela poängen med en icke-förstörande/lossless codec är ju att inget förstörs).

Om man belastar sitt nätverk kraftigt har jag erfarit att AE kan ge hicka i musiken, men jag har bara upplevt det 2-3 gånger på de 3 månader jag haft min AE. Tror inte jag upplevt det sedan jag uppgraderade till senaste firmware!

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-01 13:06
Ursprungligen av asker:

Tyvärr finns det ingen felkorrigering/redundans i Audio-CD standarden. Det finns inga extra bitar, checksummor etc. Missar man data vid läsningen finns det inget sätt at återskapa den annat än genom gissningar/interpolering. När det handlar om en CD för data så lagras det däremot en del extra information för att kunna korrigera felläsning. När standarden skapades tyckte man troligtvis att det var viktigare att kunna få in fler minuter musik än att den absolut måste läsas 100% felfritt.

Stämmer verkligen ovanstående? Läser man i den CD-FAQ som finns på http://www.cdrfaq.org/faq02.html så säger dom att det definitivt finns felrättning på audio cd's.

Subject: [2-17] Why don't audio CDs use error correction?
(2001/08/01)

Actually, they do. It is true that audio CDs use all 2352 bytes per block for sound samples, while CD-ROMs use only 2048 bytes per block, with most of the rest going to ECC (Error Correcting Code) data. The error correction that keeps your CDs sounding the way they're supposed to, even when scratched or dirty, is applied at a lower level. So while there isn't as much protection on an audio CD as there is on a CD-ROM, there's still enough to provide perfect or near-perfect sound quality under adverse conditions.

All of the data written to a CD uses CIRC (Cross-Interleaved Reed-Solomon Code) encoding. Every CD has two layers of error correction, called C1 and C2. C1 corrects bit errors at the lowest level, C2 applies to bytes in a frame (24 bytes per frame, 98 frames per sector). In addition, the data is interleaved and spread over a large arc. (This is why you should always clean CDs from the center out, not in a circular motion. A circular scratch causes multiple errors within a frame, while a radial scratch distributes the errors across multiple frames.)

If there are too many errors, the CD player will interpolate samples to get a reasonable value. This way you don't get nasty clicks and pops in your music, even if the CD is dirty and the errors are uncorrectable. Interpolating adjacent data bytes on a CD-ROM wouldn't work very well, so the data is returned without the interpolation. The second level of ECC and EDC (Error Detection Codes) works to make sure your CD-ROM stays readable with even more errors.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-01 12:39
Ursprungligen av Svante S:

Ja, jo digital signal osv. oförstörd osv. Men varför finns då t.ex felkorrigering vid inläsning av CD-skivor i iTunes. (iTunes läser då om de spår där signalbortfall finns. Det normala är att interpolera)

Felkorrigeringen (och även de felrättande koder som finns i CD-formatet) är mer relaterat till det skakiga mediat (CD) än själva signalströmmen.

Att betrakta överföring via ett nätverksprotokoll måste vara att likställa med vilken filöverföring som helst - att överföra data och inte ha mekanismer som rättar/sänder om skulle ge inkompletta filer. Word-dokumenten blir lätt lite trista om man tappar en och annan bokstav...

Citat:

Men min grundfråga var/är : Finns det bättre eller sämre optiska ljudutgångar överhuvudtaget?

Allt hänger på den teknik som man lagt mellan hårddisken och den optiska ljudutgången (nätverksprotokoll, komprimering, uppackning, etc.).

Svaret är alltså: kanske...

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-01 12:30
Ursprungligen av ecscsjo:

En '1:a' är en '1:a' och en '0:a' är en '0:a' - om man tappar nåt av detta i överföringen så kan jag lova att det hörs.

En digital transmission har ju den fördelen att (oftast) så kommer allt fram till 100% eller så skiter det sig helt eller i det närmaste helt. Och då borde tillochmed döva moster Agda höra skillnad.

En såpass låg bitrate som optisk ljudsladd har borde vara omöjlig att misslyckas med tycker ju iallfall jag.

Men min grundfråga var/är : Finns det bättre eller sämre optiska ljudutgångar överhuvudtaget?

Nja, men ljudet komprimeras en aning innan det sänds. Apple Lossles tror jag. För att sedan "packas upp" i airporten. Beroende hur hårt den måste komprimera kan det bli ljudförsämringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-01 11:33
Ursprungligen av Leftrustle:

Nja, men ljudet komprimeras en aning innan det sänds. Apple Lossles tror jag. För att sedan "packas upp" i airporten. Beroende hur hårt den måste komprimera kan det bli ljudförsämringar.

Förutsatt att det verkligen är Apple Lossless som används så blir det inga ljudförsämringar. Lossless är ju just, öhm, lossless.

Hur står sig AEns analoga ljudutgång jämfört med text Powerbooks ljudutgång? Någon som har testat? (jag skäms nästan över att jag frågar, borde kunna testa själv...)

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 15:07

Tack för alla bra svar!

Dock så kvarstår fortfarande frågan om hur kvalitén upplevs. Hur låter det egentligen?
Det borde finnas olika kvalitéer på digital överföring. Hur kommer det sig annars att man kan köpa kablar från 19:90 :- till flera tusen?

Nåväl, skulle vara intressant att reda ut det här.

Tack för mig!

Ursprungligen av Jocke Ekberg:

Tack för alla bra svar!

Dock så kvarstår fortfarande frågan om hur kvalitén upplevs. Hur låter det egentligen?
Det borde finnas olika kvalitéer på digital överföring. Hur kommer det sig annars att man kan köpa kablar från 19:90 :- till flera tusen?

Nåväl, skulle vara intressant att reda ut det här.

Tack för mig!

Det där med kablar är nästan perverst.
Den billigaste tunnisen är lite väl tunn i sin ledare och har dålig skärm, men det behövs inte mycket till för att få en ok kvalitet.
Men finns det marknad så ....

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-01 16:28
Ursprungligen av Jocke Ekberg:

Dock så kvarstår fortfarande frågan om hur kvalitén upplevs. Hur låter det egentligen?
Det borde finnas olika kvalitéer på digital överföring. Hur kommer det sig annars att man kan köpa kablar från 19:90 :- till flera tusen?

Detta låter som en hoax - det enda man kan kompensera för är ju taskiga överföringsprotokoll och asdåliga anpassningar inne i elektroniken. Köper inte riktigt detta (låter återigen som specialtuschpenna och CD-skivor)...

När det kommer till analog överföring så är det en annan femma...

EDIT: Alltså - lägg alla stora pengar på den analoga sidan av dina audio-prylar (glöm inte D/A-omvandlaren - den är nog så viktig)...

Ursprungligen av Jocke Ekberg:

Tack för alla bra svar!

Dock så kvarstår fortfarande frågan om hur kvalitén upplevs. Hur låter det egentligen?
Det borde finnas olika kvalitéer på digital överföring. Hur kommer det sig annars att man kan köpa kablar från 19:90 :- till flera tusen?

Du kan vara lugn, det låter bra. Men givetvis aldrig bättre än originalet. Jag är väldigt nöjd med Airtunes och min stackars CD/DVD är relegerad till att spela upp en enstaka DVD någon gång ibland.

Jag köpte Apples hutlöst dyra connection kit som inkluderade en optisk kabel från Monster cables som går in i min NAD-reciever. Fungerar alldeles utmärkt, bortsett från den sekund det tar för Airport Express att buffra upp ljudströmmen (för att kunna hantera eventuella kortare avbrott utan att man märker det). Buffringen sker sedan kontinuerligt, så det är bara när du sparkar igång en ny låt själv som den gör så.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 16:33

Klart det är skillnad på analoga kablar - där har jag full förståelse på hur det fungerar. Men på en digital?

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/kablar/digitalkablar/detail/TARA_LABS_PRISM201D_Kabel.htm?id=1309&rv=4541
mot t.ex en billig kabel från onoff

Jag tycker precis som ni att det inte bör vara någon skillad på en optisk och en optisk kabel. Nåväl. Ska bli intressant att testa AirTunes imorgon. Tack för mig - Jocke

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-01 16:56
Citat:

För att Prism 201D ska överföra signaler på bästa sätt är kabeln mycket välgjord. Själva ledaren är putsad i tre omgångar för att det inte ska uppstå störande reflektioner, och kontakterna har mycket god passform, så att signalen inte störs av att det läcker ut ljus – eller kommer in ljus utifrån.

Men för hel-ete - samma argument som CD tuschpennan.

Läcker ut ljus - vardå? hurdå? Om det läcker ut i manteln så tappar man intensitet i ljuspulsen (eller så "breddar" man eventuellt ut ljuspulsen) - men detta är problematik som man brottas med då man ska skicka ljuspulser mycket långa sträckor.

Visst ska det va nån kvalitet på prylarna - men då handlar det mest om renhet i fibern och eventuella skarvar/övergångar.

Från Tara Labs egen hemsida:

Citat:

Many components (mostly CD or DVD players) have outputs in which the signal has been converted to modulated light. This light is carried from one component to another via a fiber-optic cable. The signal is then extracted in a reverse of the transmission. This method is immune to RF interference, and it will not cause hum loops. However, the quality of the electronics that convert signal to light and vice versa may affect the resulting sound.

De lägger inte speciellt mycket krut på att förklara hur jobbigt och viktigt det är att göra bra fiberkablar på sin hemsida (http://www.taralabs.com) - men en hel del om hur man gör analogkablar

Jag tror att man betalar en bra slant för namnet och utseendet (säkert känns kablen riktigt high-quality när man håller i den) - men det gör ju jag för en Mac också å andra sidan...

För övrigt köpte jag Apples eget "monster-cable"-pack när jag köpte min Airport Express. De är rätt snygga...

klickljud

Hej. Jag har använt en AirTunes en längre tid (dock använder jag den analoga utgången) och har gjort följande observationer:

1. Ljudkvaliteten är god. Som tidigare påpekats används lossless-komprimering, vilket innebär att om inkvaliteten på musken är god (ex högbitrates-aacer) är utkvaliteten god

2. Jag använder AirPorten som AP i mitt .g-nät, och upplever dock periodiska störningar i utdatan (oavsett om den spelar musik eller inte). Min gissning är att det uppstår pga störningar då andra enheter omförhandlar wpa-nycklar med den, eftersom

3. Dessa störningar inte uppträdde när AirPorten bara var klient i w-lanet

/p

  • Medlem
  • 2005-08-06 16:15
Ursprungligen av ecscsjo:

För övrigt köpte jag Apples eget "monster-cable"-pack när jag köpte min Airport Express. De är rätt snygga...

Hur långa är dessa kablar? Kan nte hita den informationen någonstans.
MVH

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 09:09

Nu har jag införslaffat min AP Express med AirTunes och kan säga att jag är mer än nöjd. Ljudkvlalitén är helt okej! Kör med optisk kabel mellan stationen och min stärkare.

Nåväl. Jag är jättenöjd och skulle rekomendera denna till folket på 99mac

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 17:04
Ursprungligen av Jocke Ekberg:

Nu har jag införslaffat min AP Express med AirTunes och kan säga att jag är mer än nöjd. Ljudkvlalitén är helt okej! Kör med optisk kabel mellan stationen och min stärkare.

Nåväl. Jag är jättenöjd och skulle rekomendera denna till folket på 99mac

Håller med. Älskar att spela skivor trådlöst från ibooken i soffan. Alla måste ha en. Den som har minst kablar när han dör vinner.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-04 18:14
Ursprungligen av dJordahl:

Håller med. Älskar att spela skivor trådlöst från ibooken i soffan. Alla måste ha en. Den som har minst kablar när han dör vinner.

Samma här.

Har minin på våning 2, min gamla stereo i vardagsrummet.
Airport Express + Bluetooth + Ericsson T630 + Salling Clicker = fånleende låtbytare

(men handen på hjärtat gör jag det bara när jag har kompisar hemma, för att se hakor tappas. Funkar alltid )

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 09:35

är den optiska kabeln dålig, med dåliga kontakter, är det ju klart att den kan tappa lite information här och där.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-05 10:32
Ursprungligen av Dj Leafer:

är den optiska kabeln dålig, med dåliga kontakter, är det ju klart att den kan tappa lite information här och där.

Javisst. Och om man klipper av den med en sax så slutar det att fungera helt.

Digitala system brukar inte vara av sådan art att som tappar lite bitar här och var. Antingen så fungerar det eller så fungerar det inte. Även om det finns en möjlighet att man hamnar precis på gränsfallet mellan 1 och 0 i signalnivå eller fasförskjutning.

Jämför med GSM, det är samma ljudkvalitet oavsett om man har 5 eller 1 prick på mottagningenstapeln. Det är tack vare att det är digitalt. Har ni ringt med ett analogt system så märks signalstyrkan av på ett helt annat sätt med att det blir brusigare och mer störingar ju svagare mottagningen blir.

Men _finns_ det verkligen dålig optisk kabel? Finns det något test av optiska kablar som mätt upp vad man får för BER i en kabel för 39.50 och en för 1500 kr?

Det där med digitalkablar är märkligt. Man kan ju tycka som många här påstår att kvalitén (och därmed priset) inte skulle ha någon inverkan på ljudet, signalen skickas ju som ljuspuls som borde vara likadan oavsett material. Jag gjorde slag i saken för att kolla det och jämförde en digitalkabel inköpt på Kjell & Co. för 79:- och en från HiFi-klubben för 800:- och jag kan lova er, till och med en halv döv och helt tondöv människa skulle hört skillnad. Det var lite som dag och natt alltså och då använde jag samma system för alla tester, samma låtar osv. Testerna gjordes både från CD, DVD och optiska utgången på min dator. Så nån skillnad finns det på bra och billiga kablar.
Det jag skulle kunna tänka mig påverkar är hur kabeln reagerar på magnetfältet som uppstår när ljuspulsen skickas genom kabeln, precis på samma sätt som analogkabel påverkas av detta men säker är jag inte. Det sägs också i hifi-kretsar att en bra analogkabel spöar en kass digitalkabel vilket man inte heller tror på när man hör det.

Ursprungligen av matseng:

Jämför med GSM, det är samma ljudkvalitet oavsett om man har 5 eller 1 prick på mottagningenstapeln. Det är tack vare att det är digitalt. Har ni ringt med ett analogt system så märks signalstyrkan av på ett helt annat sätt med att det blir brusigare och mer störingar ju svagare mottagningen blir.

I GSM har man tre lager av felkodning, vissa viktiga bitar är har tre felrättande koder medan de mindre viktiga har bara ett lager. Viktiga bitar är t.ex. GPRS-trafik eller grunden i talet som kodas.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-05 11:33
Ursprungligen av aquilas20:

Det jag skulle kunna tänka mig påverkar är hur kabeln reagerar på magnetfältet som uppstår när ljuspulsen skickas genom kabeln, precis på samma sätt som analogkabel påverkas av detta men säker är jag inte.

Den dagen en optokabel påverkas av ett magnetfält, det dagen snöar det i helvetet...

Ursprungligen av matseng:

Den dagen en optokabel påverkas av ett magnetfält, det dagen snöar det i helvetet...

Vad jag minns så uppstår det elektromagnetiskafältet runt kabeln då polariserat ljus skickas genom den. Tror Faraday-effekten har med saken att göra. Jag ska kolla upp det lite nogare i veckan och återkommer.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-04-05 13:06
Ursprungligen av aquilas20:

Vad jag minns så uppstår det elektromagnetiskafältet runt kabeln då polariserat ljus skickas genom den. Tror Faraday-effekten har med saken att göra. Jag ska kolla upp det lite nogare i veckan och återkommer.

Nu blandar du nog ihop det med magnetfält runt kablar där det flyter en elektrisk ström... Där så får du klockrent ett Elektriskt och ett magnetiskt fält. Fotoner har ingen laddning.

Bevaka tråden