Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För dig med en Powerbook med Motion Sensorn

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 11:03

Hittade något brutalt fränt hos en, vid det här laget, känd mac guru som tvingade mig att låna en Powerbook bara för att spela lite spel.

http://www.kernelthread.com/software/ams2hid/

Styr spel genom att vrida och vända på powerbooken.

Riktigt coolt! Men jag har en elev som faktiskt implementerade AMS-styrning av just Neverball mer än en vecka innan kernelthread-artikeln var uppe, han löste det genom att helt enkelt hämta koordinater från amstracker-programmet och använda dem för att styra med. Fungerade otroligt bra faktiskt, perfekt att psyka windows-folk med! Lite osannolikt bara att både han och artikelförfattaren oberoende av varandra valde exakt samma spel

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 10:44
Ursprungligen av Marcus Karlsson:

Vore intressant med en funktion som alltid håller innehållet på skärmen i 90 grader mot jordytan även om datorn i fråga inte var det.

det finns ju nästan redan, The Perturbed Desktop: http://www.kernelthread.com/software/ams/

dock har killen som utvecklat det tagit det ett steg längre, och positionen på fönstrerna beror inte bara på lutningen av datorn, utan även hur mycket programmen har använts, samt hur mycket resurser de tar

"The orientation of on-screen windows is set to be a strangely complicated function of several things: the physical orientation of the PowerBook, the amount of resources consumed by the application, and how much the user is using the application. Based on these factors, a given window's orientation keeps changing. Regardless of orientation, however, you can still interact with all windows."

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 00:31

vore kul med en svensk instruktion hur man gör. ifall någon lyckats? annars får jag knåpa ihop en själv om jag orkar ta tag i det någon gång

  • Medlem
  • 2005-03-25 18:12

jäkligt onyttigt för lagren i hd:arna när man vickar datorn och inte har den 90 graders rätvinkigt.
redan pajjat en hd pågrund av detta så tänk på det när ni vickar datorn för att spela, sliter på lagren som satan

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-26 17:02

Tänkte precis säga ungefär samma sak..

Alla som tycker att det här är jättekul inser väll förhoppningsvis att det här totalt motverkar själva meningen med SMS?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 15:31
Ursprungligen av P3t3r:

jäkligt onyttigt för lagren i hd:arna när man vickar datorn och inte har den 90 graders rätvinkigt.
redan pajjat en hd pågrund av detta så tänk på det när ni vickar datorn för att spela, sliter på lagren som satan

Helt fel. Hårddiskar för mobilt bruk tar inte skada av olika orienteringar (det gör inte vanliga heller, finns massor med servrar där diskarna sitter både kors och tvärs) så länge det inte är tvära kast och slag dom utsätts för. Komponenterna kan mycket väl fungera optimalt vid horisontell orientering, men dom tar inte skada av att befinna sig i olika lägen.

Anledning till varför AMS finns är för att parkera läs/skriv huvudet vid plötsliga accelerationer, så att det inte slår i skivan och fysiskt skadar den. Inte för att lager och dylikt skulle ta skada av rörelserna.

Ursprungligen av emilsson:

Helt fel. Hårddiskar för mobilt bruk tar inte skada av olika orienteringar (det gör inte vanliga heller, finns massor med servrar där diskarna sitter både kors och tvärs) så länge det inte är tvära kast och slag dom utsätts för. Komponenterna kan mycket väl fungera optimalt vid horisontell orientering, men dom tar inte skada av att befinna sig i olika lägen.

Anledning till varför AMS finns är för att parkera läs/skriv huvudet vid plötsliga accelerationer, så att det inte slår i skivan och fysiskt skadar den. Inte för att lager och dylikt skulle ta skada av rörelserna.

slipper man oroa sig

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-03-31 18:19

Observera skillnaden i ditt eget inlägg:
orienteringar - tvära kast

Självklart kan en hårddisk monteras i vilken vinkel som helst, men om du läser nittygrittytexten om diskarna så rekommenderas det inte att man monterar en disk annat än vinkelrätt, oavsett i vilken ledd. Anledningen är ju just att det sliter onödigt på lagren. Att vicka omkring sin PB skulle jag verkligen inte göra. När skivan snurrar, och det gör den, fort också, så blir skivan precis som ett gyro. Ett gyro ändrar ogärna riktning. Du kan känna det med en hårtork, det känns som det är svårt att vrida på den i vissa riktningar osv. När du vickar disken så vill skivan ogärna röra på sig och det sliter på lagren att "tvinga" den.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 10:20
Ursprungligen av bollman:

Observera skillnaden i ditt eget inlägg:
orienteringar - tvära kast

Självklart kan en hårddisk monteras i vilken vinkel som helst, men om du läser nittygrittytexten om diskarna så rekommenderas det inte att man monterar en disk annat än vinkelrätt, oavsett i vilken ledd. Anledningen är ju just att det sliter onödigt på lagren. Att vicka omkring sin PB skulle jag verkligen inte göra. När skivan snurrar, och det gör den, fort också, så blir skivan precis som ett gyro. Ett gyro ändrar ogärna riktning. Du kan känna det med en hårtork, det känns som det är svårt att vrida på den i vissa riktningar osv. När du vickar disken så vill skivan ogärna röra på sig och det sliter på lagren att "tvinga" den.

Innan det sliter så pass på lagren att du påverkar livslängden (andra delar går sönder innan) ska du utsätta den för rätt extrema accelerationer, avsevärt större än vad du gör genom att vicka datorn fram och tillbaka. En stor del av den acceleration du skapar minskas drastiskt av att axeln som alla diskar och motorn sitter på är upphängd i vätska så den upptar det mesta av kraften. Sen inverkar gyrot's massa en hel del på vilket tröghetsmoment den kan skapa, skivorna i "bärbara" hårddiskar har en otroligt låg massa.

Det är givetvis bättre för en dator att stå stilla, men att varna folk för att vrida och vicka på datorn med den insinuerade konsekvensen att det kommer ha ofrånkomligt digra konsekvenser. Det är i mångt och mycket likt Sveriges narkotikaförebyggande åtgärder.

De "insinuerade konsekvenserna" kan bli dyrbara...

En jobbarpolare till mig hade noja på att "möblera om" ordbehandlingsdatorn, (beige G3, en desktoplåda, inget tower) på sitt skrivbord för några år sedan. Han fäste foton och post-it-lappar på den, använde översidan som anslagstavla och lutade den mot väggen framför skrivbordet, vred och ändrade läge på den allt eftersom vilka enheter han hade kopplade till den (detta var på SCSI-tden så det var ibland pillrigt att få dit kontakter om man inte såg hålet). Den hade inte samma läge mer än två-tre dagar i stöten.

Efter knappt ett år pajade HD:n. Inga problem, han bytte den, och fortsatte som förut. Ett halvår senare pajade den också. Vi kom fram till att det skulle vara bra att ha en sönderplockad HD för att kunna visa eleverna hur de "ser ut inuti" och tog med visst besvär isär den. HD:n var repig. Jag överdriver om jag påstår att den såg ut som en gammal vinylare, men det var åt det hållet.

För 6-7 år sedan hade vi ett gäng JAZ-enheter med skivor som eleverna fick lagra sina jobb på. Vi köpte ca 100 2GB-skivor, så varje elev skulle ha en egen. De kostade runt 600 kr. Enheterna kopplades med SCSI till burkarna, och det var ofta trångt för eleverna på arbetsborden, så JAZ-enheten brukade flyttas undan så långt sladden räckte, ibland kanske lite ovarsamt. Olika läge varje lektion, i princip.

Efter ett läsår hade vi tre fungerande skivor. Iomegas representant menade att det var lägesförändringarna som var orsaken. JAZ-skivorna har i princip samma konstruktion som en HD, med en läsararm som svävar nån tusendels millimeter ovanför skivan, på en liten "luftkudde". När man ändrar läge "plattas luftkudden till", och läsararmen kan gå ner på skivan. 10-15 lägesändringar per dag i ett år blir så småningom ganska många, om än mikroskopiska, repor.

Det besynnerliga, med tanke på resonemanget om "massa", var att detta hände inte med 1GB-skivorna, utan enbart med 2 GB-skivorna. De har ju mera "massa", i o m att det är två skivor inuti

Man ska naturligtvis inte överdriva konsekvenserna, men för oss kostade det drygt en halv miljon...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-03-31 18:21

Och tekniken fanns i Microsofts numera nedlagda gamepad. En produkt med 6 år på nacken!
http://www.firingsquad.com/hardware/freestylepro/page2.asp

  • Medlem
  • 2005-03-31 18:22

det är precis som bollman mer precist säger, visst är nog bärbara hd:ar tåligare när det gäller att använda dem i skumma FASTA vinklar, men ingen hd mår bra av rörelse medan den är igång.

  • Medlem
  • 2005-04-01 11:23

jag vickade på min ibook innan dess hd pajjade, och det lät som att det va lagren som just pajjade, så jag skulle i alla fall tänka mig för innan jag gör något dumt

ville bara varna, men visst, skaka & vicka era dyra datorer nu

  • Medlem
  • 2005-04-01 11:51

dessutom är det nog ens dyrbara filer på hd:n som är mest värdefulll

1
Bevaka tråden