Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalibrering, svenskt tangentbord och musproblem

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-01 09:13

Plötsligt försvinner går skärmupplösningen ner till 1000*800 från inställningen 1600*1200 och när jag öppnar skärminställningen finns bara upplösningen och färginställningen kvar - ingen frekvens, kalibrering eller nåt annat finns kvar- skärmen kallas CRT från att kallas och ÄR Studiodisplay 21" blåvita.
Inte nog med det även den svenska tangentbordet försvinner och lämnar mig med en star en stripes i övre högra hörnet. Sen börjar min trådlösa mus Logitech krångla på så vis att det går att röra den och hovra men ej klicka!? Jag byter ut den mot en vanlig USBmus och det fungerar men ibland händer samma sak med den och jag måste starta om!?
Jag har installerat om två gånger, först med återställning av tidigare konfiguration vilket resulterade i ingen förändriing. Andra gången gjorde jag en helt ny ominstallation där disken raderades helt.
Där stod jag igår och allt verkande fungera med skärminställning tangetbord och mus, då den alldeles själv- när macen stod på - ställde om till 800*600 och ändrade tangenbordet till amerikanskt igen.
Har skrivit om det i switcher och OS X forumen men tror nu att orsaken ligger i hårdvaran...
Minimacen är en 1200mhz med 250mg och bluetooth- aldrig öppnad men idag kommer mitt giggminne, törs man öppna och byta!?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-01 09:51

Om det vore en PC så skulle jag säga Virus!, men nu verkar ju det lite mer otroligt.

Fast å andra sidan så har jag svårt att föreställa mig ett hårdvarufel som ställer om tangentbordsinställningarna från svensk till usa....

Kul låter det ju inte iallfall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-01 10:08

Brandväggen är stängd och Virex var installerat och uppdaterat

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 10:27

Har du en bakgrundsbild som inte är en jpg eller png fil och se till att den heter .jpg respektive .png. Det brukar vara anledningen till tangentbordsspråksbytet.

Har du installerat några speciella drivrutiner för musen, isf ta bort dom.

Testa att reparera rättigheterna med hjälp av Skivverktyget.

Virex kan du stänga av tills dom första varningarna om virus för OS X kommer, än så länge finns det inget ute i det vilda som kan angripa din dator - så just nu äter virex bara cpu och minne.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-01 10:32
Ursprungligen av emilsson:

Har du en bakgrundsbild som inte är en jpg eller png fil och se till att den heter .jpg respektive .png. Det brukar vara anledningen till tangentbordsspråksbytet.

Nu skulle jag vilja ha en smilie med stora uppspärrade förvånade ögon...

Är det verkligen sant att bakgrundsbilden verkligen kan påverka tangentbordsinställningarna?!? Jag hade hoppats att OSX inte skulle vara ett sådant råttbo med dålig kod...

Eller är det ett aprillskämt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-01 10:40

Jag har Shapeshifter installerat med Milk 3.0 grön bakgrund, vet inte om den har png ellerjpg, då jag sitter på jobbet- kan det påverka bildskärmsinställningar...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 09:59

Av någon anledning så kan tydligen bildtypen påverka tangentbordsinställningarna, ingen verkar veta varför och buggen är väl rapporterad hos Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-04 11:28

Epilog:
Efter att ha bytt till "fulminne" på en gigg från Priskrig och försökt installera Tiger - bootat om med Tiger- är minin återställd. Allt fungerar som förr men mycket snabbare...
Reflektion:
Vad är det för skillnad på minnena, "fulminnen" och "märkesminnen? Jag antar att tillverkningen blir alltmer automatiserad med bättre kvalitet att det blir svårare att göra "fel", dessutom behåller minnena sin fysiska storlek.
Skillnaden mellan "fulöl och dyrare öl ligger i smaken; vad ligger skillnaden mellan minnen under förutsättning att datorn bootar med dom?
Jag - en switcher som det kallas har bytt för både snyggare gränssnitt och utseende och kanske för andra funktioner men "originalminnen"!? känner jag mig skeptisk till. Kanske fanns det förr skillnader men i nutidens starkt automatiserade och standardiserade produktion har jag svårt att tänka mig att man kan göra "bra" och "dåliga" minnen med vinst, däremot marknadsföra en skillnad - och det är skillnad. Dessa sidor sponsrar av Apple på gott och ont...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 13:45

Nej, köpa minne direkt av Apple finns det ingen anledning att göra, det är på tok för dyrt.

Apple's datorer är dock oftare lite petigare med minnen än vad x86 moderkort brukar vara. Det ska dock sägas att alla som uppfyller specarna ska fungera.

Skillnaden mellan ful och originalminnen skiljer sig åt från tillverkare till tillverkare, till största delen har det med toleranser att göra. Dom "fina" minnena klarade alla tester och lite till hos tillverkaren, fulminnen missade kanske något icke kritiskt - samt att dom kan ha högra materialkrav på fin minne. Det hela är likt processorer, en Athlon XP2400 och XP2800 (med samma kärna) är exakt samma processor med skillnaden att XP2400 uppvisade fel i XP2800 hastighet, men fungerade fint som en XP2400.

1
Bevaka tråden