Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel på stationen, eller?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett litet problem som jag inte kan lösa själv. Det började med att Bornet ( Borås Energi ) avrådde mig att använda mitt SpeedTouch 510 som jag behöllt när jag lämnade Bostreams VDSL-tjänst i Göteborg, supportkillen trodde med stor säkerhet att detta inte skulle fungera. Så lite småsur körde jag till NetONNet och hadlade ett DLink DSL-300T. En del av strulet kan ha hängt ihop med att stationen är tagen i drift för 3-4 timmar sedan.

PROBLEMET ÄR:

Det som händer efter en omstart är att inget av modemen fungerar utan att jag resettar dom... ja köpet av nytt modem var som jag ser det helt onödig. Så till frågan, kan något på stationen vara fel? Till DLink modemet finns det för Mac inget firmware ( det gjorde det för PC ) medans det till SpeedTouch modemet gick att efter lite letande hitta ett nyare firmware ( OSX ), men som sagt - felet/felen förefaller inte ha med modemen att göra. Känner någon igen ett motsvarande fall och OM det går att lösa, är så tjeligt att behöva starta om modemen

Mvh - Olle

Hmm... inga svar fast 1 dygn gått. Låt mig omformulera detta till att jag skulle vilja hitta ett program som bibehåller uppkopplingen till gatewayn även då datorn befinner sig i vila - någon som har tips ???

Olle

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-31 15:50
Ursprungligen av Olle@mac:

Hmm... inga svar fast 1 dygn gått. Låt mig omformulera detta till att jag skulle vilja hitta ett program som bibehåller uppkopplingen till gatewayn även då datorn befinner sig i vila - någon som har tips ???

Olle

Köp en router, eller "bredbandsdelare" som det tycks heta nuförtiden. Den håller uppkopplingen öppen åt dig.

Ursprungligen av rhesus:

Köp en router, eller "bredbandsdelare" som det tycks heta nuförtiden. Den håller uppkopplingen öppen åt dig.

Min helt nya D-Link 604 håller inte uppkopplingen mot Telia efter att Macen varit i vila, kan jag fixa med någon inställning?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-02 15:14
Ursprungligen av Olav Rust:

Min helt nya D-Link 604 håller inte uppkopplingen mot Telia efter att Macen varit i vila, kan jag fixa med någon inställning?

Dessvärre använder sig Telia av en icke-standard plattform för användaradministration. (I stort sett) alla andra ISP:er kör med PPPoE, som är Internet-standard, medans Telia kör med en hemvävd web-variant (från företaget Service Factory som även har lyckats sälja in den till Telia mobilnät). Idag är det endast ADSL-modem/routrar från Internet Data AB (svenskutvecklade ADSL-modem/routrar) som stödjer detta, i mitt tycke, helt stenåldersmässiga förfararande.

Ditt enda hopp idag står till MacIC X. Sök på forumet så hittar du länkar till programmet.

Ursprungligen av frazze:

Dessvärre använder sig Telia av en icke-standard plattform för användaradministration. (I stort sett) alla andra ISP:er kör med PPPoE, som är Internet-standard, medans Telia kör med en hemvävd web-variant (från företaget Service Factory som även har lyckats sälja in den till Telia mobilnät). Idag är det endast ADSL-modem/routrar från Internet Data AB (svenskutvecklade ADSL-modem/routrar) som stödjer detta, i mitt tycke, helt stenåldersmässiga förfararande.

Ditt enda hopp idag står till MacIC X. Sök på forumet så hittar du länkar till programmet.

Tack. Jag har sedan länge MacIC X, och min Internetkoppling mot Telia hölls uppe med min gamla D-Link 701 (Tyvärr pajade den)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-02 18:11
Ursprungligen av Olav Rust:

Tack. Jag har sedan länge MacIC X, och min Internetkoppling mot Telia hölls uppe med min gamla D-Link 701 (Tyvärr pajade den)

Jo, vad jag förstår så ska vissa routrar kunna hålla liv i dödfläsket med hjälpa av att ping:a. Men jag trodde att Telias serviceplattform valde att bortse från detta. Där ser man.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-01 00:39
Ursprungligen av Olle@mac:

Låt mig omformulera detta till att jag skulle vilja hitta ett program som bibehåller uppkopplingen till gatewayn även då datorn befinner sig i vila - någon som har tips ???

Tillåt mig få vara lite petig: hur ska datorn kunna köra ett program när den är i vila? Men jag tror ändå kanske att jag börjar förstå vad det handlar om. Eller?

Ju mer jag tänker på ditt problem desta mer besynnerligt blir det. Du säger att du inte har kontakt med nätet (Internet?) efter en omstart av din dator. Men det blir bra om du startar om ditt ADSL-modem.

Å andra sidan kan man tolka din ursprungliga text som att det fungerar inte om du startar om ADSL-modemet, men det fungerar om du reset:ar ADSL-modemet. Skillnaden mellan att starta om och reset:a ADSL-modemet torde vara lika med noll, vilket gör det hela ännu mer besynnerligt.

Jag förstår absolut inte frågan, om än mindre rubriken. Har därför svårt att rätta till den.

Tänk på rubriken när du ställer en fråga, då fler som kanske kan svaret kommer att klicka och svara samt att fler med samma problem i framtiden kan hitta denna tråd istället för att göra en ny likadan.

Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=3

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-01 15:46
Ursprungligen av abens:

Jag förstår absolut inte frågan, om än mindre rubriken. Har därför svårt att rätta till den.

Och varför måste man då prompt rätta till den? Att inte förstå behöver inte alltid bero på att frågeställaren har formulerat sig fel/tokigt utan kanske beror på att det ligger utanför lyssnarens område.

Hur som helst som skulle man kunna tänka sig: Fel på DSLAM, ADSL-modem eller dator? Ty det är i (tele)stationen som DSLAM:n sitter.

Ursprungligen av frazze:

Tillåt mig få vara lite petig: hur ska datorn kunna köra ett program när den är i vila? Men jag tror ändå kanske att jag börjar förstå vad det handlar om. Eller?

Ju mer jag tänker på ditt problem desta mer besynnerligt blir det. Du säger att du inte har kontakt med nätet (Internet?) efter en omstart av din dator. Men det blir bra om du startar om ditt ADSL-modem.

Å andra sidan kan man tolka din ursprungliga text som att det fungerar inte om du startar om ADSL-modemet, men det fungerar om du reset:ar ADSL-modemet. Skillnaden mellan att starta om och reset:a ADSL-modemet torde vara lika med noll, vilket gör det hela ännu mer besynnerligt.

Kanske jag varit odydlig eller slarvig i mina formuleringar, så jag tar ett nytt försök att beskriva problemet.

Omstart av datorn: Ingen kontakt med Bornets lilla skåp där deras prylar sitter
Vakna ur vila: Kontakten med internet bruten och ingen kontakt med Bornets lilla skåp där deras prylar sitter
Åtgärd för att få kontakt med Bornet Gateway/Internet: Bryta strömmen tillfälligt till ADSL-modem allternativt resetta modem

Hade nyss ett iChat chat med en pappaledig Johan på SOS-data om detta - om jag fattade honom rätt så förekommer det att en gateway/router på stationer kan envisas med att inte släppa min sk. mac-adress som väl är det unika nummret på mitt nätverkskort. Troligtvis är det detta som spökar. Får väl reservera mig inför att detta är något tekniskt som jag inte fattar så mycke av... tolkar det som att gatewayn tror att mitt IP-nummer eller mac-adresskort redan har kontakt med deras gateway och att den då ska vägra att släppa på mig.

Skulle uppskatta om "abens" INTE ändrar rubriken då den exakt säger vad problemet handlar om, dvs. ett fel som finns i teleskåpet - tack.

För den som är nyfiken på hur en unik mac-adress ser ut rekomenderas att ni tittar på nätverksinställningarna, där syns tex något liknande:

fe80:0000:0000:0000:0203:93ff...................

Olle

Hej Olle, hoppas att du trivs i Boråstrakten.
Nu till dina problem. Om jag har förstått saken rätt så ingår i ditt abonnemang en ip-adress som du får tilldelat via dhcp.
Dina problem kan härhöra till att ibland får stationen dina MAC-adress från ADSL-modemet och ibland får den den från din dator. Resultatet av detta kan bli att stationen låser din uppkoppling eftersom dom tror att du tänker koppla upp mer en en dator. Hade ett liknade problem med en DLINK-624 som vräkte ut MAC-adresser. Har en 10/10 LAN uppkoppling med Chello. I den ingår 4 ip-adresser, men när D-linken började att sända ut mac-adresser enmass låstes min uppkoppling. En en kille som jag pratade med på Chello var detta en känt problem hos dom. D-Link i Sverige kände givetvis inte till problemet.
Kolla vilka MAC adresser som registeras och varifrån dessa kommer.

Ha det bra och hoppas att det löser sig.

Richard

PS
Jag förstod din fråga
DS

Ursprungligen av Olle@mac:

Kanske jag varit odydlig eller slarvig i mina formuleringar, så jag tar ett nytt försök att beskriva problemet.

Omstart av datorn: Ingen kontakt med Bornets lilla skåp där deras prylar sitter
Vakna ur vila: Kontakten med internet bruten och ingen kontakt med Bornets lilla skåp där deras prylar sitter
Åtgärd för att få kontakt med Bornet Gateway/Internet: Bryta strömmen tillfälligt till ADSL-modem allternativt resetta modem

Hade nyss ett iChat chat med en pappaledig Johan på SOS-data om detta - om jag fattade honom rätt så förekommer det att en gateway/router på stationer kan envisas med att inte släppa min sk. mac-adress som väl är det unika nummret på mitt nätverkskort. Troligtvis är det detta som spökar. Får väl reservera mig inför att detta är något tekniskt som jag inte fattar så mycke av... tolkar det som att gatewayn tror att mitt IP-nummer eller mac-adresskort redan har kontakt med deras gateway och att den då ska vägra att släppa på mig.

Skulle uppskatta om "abens" INTE ändrar rubriken då den exakt säger vad problemet handlar om, dvs. ett fel som finns i teleskåpet - tack.

För den som är nyfiken på hur en unik mac-adress ser ut rekomenderas att ni tittar på nätverksinställningarna, där syns tex något liknande:

fe80:0000:0000:0000:0203:93ff...................

Olle

Ursprungligen av DuddeSr:

Hej Olle, hoppas att du trivs i Boråstrakten. Nu till dina problem. Om jag har förstått saken rätt så ingår i ditt abonnemang en ip-adress som du får tilldelat via dhcp.

Tack, ja Sjuhäradbo blev jag och trivs jättebra... Tack för den målande beskrivning om "mac-adresser", jag har hört om sådant och det känns gott att någon nu kan bekräfta vad jag ju misstänker. Egentligen var/är det väll samma spår som Johan på SOS-data är inne på.

Nja du missförstod lite, någon DHCP har jag inte - bara fast IP, det nummret som du ser till vänster på skärmdumpen. Jag har iof testat för att se vad som händer OM jag gör ett "konto" för DHCP och får då en adress tilldelat åt mig, om detta kommer från DLink DSL 300T eller Bonets kopplingsskåp ( dvs. Gatewayn ) ska jag låta vara osagt, var så trött mitt i natten och skrev aldrig ned det nummret.

Min slutsats blir att jag kanske borde ha undvikit ett DLink modem, men samtidigt så beter sig ju SpeedTouch modemet på samma sätt... ska försöka ringa Bornet när dom öppnar på måndag för att be dom kolla vilken/vilka mac-adresser som dom ser eller om detta får förbli ett Moment 22.

Stort tack & ha en fortsatt bra helg,

Olle

Vi skyller lite på tidpunkten när det skrevs. Nu spelar det som väl är ingen roll i och med att det inte är där problemet ligger.
Tittade på din dump. Tycker det skanas några siffror på MAC-adressen. Min Ti400 har följande MAC-adress på kortet: 00:03:93:12:49:E0.

Kan nog vara ett bra tips att kolla med supporten.

Ha det bra,

Richard

Ursprungligen av Olle@mac:

Nja du missförstod lite, någon DHCP har jag inte - bara fast IP, det nummret som du ser till vänster på skärmdumpen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-01 00:15
Ursprungligen av Olle@mac:

Till DLink modemet finns det för Mac inget firmware ( det gjorde det för PC ) medans det till SpeedTouch modemet gick att efter lite letande hitta ett nyare firmware ( OSX ), men som sagt - felet/felen förefaller inte ha med modemen att göra.

Jag tror att du kan ha missupfattat saken lite hur man uppdaterar firmware på DLink-modemet. Jag har nämlligen uppdaterat ett 300G från en PBG4 med, för tiden, 10.3.6. Inga problem att uppdatera via webgränssnittet. Du ska kunna köra samma sak med ett 300T. Firmware har inget med den plattform som du kör från då ADSL-modemet laddar upp den via http (i webgränssnittet alltså). DU hittar alltså helt vanliga ZIP-filer på DLinks support-web.

Hur (Alcatel) SpeedTouch gör ska jag låta vara osagt då jag inte äger något sådant.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-01 00:26
Ursprungligen av Olle@mac:

Det som händer efter en omstart är att inget av modemen fungerar utan att jag resettar dom...

Ahh, mer frågor och mer svar. Kan du utveckla lite mer "inget av modemen fungerar"? Vad är det som inte fungerar? Eller är det något i datorn som inte fungerar, men börjar göra det om du reset:ar modemet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-01 23:48
Ursprungligen av Olle@mac:

Jag har ett litet problem som jag inte kan lösa själv. Det började med att Bornet ( Borås Energi ) avrådde mig att använda mitt SpeedTouch 510 som jag behöllt när jag lämnade Bostreams VDSL-tjänst i Göteborg, supportkillen trodde med stor säkerhet att detta inte skulle fungera.

Det låter ju lite underligt. Jag laddade hem Bornets manual för ADSL-anslutning. I den använder dom just ett Alcatel SpeedTouch 510 (i bryggat läge) som exempel. Vad håller dom (bornet) på med?

Men åter till dig, Olle. Skulle du kunna skriva ned vilka inställningar som du har på ADSL-modemet (om du kör nåt annat än brygga läge) och även inställningarna för din Mac? Då har vi lite mer att gå på.

Höllt i kväll på och mickla med det olika modemen och plötsligt var det tvärstopp... fast felet kanske inte var mitt. Tog följande skärmdump och siffrorna till höger härör inte för en sekund till mitt nätverkskort, möjligen till modemet fast det tror jag inte på.

Mitt IP-nummer är det som står till vänster.

Efter att jag kopplat ut allt som hade med modemet att göra och lät det vara strömlöst i 15-20 minuter så funklade allt igen. Tror mer och mer på Johans iaktagelser även fast jag nu tror mig i DLinks dokumentation hittat att DSL 300T ÄVEN som default fungerar som router... på kartongen står bl.a "Supports Bridged Ethernet over ATM, IP0A, PPP0A and PPP0E.......... Firmware uppgradeable via Web and TFTP". Har försökt följa instruktionerna om hur man via ett webbgränssnitt ska kunna ändra på att den beter sig default som även router men gått bet på detta. Där skrivs nästan uteslutande om hur man konfigurerar modemet vid DHCP-läge. Ser på DLinks kartong en mac-id adress som inte ens är lik den till höger på skärmdumpen. Skit samma... jag får väl köra så här och hoppas på att Bornet kan assistera i denna djungel. Återstår att se om det blir ytterligare problem den dagen jag även vill köra min andra mac

Ha en bra helg...

Olle

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-05 23:32

Hur går det? Jag håller själv på att uppgradera firmware på mitt DSL-300T (via en PoewrBook).

Har mer eller mindre lagt ned detta, nästan i alla fall. Bornet påstod att dom hade haft en annan kund som hade ett identiskt problem - hos henne så strulade det med macen men aldrig med hennes PC, där funkade allt när hon kom tillbaka ur vila eller omstart. Har nu köpt ett ytterligare ethernetkort ( DLink DGE-528T ) men inte lyckat ännu, gör säker något fel... är ganska trött ikväll så jag får försöka detta till helgen. I manualen till det kortet nämner man att om/när man kopplar till den lilla 3-poliga sladden med kontakter så ska den automatiskt fungera efter vila, vet inte om jag från detta vågar dra slutsatsen att Apples Ethernet är sämre ( lite okompatibla ). Jäkligt nog så finns det i en MDD ingenstans att koppla på den kabeln, de ställen som jag hittat har bara 2-poliga anslutningar så jag måste nog hitta en liten övergång - när detta är gjort så vet jag om denna 199-kronorslösning hos NetOnNet var värt besväret.

I manualen så skriver man att jag ska kunna välja även denna ethernet adapter men jag är osäker på vilken som gäller då kanske ytterligare 3 utöver "Ethernat (Inbyggt)", "Airport" och "Internt modem". OM någon har ett extra ethernetkort i sin dator så får ni gärna berätta vilket jag ska välja. Där finns underligt nog något som omnämns som "Inbyggt Firewire", "PCI Firewire kortplats 2" samt "6 till 4" - kanske är det dessa som dök upp efter installationen av drivrutinen ???

Natti Natti... Olle

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-09 14:55

Några kommentarer:
Om du resetar (med gem i lilla hålet på baksidan av 300T) så kommer den att ställa sig i bryggat läge med DHCP-servern avstängd. Du kommer åt webgränssnittet via 192.168.1.1. Sedan kan du om du känner för det uppdatera firmware. Hör av dig till mig med PM, för det saknas en liten köranvisning för i vilken ordning man ska ladda upp tre (3) stycken filer från uppdateringsfilen (ZIP).

Det kort som du har köpt har en funktion för att via ett sk. Magic Packet väcka liv i datorn. Dessvärre är det gjort för PC-moderkort och APIC (eller vad det nu heter). Det fungerar såvitt jag vet inte på Mac-moderkort. Men jag har haft fel förr... Så jag hyser inga större förhoppningar på att det nyinköpta nätverkskortet kommer att hjälpa dig nämnvärt.

fe80:0000:0000:0000:0203:93ff är en IPv6-adress (128 bitar). En MAC-adress är 48 bitar och matchar bra den som du visade i urklippet. Varje siffra är 4 bitar och varje siffergrupp mellan kolon är 2*4=8 bitar. Det är 6 siffergrupper vilket ger 2*4*6=48. Grundskolematte om ni frågar mig...

Som jag skrev till en annan kille i ett liknande ärende så kan du köra ditt DLink/Alcatel-modem i något av följande lägen

  • i bryggat läge (utan DHCP-server) och anger alternativet manuellt för (inbyggd) ethernet och skriver in 148.160.131.36 som IP-adress och (troligen) 148.160.131.1 som gateway. Vidare skriver du in 148.160.16.80 som namnserver (DNS).

  • aktiverar (den interna, mot LAN) DHCP-servern i DLink/Alcatel-modemet och väljer DHCP i inställningarna för (inbyggd) ethernet i din Mac. De övriga inställningarna för ditt abbonemang ska du skriva in i ADSL-modemet för WAN-porten.

Men jag skulle fortfarande vilja få reda på vilka inställningar som du har gjort i din Mac för (inbyggd) ethernet. Utan det är det svårt att komma med något riktigt bra (och användbart) svar. I mina ögon verkar det som om din Mac (på något underligt vis) tappar IP-adressen under vila/omstart. Då du har fast IP-adress på ditt Internet-abbonemang från Bornet så kommer du inte att få den tillskickad av något DHCP-server. Men det låter som sagt mycket underligt. Just på grund av att du inte har skrivit hur du har ställt in din Mac.

Senast redigerat 2005-04-11 11:44

Suck, efter att jag resettat modemet i ca: 10 sekunder med spetsen av en kulspetspenna så skrev jag 192.168.1.1 i Safari, tryckte returtangenten för att sedan sitta och stirra på hur Safari ihärdigt försökte hitta något överhuvud taget - väntade säkert 15 minuter och tröttnade sedan på eländet. Under tiden passade på att pinga gatewayn för att se när jag skulle komma online, tog väl max 60 sekunder innan just detta fungerade.

Angående mina inställningar så ser dom ut så här- citerar istället för att lägga en skärmdump:

Ethernet (inbyggt): Ethernet (inbyggt) är aktivt och har IP-adress 148.160.136.36. Datorn är ansluten till Internet via Ethernet (inbyggt).

Airport: Airport är avstängt.

Har fyllt i mitt IP-nummer, Delnätmask, Router, DNS-servrar. Inte fyllt i "Sökdomän". Inte angivit något via knappen "Ställ in IPv6", den visar Automatisk med IPv6-adressen: fe80:0000:0000:0000:0203:93ff:feb9:f7fe. Strax under denna information så står ordet "Router" men visar inga tecken eller siffror. Har inte skrivit något under fliken PPPoE. Har under fliken "AppleTalk" deaktiverat AppleTalk. Under fliken "Proxyservrar" så är inget förkryssat mer än "Använd passivt FTP-läge (PASV). Under fliken Ethernet så är konfigurationen ställd till "Automatisk" - Ethernet-ID anges där till att vara: 00:03:93:b9:f7:fe

Min brandvägg är på men några av portarna är öppna - typ: 5279, 5298, 3689, 3346 - dvs för iTunes musikdelning och iChat & iChat Rendezvous. Inget av de sk. "Tjänster" i branväggen är förkryssade.

Så vännen, mer information kan jag inte se att det skulle finnas... kommer du på något annat så letar jag gärna. Möjligen kan följande vara av intresse efter att jag tittade i programmet "Kataloginställning" och fliken "Tjänster". Det enda som jag har förbockat där är följande: "LDAPv3, Rendezvous, SLP samt SMB.

Mvh - Olle

Jag har ett Speedtouch 510 som jag tidigare körde som både modem och router. Då skötte SpeedTouch hela PPOE uppkopplingen och låg alltså uppkopplad även när datorn var i vila. Jag kund koppla till vilken dator som helst och fick ip via SpeedTousch dhcp server. Det funkade utmärkt.
Nu har jag en D-Link router för trådlöst som sköter PPOE till SpeedTousch modemet som nu går i bryggat läge. Tyvärr är D-Linken inte lika pålitlig utan startar om då och då.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-11 19:12
Ursprungligen av Olle@mac:

Suck, efter att jag resettat modemet i ca: 10 sekunder med spetsen av en kulspetspenna så skrev jag 192.168.1.1 i Safari, tryckte returtangenten för att sedan sitta och stirra på hur Safari ihärdigt försökte hitta något överhuvud taget - väntade säkert 15 minuter och tröttnade sedan på eländet.

Synd att jag inte visste detta tidigare. För du kommer aldrig att få något svar. Men nu har du i allafall, med säkerhet, satt modemet i ett känt läge (=brygga & ingen DHCP). Om du nu tappar förbindelsen med Internet (din ISP) efter vila/omstart beror det på din dator och inte på modemet. Modemet är nu satt i ett ointelligent läge och förmedlar endast din trafik. Du ska se modemet som en hederlig ethernetanslutning i ett LAN.
Felsökningar här kan var att kolla in den släppta uppdateringen för ethernet som Apple har på sin supportweb. Jag kan inget om detaljerna i den just nu. Varför jag säger din dator och inte ditt modem beror på att jag utan några som helst problem har denna konfiguration hemma mellan DSL-300T och min PBG4:a.

Ursprungligen av Olle@mac:

Under tiden passade på att pinga gatewayn för att se när jag skulle komma online, tog väl max 60 sekunder innan just detta fungerade.

Det är ju ungefär vad det brukar ta ett modem att etablera en DSL-förbindelse mellan modem och telestation. Annars tror jag på ca halv-minuten eller så för en etablering av ett DSL-koppel.
TCP/IP är enkelt, men inte så enkelt *). Med din inställningar (nedan) i åtanke så går det inte riktigt så enkelt att komma åt ditt ADSL-modem. Men det är lätt ordnat. Du får göra så här: i Nätverksinställningar får du göra två profiler, bornet

  • IP: 148.160.136.36

  • Netmask: 255.255.255.0

  • Gateway: 148.160.136.1

  • DNS: 148.16.80.36 (OBS att jag skrev fel i ett tidigare inlägg.Inte istf in.)

och dlink

  • IP: 192.168.1.2

  • Netmask: 255.255.255.0

  • Gateway: <tomt>

  • DNS: <tomt>

Nu kan du välja respektive profil beroende på om du kör (vanligtvis) mot Bornet eller om du måste göra någon ändring av inställningar på ditt DLink-modem.

Ursprungligen av Olle@mac:

Har fyllt i mitt IP-nummer, Delnätmask, Router, DNS-servrar. Inte fyllt i "Sökdomän". Inte angivit något via knappen "Ställ in IPv6", den visar Automatisk med IPv6-adressen: fe80:0000:0000:0000:0203:93ff:feb9:f7fe. Strax under denna information så står ordet "Router" men visar inga tecken eller siffror. Har inte skrivit något under fliken PPPoE. Har under fliken "AppleTalk" deaktiverat AppleTalk. Under fliken "Proxyservrar" så är inget förkryssat mer än "Använd passivt FTP-läge (PASV). Under fliken Ethernet så är konfigurationen ställd till "Automatisk" - Ethernet-ID anges där till att vara: 00:03:93:b9:f7:fe

Allt detta ser bra ut.

Ursprungligen av Olle@mac:

Min brandvägg är på men några av portarna är öppna - typ: 5279, 5298, 3689, 3346 - dvs för iTunes musikdelning och iChat & iChat Rendezvous. Inget av de sk. "Tjänster" i branväggen är förkryssade.

Hmm, nu vet jag inte om jag hänger med. Du säger både att några portar är öppna och att ingen tjänst är förkryssad. Samtidigt. Inte för att det ska påverka din Internet-anslutning, men du kunde kanske utveckla lite?

Ursprungligen av Olle@mac:

Så vännen, mer information kan jag inte se att det skulle finnas... kommer du på något annat så letar jag gärna. Möjligen kan följande vara av intresse efter att jag tittade i programmet "Kataloginställning" och fliken "Tjänster". Det enda som jag har förbockat där är följande: "LDAPv3, Rendezvous, SLP samt SMB.

Nej, det duger alldeles utmärkt. Nu har vi ju bringat klarhet hur du har försökt (utan framgång) att köra mot ditt ADSL-modem.

*) Vad du har gjort är att försöka få två (2) IP-nätverk att samexistera i samma nätverk. Men så fungerar det inte. Du har alltid tillgång till samma nätverk som du själv sitter på. Alla andra nätverk går ( i regel) genom den router som kallas för default route(r)/gateway. I ditt fall är det 148.160.136.1. Men nu händer något, för vissa, underligt. Den datorn routar inte vidare trafiken till 192.168.1.1. Inte för att den destinationen (som ju är ditt ADSL-modems webgränssnitt) sitter på samma nätverkssegment som din egen, utan för att 192.168.x.y ingår i en mängd av IP-adresser som kallas för privata. Det där har du kanske hört talats om tidigare, men inte tyckt att det har rört dig. Men det det gör det och idag har det rört dig.
Du måste allstå på något sätt ändra på lite inställningar för att du ska kunna kommunicera med ditt ADSL-modem. Det enklaste (för det finns några andra också) sättet är att tillverka en annan profil under Nätverksplatser. Men denna profil kan du byta skepnad (om du vill kalla det så) och prata direkt med ditt ADSL-modem. Men bara med det och inte med din ISP och därmed Internet. Så nu vet du det.

Senast redigerat 2005-04-11 21:38

Nix pix får ändå inte till det... suck! Noterar att min andra mac ( en PB 12" ) inte släpps ut på nätet även om jag så väntar flera minuter. En dialog om att IP-nummret är upptaget dyker upp på skärmedn. Har laddat hem en uppdaterare för etherne ( eg. för 10.3.3 ) och installerade den även fast jag kör 10.3.6 Har följt ditt råd om att i webbläsaren kunna nå modemet men se det vill sig definitivt inte alls. Direkt efter de misslyckade försöken på Powerbooken så satte jag tillbaka ethernetkabeln på min MDD, lät strömmen till modemet vara av några sekuner och vipps så släpptes jag ut på nätet igen. Lutar helt klart åt att något uppe på Bornets station är det som ställer till det. Minns när jag fick ADSL i Göteborg och då Bostream var nya - min ene son hade då bråttom och kopplade in en av macarna som den fungerade mot - sedan fick jag vänta 2 veckor innan jag fick extra ip-nummer och kunde logga på igen med min egen mac - något tvärhängde sig då. Nu är jag framme vid att jag lägger ned detta och kör på det sätt som jag ser att det fungerar på... får i alla fall tacka för att du ihärdigt försökt hjälpa mig.

Olle

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-12 22:51
Ursprungligen av Olle@mac:

Nix pix får ändå inte till det... suck! Noterar att min andra mac ( en PB 12" ) inte släpps ut på nätet även om jag så väntar flera minuter. En dialog om att IP-nummret är upptaget dyker upp på skärmedn.

Åhh, ännu lite mer information. Att du skiftar mellan din MDD och PowerBook har vi ju inte lyckats läsa oss till tidigare. Det här är en av bovarna i dramat. För du får inte ansluta en enhet (med annan MAC-adress) som återanvänder IP-adressen. Då sparkar du undan fötterna/drar bort mattan för ARP-cachen hos Bornet. All nätverksutrustning håller sig med en ARP-cache för att slippa att hela tiden, för varje IP-packet för en adressuppslagning mellan IP- och MAC-adress.
Tack och lov har ju ett ARP-entry en timeout, så allt varar inte för evigt. Det är därför som man ofta får rådet från ISP:ns support att stänga av sin utrustning och ha den avslagen (ibland upp till en timme). Då time:ar ARP-entryt ut (hos ISP:n) och du kan köra på med den nya utrustningen, fast med den gamla (och därmed återanvända) IP-adressen. Vill du slippa allt detta skaffar du en router.

Ursprungligen av Olle@mac:

Har laddat hem en uppdaterare för etherne ( eg. för 10.3.3 ) och installerade den även fast jag kör 10.3.6

En uppdatering för 10.3.3 har ingen effekt i 10.3.4 och senare versioner. Den är ju inbakad i senare uppdateringar. Så här ska du inte räkna med någon effekt. Dessutom så står det att uppdateringen är till för PCI- och PCI-X-baserade nätverkskort, av vilket du har inget (för du kör på det interna).

Ursprungligen av Olle@mac:

Har följt ditt råd om att i webbläsaren kunna nå modemet men se det vill sig definitivt inte alls.

Och du byter profil mellan försöken att nå Internet (via Bornet) och att kommunicera direkt mot ditt ADSL-modem? Kör du via Äpplet->Nätverksplatser->Bornet/DLink så går det på direkten, annars måste du klicka på Utför om du gör det i Inställningar->Nätverk.

Ursprungligen av Olle@mac:

Direkt efter de misslyckade försöken på Powerbooken så satte jag tillbaka ethernetkabeln på min MDD, lät strömmen till modemet vara av några sekuner och vipps så släpptes jag ut på nätet igen. Lutar helt klart åt att något uppe på Bornets station är det som ställer till det.

Som jag skrev ovan så håller du på och "misshandlar" ARP-cachen hos Bornets nätverksutrustning. Det är därför som du får felmeddelanden om att det är någon annan (=din MDD) som använder din IP-adress när du kopplar in din PowerBook.

Ursprungligen av Olle@mac:

Minns när jag fick ADSL i Göteborg och då Bostream var nya - min ene son hade då bråttom och kopplade in en av macarna som den fungerade mot - sedan fick jag vänta 2 veckor innan jag fick extra ip-nummer och kunde logga på igen med min egen mac - något tvärhängde sig då.

Vilket är precis samma symtom då som nu. Du försöker (vilket inte går) att återanvända en och samma IP-adress till flera olika utrustningar (=lika många olika MAC-adresser).

Ursprungligen av Olle@mac:

Nu är jag framme vid att jag lägger ned detta och kör på det sätt som jag ser att det fungerar på... får i alla fall tacka för att du ihärdigt försökt hjälpa med.

Ja, precis. Du gör som du vill.

Senast redigerat 2005-04-13 08:32
Ursprungligen av frazze:

Åhh, ännu lite mer information. Att du skiftar mellan din MDD och PowerBook har vi ju inte lyckats läsa oss till tidigare. Det här är en av bovarna i dramat. ......... Tack och lov har ju ett ARP-entry en timeout, så allt varar inte för evigt. Det är därför som man ofta får rådet från ISP:ns support att stänga av sin utrustning och ha den avslagen (ibland upp till en timme). Då time:ar ARP-entryt ut (hos ISP:n) och du kan köra på med den nya utrustningen, fast med den gamla ........ Det är därför som du får felmeddelanden om att det är någon annan (=din MDD) som använder din IP-adress när du kopplar inte din PowerBook.

Hmm... värt att testa, ska snart vara borta med jobbet under ca: 48 timmar och tar då och drar ut allt som ens är i närheten av adsl-burken, inkl. telefonsladden som går in i adsl-modemet. Om din teori håller så borde jag sedan slippa mixtrandet att bryta strömmen på adsl-modemet. Kan ju vara så att de annars ca: 8-15 timmar som modemet är strömlöst inte räckt till för att ha tajmat ut på stationen. Allt låter iof lite märkligt då felmedelandet funnits från dag ETT för min stackars MDD. Jag kommer tills vidare för MDD:n fortsätta med att ha Netgears hubb ställt i "up-link"... behöver ha igång åtkomsten mellan de 2 datorerna. Powerbooken latjade jag bara med 1 gång men router låter som en lösning - kan du rekomendera något speciellt märke, gärna som är enkelt att få igång och med begriplig manual. Jag vill kunna låta mina 2 macar samt ungarnas bärbara PC-burkar fungera mot routern... låt säga att det aldrig bli fler än 4 datorer som ska kunna dra nytta av detta. Powerbookens räddning fick bli att jag tills vidare kör Internetdelning från MDD:n.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-13 23:42

(Jaja, har jag hållt på såhär länge kan jag ju alltid fortsätta ett tag till)

Ursprungligen av Olle@mac:

Hmm... värt att testa, ska snart vara borta med jobbet under ca: 48 timmar och tar då och drar ut allt som ens är i närheten av adsl-burken, inkl. telefonsladden som går in i adsl-modemet.

Du behöver bara se till att ditt ADSL-modem tappar förbindelsen med telestationen: slå av modemet eller dra ur telepluggen. Det finns ingen anledning att överarbeta det hela.

Ursprungligen av Olle@mac:

Om din teori håller så borde jag sedan slippa mixtrandet att bryta strömmen på adsl-modemet. Kan ju vara så att de annars ca: 8-15 timmar som modemet är strömlöst inte räckt till för att ha tajmat ut på stationen.

Nej, nätverksutrustningen har typiskt bara en timeout på 20 minuter. Att stänga av den tömmer cachen effektivt, men det är bara något som du kan göra med din egen dator. Telestationen rår du inte på

Ursprungligen av Olle@mac:

Allt låter iof lite märkligt då felmedelandet funnits från dag ETT för min stackars MDD. Jag kommer tills vidare för MDD:n fortsätta med att ha Netgears hubb ställt i "up-link"... behöver ha igång åtkomsten mellan de 2 datorerna.

Ahaa!! Här har vi boven. Du har suttit och kört med en hub hela tiden. Det är precis lika illa (om inte värre) som att skifta mellan två datorer som samtidigt återanvänder samma IP-adress. Det går bara inte. Punkt.

Ursprungligen av Olle@mac:

Powerbooken latjade jag bara med 1 gång men router låter som en lösning - kan du rekomendera något speciellt märke, gärna som är enkelt att få igång och med begriplig manual.

Du skulle väl kunna välja någon av den vanliga konsumentroutrarna för hemma/lilla kontoret-bruk. Det pratas om DLink, Netgear, 3Com etc. Kolla in på Dustin/inWarehouse eller någon av dina favorithandlare så hittar du säkert någon. Just DLink och Netgear har enligt spridda inlägg på 99mac bra svensk telefonsupport med generösa telefontider (om än att man kan få sitta i kö ett tag).

Ursprungligen av Olle@mac:

Jag vill kunna låta mina 2 macar samt ungarnas bärbara PC-burkar fungera mot routern... låt säga att det aldrig bli fler än 4 datorer som ska kunna dra nytta av detta. Powerbookens räddning fick bli att jag tills vidare kör Internetdelning från MDD:n.

Inget problem alls. Dagens routrar brukar i regel också ha en 4-portars switch. Dessutom har ju du din hub som du också kan jacka in.

Ursprungligen av frazze:

Du behöver bara se till att ditt ADSL-modem tappar förbindelsen med telestationen: slå av modemet eller dra ur telepluggen. Det finns ingen anledning att överarbeta det hela. Nej, nätverksutrustningen har typiskt bara en timeout på 20 minuter........ Ahaa!! Här har vi boven. Du har suttit och kört med en hub hela tiden.

Nä jag har inte kört med hub de första 3 veckorna - bara som ett test i måndags eller tisdags. När jag nyss kom hem från seminarium med UG så satte jag tillbaka alla sladdar ( inkl. hubben ) allt i tron att jag skulle vara ren på stationens cache men så icke, kan ju iof upprepa samma sak men utan hubb under några timmar och se om det gör någon skillnad - återkomnmer om detta skulle lyckas. Det hade alltså varit strömlöst i ca: 45 timmar, dvs. inte en enda sladd in i modemet eller hubben.

1
Bevaka tråden