Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ticket har inga planer på att släppa in Macanvändare

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 10:01

Ticket anser att de inte behöver fixa till så att Ticket.se funkar för andra än de som kör IE6 på Windows.
Se konversation nedan.

Jag skickade följande mail till hemifran@ticket.se
Hej!

Jag undrar varför ni inte vill ha mig och andra som inte kör Windows med
Internet Explorer 6. som kunder. Jag har nu provat följande webbläsare på er
hemsida (mitt operativsystem är MacOS X 10.3.8). Safari, Firefox, Camino,
Internet Explorer 5.22, Camino, Netscape samt Mozilla. Samtliga dessa
webbläsare kan inte visa er hemsida på avsett vis. Då jag klickar på hotell
i navigationsspalten till vänster så blir huvudramen röd och förblir så.
I Windows XP så får jag samma resultat med Netscape 7.2 samt Firefox 1.02.
Den enda läsaren som fungerar är IE6.

Hälsningar
/Björn Ljunghill

Följande svar fick jag från Tickets webbmaster:

Hej Björn,

Tack för ditt mail. Idag fungerar inte vår sajt om man använder sig av mac.
Man kan göra vissa inställningar i sin mac för att lura den att tänka som
en pc. Då fungerar även vår sida med mac. Detta är ganska avancerat och
är inte 100%-igt.

IE6 ger idag bästa resultat på vår sida.

Då över 98% av våra besökare använder sig av IE6 kommer vi att köra vidare
med att anpassa oss efter den ett tag till. Skulle vi se en stor förändring i
användandet av andra browsers kommer vi givetvis att kika på det med.

Ring gärna om du har fler frågor 08 - 545 XXX XX

Med vänlig hälsning
XXXXX XXXXXXX
Webmaster

PS Jag har inte testat med Useragent IE6 i Safari men jag stoppas aldrig på sidan för att jag inte kör IE6. Sidan skiter bara i att visa viss information (tex allt som ska finnas i huvudramen vid vissa val)

Ursprungligen av kumachan:

Då över 98% av våra besökare använder sig av IE6 kommer vi att köra vidare
med att anpassa oss efter den ett tag till.

Ja, eftersom inga andra verkar kunna använda sajten så tror sjutton att det är så.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 10:13
Ursprungligen av kumachan:

"Då över 98% av våra besökare använder sig av IE6 kommer vi att köra vidare"

Tro faan det, varför skulle de ha andra besökare på en site som inte funkarför dem?

Grabben kan ju inte ens gått ut grundskolan med godkänt betyg, för där lär man sig att inte göra sådana logiska vurpor...

[font="times"]

Parkeringsägaren: -Här få man bara parkera röda bilar!
Ägaren till den gula bilen: -Vad är det för dummheter?
Parkeringsägaren: -Som du så är det bara röda bilar som parkerar här, alltså finns det inget behov av parkeringsplatser för gula bilar...

[/font]

Maila igen, och hänvisa honom hit vet jag:

http://www.bolagsverket.se/om_webbplatsen/index.html

Läs speciellt delen om stödet för webläsare. Här har dom förstått vad det handlar om.

Ursprungligen av Michael Hammarström:

Maila igen, och hänvisa honom hit vet jag:

http://www.bolagsverket.se/om_webbplatsen/index.html

Läs speciellt delen om stödet för webläsare. Här har dom förstått vad det handlar om.

Precis så ska det se ut. Där har vi någon som har koll på webbutvecklingen.

Men så sitter de i Sundsvall också.

Tur att någon har koll.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 10:36

Det verkar fungera om man kör Safari Enhancer och useragent MSIE 6.0, jag hittade hotell i Beijing men om det fungerar med resten att boka etc testar jag inte...

hehe - snygg jämförelse!
Jag skulle kunna argumentera sönder denne stackars "webmaster".

På den tiden jag levede på att bygga webbsidor skulle de fungera på ALLA webbläsare oavsett vad kund och plattform sa. Ett tag inkluderade vi även Lynx... men den tog vi bort efter ett tag.
men det är klart vi jobbade professionellt det ska man inte jämföra med VDs son som blivit webmaster.
För de är dessa som svarar på detta sätt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 11:56

Jaha Ticket.

Finns dom fortfarande....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-31 12:30
Citat:

Då över 98% av våra besökare använder sig av IE6 kommer vi att köra vidare
med att anpassa oss efter den ett tag till. Skulle vi se en stor förändring i
användandet av andra browsers kommer vi givetvis att kika på det med.

Det där är smart. Skitsmart, faktiskt.
För eftersom sajten inte funkar i andra läsare än IE, så kommer folk med t.ex. Safari inte att besöka sajten i samma utsträckning. Alltså kommer man inte att "se en stor förändring". Därmed har man statistiskt "bevisat" att den fungerar för 98% av alla besökare och bekräftar således att man bedömt sin målgrupp korrekt.
Påminner om "strutsen i sanden" eller "..som djävulen läser bibeln".

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 13:59

Jag tror inte ägarna i Ticket är medvetna om inkompetensen bakom sidan. Det här skulle bara passera om det var så att försäljningen via internet är obetydlig. Det är troligt att det är på det viset eftersom rese arrangeman inte har sålts via inernet i stor utsträckning.

Om kundexponeringen kunde öka med 5% med kompetenta html kodare skulle jag vara lite skakis som kodare eller webmaster.

Jag undrar hur mycket ägarna skulle tjäna om de bytte ut några anställda?

Det går inte så bra för reseföretagen så det verkar lite konstigt att det här inte är fixat.

Jag har även tillgång till PC, men inte sjutton skulle jag komma på idén att köpa från en sajt som inte stödjer Mac. Då köper jag hellre från någon annan. Sån är jag!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 14:45
Ursprungligen av Ian Curtis:

Jag har även tillgång till PC, men inte sjutton skulle jag komma på idén att köpa från en sajt som inte stödjer Mac. Då köper jag hellre från någon annan. Sån är jag!

Jag har nu haft en lång diskusion med killen via e-post och han hävdar att det är jättesvårt att integrera med alla backendsystem. Jag har sagt att jag röstar med fötterna eftersom de inte tycker att jag och andra Macanvändare är tillräckligt viktiga. Men han tycker att jag kan maila, ringa eller besöka butiken. Jag har avslutat diskusionen med honom. Men om någon nu vill fortsätta den så går det bra att maila Ticket och fråga. Ju fler som efterfrågar desto större chans att de ändrar sig antar jag...

/B

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-31 14:58
Ursprungligen av kumachan:

Jag har nu haft en lång diskusion med killen via e-post och han hävdar att det är jättesvårt att integrera med alla backendsystem. Jag har sagt att jag röstar med fötterna eftersom de inte tycker att jag och andra Macanvändare är tillräckligt viktiga. Men han tycker att jag kan maila, ringa eller besöka butiken. Jag har avslutat diskusionen med honom. Men om någon nu vill fortsätta den så går det bra att maila Ticket och fråga. Ju fler som efterfrågar desto större chans att de ändrar sig antar jag...

/B

Är inte själva andemeningen i god systemutveckling att man ska skilja mellan gränsnittslager, businesslager och datalager. Alltså borde det inte spela någon roll hur informationen presenteras - ingen integration med "backendsystem" ska ske i webbkoden!

Ursprungligen av kumachan:

Jag har nu haft en lång diskusion med killen via e-post och han hävdar att det är jättesvårt att integrera med alla backendsystem. Jag har sagt att jag röstar med fötterna eftersom de inte tycker att jag och andra Macanvändare är tillräckligt viktiga. Men han tycker att jag kan maila, ringa eller besöka butiken. Jag har avslutat diskusionen med honom. Men om någon nu vill fortsätta den så går det bra att maila Ticket och fråga. Ju fler som efterfrågar desto större chans att de ändrar sig antar jag...

/B

Kan vara änne ett bevis på hans inkompetens.
Jag antar att han syftar mot att vara direktkopplad mot deras biljettbokningssystem osv.
Okej det kan säkerligen vara svårt men jag var med och byggde Ving.se första webbsida och jag satt på mac och gjorde sidan. Allt fungerade perfekt, direkt mot deras biljettsystem och liknande.
Men det kan vara så att de har ett MS Win baserat bokningssystem som gör det svårare att koppla mot webben. Det är säkerligen en massa vbscript och sådant som gör det krångligare.
De får väl göra om den till .NET så funkar det med Mac också...

Men ange detta som skäl till varför det bara funkar med IE6 säg inte % antalet för det är en mer förstålig förklaring.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 14:55

Skulle just boka biljetter till Paris idag via Ticket. Tji fick dom.

Har mailat dom också nu...

Lite vänligare ton från Karolina på Ticket :

Hej!

Som det är nu kan man dessvärre inte gå in på vår hemsida på en Mac. Vi hoppas att det är något som kommer att ändras inom en snar framtid.

Mvh Karolina

Någon kan väl mejla en länk till den här diskussionen till den där pajsaren på Ticket?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-31 16:31

Vad dillar ni om gubbar? Ticket funkar ju fint med Mac OS X, i alla fall om man använder Firebird.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 16:33
Ursprungligen av Mondo:

Vad dillar ni om gubbar? Ticket funkar ju fint med Mac OS X, i alla fall om man använder Firebird.

< http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=530083&postcount=1 >

Men du kan väl handla upp dig på ett gäng resor och dela ut bland alla justa pers här då

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-31 17:24
Ursprungligen av Mondo:

Vad dillar ni om gubbar? Ticket funkar ju fint med Mac OS X, i alla fall om man använder Firebird.

Firebird?
Har du kvar den gamla läsaren?

Någon som testat Snowflake?
Det funkar inte i varken IE5, Safari eller Firefox.
Jag lurades hela vägen fram till sista steget av bokningen, men sen fick jag bara ett trist "Error 6XXX"

Så det blev inget där inte!

  • Medlem
  • 2005-03-31 20:05

Vi har byggt vår webbplats i enlighet med de standarder (rekommendationer) som förordas av World Wide Web Consortium (W3C). För innehållet använder vi Hypertext Markup Language (HTML).4.01 och presentationen styrs via Cascading Style Sheets (CSS).2.1.

Vi har försökt se till att webbplatsens innehåll ska vara tillgängligt för så många som möjligt, oavsett vilken webbläsare man använder, eller om man råkar ha något funktionshinder. Se mer under Tillgänglighet.

Webbläsare

Webbplatsen visas allra bäst i en modern webbläsare som har stöd för standarderna, exempelvis de senaste versionerna av Mozilla, Opera eller Safari (Mac). Vi har gjort vissa anpassningar för Microsoft Internet Explorer (version 5 eller högre), men dess bristfälliga stöd för standarder medför en del begränsningar.

-----------------------------------
Klockrent ...borde alla idioter som gör undermåliga sidor få skrivet på näsan !!!!!!!!!!!

1
Bevaka tråden