Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mina tankar och upplevelser med Mac Mini

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-31 19:52

Så nu har jag haft min Mini över en vecka. Dags att skriva ner lite grann hur jag upplever den. För att sätta allt i perspektiv tänkte jag berätta lite kort om min erfarenhet av datorer.

Min första egna dator köpte jag för 2500 kr 1994. Det var en Amiga 600, det var ingen hårddisk till den utan alla program och sparfiler låg på 3,5"-disketter. Den lilla datorn hade jag ett långt arbetsförhållande med. Spelade spel på den(givetvis), skrev manuskript, nyttjade deluxe paint nåt enormt(gjorde bland annat animeringar), satt även i gamla hederliga sonix(ett relativt enkelt musikprogram).

Sedan runt 1998 var det dags för en begagnad PC. En 386...skratta gärna.. den var stenåldrig redan då Sedan flöt det på med diverse PC-maskiner: från windows 3.11 fram till xp. Windows är helt ok, det är relativt lätt att lära sig och det finns ett stort programutbud. Det jag dock insåg tillslut var att windows har en hemsk tendens att hänga sig, eller vägra starta utan att förklara vad som är felet. Sen om det beror på undermålig hårdvara eller dålig programmering från Microsofts sida låter jag vara osagt. Däremot tycker jag att alla ska ladda ner den filmen där Bill Gates demonstrerar plug and play för win98 och får en blue screen när han trycker in nåt slags usb-tillbehör

På gymnasiet hade jag bekantat mig med unix. Enbart via terminalen. Jag gillade verkligen styrkan i unix..dock så tog det ett tag att lära sig hur VI fungerar osv.

Jag installerade freebsd ett tag på min win-dator och dubbelbootade ett tag. Sen för ungefär ett år sen hade jag lessnat fullständigt på alla konstiga problem jag hade med min dåvarande burk. Den knäppte av sig titt som tätt, program vägrade starta, winamp vägrade spela upp ljud osv osv. Jag tänkte att det måste vara ett hårdvarufel..så här stora problem hade jag inte haft tidigare. Jag bestämde mig för att testa linux... jag slängde in mandrake linux 10. Inte ett problem alls...datorn bara gick och gick... detta utesluter ett hårdvarufel.

Nåväl.. nog om min datorbakgrund som har komprimerats rätt rejält här. Det jag egentligen skulle skriva om var ju minin.

Min mini: 1.42/512 ram/80 gb/superdrive

Jag packade upp min mini och kopplade in allting. Bootade upp datorn och körde igenom registreringsguiden. Sen dess har datorn tuffat och gått utan några som helst problem. Den sover på nätterna och jag startar om den när os x kräver det.

Jag hade inga direkta förväntningar på kraften i minin...men jag kan ju säga som så att jag är grymt imponerad. Jag har suttit med adium, firefox, iTunes, några nedladdningar, ftp-nedladdning osv samtidigt som jag bränt skivor utan att märka någon som helst seghet. Det låter kanske inte så imponerade men när jag skulle bränna skivor i windows så stängde jag oftast av så mycket som möjligt då jag varit med om dåliga bränningar ett antal ggr.

Den enda flaskhalsen jag ser det som är just hastigheten vid skriv/läs från hårddisken. Fixar man en snabbare intern eller en extern då har man en väldigt rapp burk. Detta märks dock enbart i mitt fall när man kopierar stora mängder data (ex en skiva med foton). Programstarten tycker jag inte lider så mycket av detta.

Då jag använt linux (framför allt gnome desktop) så var jag van vid virtuel desktops. Jag var lite tveksam till exposè tyckte att det mest verkade vara en flashig sak. Jag har dock ändrat uppfattning nu och är dödsförtjust i den smarta funktionen. Jag finner mig själv sittandes på jobbet(med xp) och nästan trycker på F9 innan jag kommer på att jag inte sitter i os x

Ljudet då? Jag är även där förvånad hur tyst den är...jobbar man hårt med den så visst varvar fläkten upp men det är bara en kort period och ljudet är inte alltför störande; speciellt om man har musik på. När man trycker i en skiva så kan det låta lite..men jag hade inte väntat mig att den skulle vara "tyst som en viskning" i det läget...

Mina erfarenheter av just os x var minst sagt få innan min mini. Kanske 5 timmar högst. Jag har dock inte haft några problem med att göra inställningar, ladda ner och installera program(kan det bli enklare?) osv... även om man inte kan unix så är inte det ett problem då man i princip aldrig behöver meka med terminalen om man inte vill. Jag gör det för att jag kan och vill...men man väljer själv.

Det jag gjort hittils är surfa, redigera kort och lägga in mina skivor på datorn. Jag ska hårdtesta den och redigera film på den inom kort.. jag misstänker att den skulle må bra av 1 gb ram

Det var allt just nu.

Welcome to Darwin, evolution in progress...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 19:58

Låter kul

Det är ju trots allt en ganska liten och basic dator.
Men även en sån skall ju funka, och det verkar den ju göra

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-31 20:10

Pär, precis.. det är inget monster. Dock helt klart värd pengarna...

Marcus, tack för tipset. Jag misstänker att en FW+1gb ram kommer att göra susen. Jag brukar redigera filmer på 1,5 timme ungefär. Vi filmar med en liten nätt sony dv och sedan redigerar vi. Jag har inte provat iMovie..vet inte om det räcker eller om man måste skaffa final cut eller avid.

Fw 400

Men minin har ju FW 400, då blir väll inte en extern disk snabbare än en intern...?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-31 22:31

Jag har tidigare använt Adobe Premiere för redigering på dator. Jag misstänker att iMovie är lite väl enkelt. Det är säkert jättebra om man ska redigera ihop ett bröllop, en resa till grekland osv.. men om man vill göra lite mer "proffsiga" saker så misstänker jag att jag får titta lite på avid och final cut. Jag ska absolut ge iMovie en chans... se vad det går för.

Dom kommenterer jag hört är att en FW400 går något snabbare än den interna. Sen har jag även hört folk som redigerar film på sina iMacs 450 mhz osv...så det beror väl lite på hur mycket tålamod man har. En FW-disk är dock ett krav

Gillar du iMovie finns det ju massa Plug-ins med som kan köpas och laddas ner.
Har sett t ex att man med ett plug-in kan ta in bilder i filmen och besätmma riktning o.s.v på hur den ska röra sig.
Tror det heter Slicks Plug-Ins, men är inte säker.
Kolla på versiontracker.com

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-31 23:20

Tack för alla tips. Jag förundras varje dag över hur hjälpsamma alla är...härlig attityd hos alla.

Blir nog en separat tråd ang. dv-redigering längre fram

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-03-31 23:27

Jag är rätt övertygad att det med stor säkerhet endast blir apple hårdvara framöver.. ev. pc för linux...men det lutar åt apple endast.

1
Bevaka tråden