Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mikrofon till Power Mac G5

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 16:34

Jag har sprungit som köpt en mikrofon på Claes Ohlsson för att kunna snacka med folk i Egypten och USA via Skype. Men det fungerar inte. Stendött. Inställningarna i Systeminställningar -> Ljud är i sin ordning.

Det var då jag kom att tänka på att Apples lösningar ibland skiljer sig från de normala. Kan det vara så att det än idag krävs en s.k. "Plaintalk-mikrofon" som har längre kontakt än de vanliga mikrofonerna på pc sidan?

Finns det en adapter eller är jag fel ute?

Senast redigerat 2005-03-31 16:52

Det finns en usb-adapter på biltema, funkar klockrent! 169 spänn

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 19:14
Ursprungligen av statemachine:

Det finns en usb-adapter på biltema, funkar klockrent! 169 spänn

Jag drar upp den här gamla tråden igen för att fråga om även denna fungerar för samma ändamål (jag har ett headset där inte micen funkar). http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=610&iItemId=89508

vad fasen är ljudkortet till för om micingången ska behöva en egen förstärkning?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-31 19:52

OK, men går det inte att använda en vanlig mic?

Ursprungligen av memark:

OK, men går det inte att använda en vanlig mic?

Ingen aning.. men en usb-grej lär ju vara billigare än en apple-mic

Precis. Du behöver en separat förstärkare till mikrofonen som gör signalen lika stark som en "apparat-line in". Du kan t ex plugga in micken i en bandspelare, trycka ner rec,play & pause och på så sätt få ut en linjesignal ur baksidan på decket... Koppla rca-pluggarna (röd/vit ljud-signalkabel) till en 3,5 mm plugg (typ en sån sladd som man brukar använda till små bärbara cd-spelare eller iPod'ar) rätt in i datorns ljud-ingång...

...men allvarligt talat: köp iMic eller den där grunkan från Biltema. Själv har jag en imic och det fungerar skitbra!

...och köp ett headset med mic i lurarna så slipper du sitta å fippla med en mic i handen. Kör du ut skype-ljudet i högtalarna får du lätt en bisarr eko-rundgång som vem som helst får psykbryt av efter 30 sekunder. Det händer inte med headset...

Är det denna som ni menar

Jepp. Klockren.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-09-18 15:32

Jag sprang precis iväg och köpte ett Altec Lansing-headset med mikrofon till min Powerbook men fick aldrig micken att fungera. Hörlurarna fungerar bra. Misstänkte just detta som står i tråden, dvs. att signalen är för svag.

Finns det inget annat sätt att lösa detta än att koppla via en urful Clas Ohlson-adapter till USB? Måste finnas någon snyggare/smidigare variant? Man har ju inte en bärbar dator för att trassla till det med extra adaptrar.. Trist att ha slängt ut några hundra på en sak som inte fungerar, men jag skulle väl ha kollat upp det innan antar jag..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-09-18 16:32

Det finns andra andra som iMic:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=49694&product_id=103211

Eller ett USB-headset.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-09-18 16:38

Ja, problemet var väl att jag köpte ett "vanligt" headset med en hörlurskontakt och en mikrofonkontakt som skulle ha passat till t.ex. min gamla stationära PC men inte passar till min Powerbook. Trodde att det bara var att stoppa in mikrofonkontakten i line-in-ingången men icke så.

En iMic kostar ju mer än mitt headset så det känns inte speciellt aktuellt. Får bli ett USB-headset om något så slipper man en extra pryl.

1
Bevaka tråden