Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbare hårddisk eller snabbare processor?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-30 21:50

Jag är på g att beställa en mini. Det verkar som om man kan vinna mycket prestanda på att byta HD:n. Hitachis 7200-varvare ska tydligen vara ett bra val enligt en annan tråd här på forumet. Min fråga är vilket system som blir snabbast? En 1,25:a med en 7200-varvare eller en 1,42:a med orginaldisken? Det bäste vore väl en 1,42:a med ny HD men det blir för dyrt och det känns som slöseri att byta ut 80-gigaren som man betalt extra för.

Många verkar köra med externa diskar men det vill jag inte. Känns trist med extra fula lådor på skrivbordet när man köper en så liten och fin dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 22:07

Det skiljer ju egentligen inte så mycket i processorhastighet så jag skulle satsa på snabbare disk. Har en 2.5" 7200 varvare i en gammal pismo som faktiskt är helt ok med både Mac OS X och YDL!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 22:23

Håller med. Jag skulle också välja disken. Och mer minne.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-03-31 01:06

Kör 512Mb och överklockat till 1.5GHz just nu, så fort jag får pengar uppgraderar jag till en 7200rpm disk...

Helt klart disken som är flaskhalsen i minin

  • Medlem
  • 2005-03-31 01:13

Jag tycker det beror på vad man sysslar med. För "normalt" arbete i OS X tycker inte jag att en lite slöare disk har någon avgörande betydelse. Ställen där man vinner tid är saker som jag inte stör mig på, starta program osv. Jag skulle satsa på 1,42:an, eftersom du inte kan byta ut processorn senare. Vill du ha snabb disk ska du köra en extern 3,5". det finns väldigt snygga chassin, och det vore nästan konstigt om det inte dyker upp en mini-klon.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-31 08:24

Jag hade tänkt stoppa i 1 GB så snart jag kan.

Hur är det med överklockning. Spelar det någon roll om man har 1,25 eller 1,42? Går de båda att skrämma upp lika mycket (till 1,5)? Det är väl samma (lika) processor?

  • Medlem
  • 2005-03-31 08:42
Ursprungligen av Nodde:

Jag hade tänkt stoppa i 1 GB så snart jag kan.

Hur är det med överklockning. Spelar det någon roll om man har 1,25 eller 1,42? Går de båda att skrämma upp lika mycket (till 1,5)? Det är väl samma (lika) processor?

Det faktum att du ställer frågan här tycker jag pekar på att du inte borde göra det... Jag menar inget ont med det, bara det att vinsten inte är så stor och risken att nåt pajar är stor.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 09:19

Köp det du har råd med - har du en gig kvittar det nästan om du kör 1.25 eller 1.4. Processorn jobbar så jäkla fort ändå så länge den har ledigt minne. Det måste vara otroligt marginell skillnad och knappast nåt du märker. Jag skulle aldrig pilla i en dator som inte uppenbarligen "är till för det" som typ Power Mac, som har ett helt annat chassi.

Då skulle jag hellre köpa t.ex. då en extern FW/FW800-disk med minst 7200rpm och 16mb cache. Känns som man är lite fel ute om man köper en dator som i princip inte är till för att uppgraderas så värst mycket utöver RAM, och sen försöker "boosta" den till max. Men det är bara min ödmjuka åsikt.

Behöver du verkligen hastighetsökningen så mycket att du måste byta disken? Eller överklocka, för den delen? Jag vill inte omyndigförklara dig eller nåt men oftast inser man att man överskattat sina behov om man sover på saken och tänker efter en extra gång. Det är fan inte värt det för det mesta. Man klarar sig. Som sagt är ju en burk som minin inte till för extrema grafikproffs eller supergamers så köper man en mini, känns det som ens krav inte borde vara världens mest högt ställda. Men - återigen - det är bara min åsikt.

Jag tänkte mycket i siffror först också när jag kom från PC-sidan men insåg ganska fort att man inte ska göra det. Siffror är bara siffror.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-31 10:22
Ursprungligen av petsematary:

Köp det du har råd med - har du en gig kvittar det nästan om du kör 1.25 eller 1.4. Processorn jobbar så jäkla fort ändå så länge den har ledigt minne. Det måste vara otroligt marginell skillnad och knappast nåt du märker. Jag skulle aldrig pilla i en dator som inte uppenbarligen "är till för det" som typ Power Mac, som har ett helt annat chassi.

Då skulle jag hellre köpa t.ex. då en extern FW/FW800-disk med minst 7200rpm och 16mb cache. Känns som man är lite fel ute om man köper en dator som i princip inte är till för att uppgraderas så värst mycket utöver RAM, och sen försöker "boosta" den till max. Men det är bara min ödmjuka åsikt.

Behöver du verkligen hastighetsökningen så mycket att du måste byta disken? Eller överklocka, för den delen? Jag vill inte omyndigförklara dig eller nåt men oftast inser man att man överskattat sina behov om man sover på saken och tänker efter en extra gång. Det är fan inte värt det för det mesta. Man klarar sig. Som sagt är ju en burk som minin inte till för extrema grafikproffs eller supergamers så köper man en mini, känns det som ens krav inte borde vara världens mest högt ställda. Men - återigen - det är bara min åsikt.

Jag tänkte mycket i siffror först också när jag kom från PC-sidan men insåg ganska fort att man inte ska göra det. Siffror är bara siffror.

Visst är siffror siffror. Jag har en iBook G4 1 GHz idag och jag misstänker att minin är likvärdig i prestanda. Jag hade tänkt ha den som primär arbetsstation och är därför rädd att den ska bli lite slö. Att investera i en PowerMac känns dock lite tungt och dessutom verkar den låta mer än minin. Jag är inte ute efter en dator att kunna pilla med utan en så liten dator som möjligt med så bra prestanda som möjligt till ett så bra pris som möjligt = Omöjlig ekvation. Så det är därför jag frågar här på forumet för att få lite tips.

Överklocka lär jag dock inte ge mig på om man måste löda. Jag är mest nyfiken.

När det gäller att överskatta sina behov så tycker jag snarare att det oftast är tvärtom. Hur mycket man än spenderar så blir man aldrig riktigt nöjd. Hårddisken blir alltid full till slut, spelen hackar alltid mer än man önskat, badbollen dyker upp när man minst önskar det o.s.v. Men allt handlar ju om prioriteringar.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 11:01
Ursprungligen av Nodde:

Visst är siffror siffror. Jag har en iBook G4 1 GHz idag och jag misstänker att minin är likvärdig i prestanda. Jag hade tänkt ha den som primär arbetsstation och är därför rädd att den ska bli lite slö. Att investera i en PowerMac känns dock lite tungt och dessutom verkar den låta mer än minin. Jag är inte ute efter en dator att kunna pilla med utan en så liten dator som möjligt med så bra prestanda som möjligt till ett så bra pris som möjligt = Omöjlig ekvation. Så det är därför jag frågar här på forumet för att få lite tips.

Överklocka lär jag dock inte ge mig på om man måste löda. Jag är mest nyfiken.

När det gäller att överskatta sina behov så tycker jag snarare att det oftast är tvärtom. Hur mycket man än spenderar så blir man aldrig riktigt nöjd. Hårddisken blir alltid full till slut, spelen hackar alltid mer än man önskat, badbollen dyker upp när man minst önskar det o.s.v. Men allt handlar ju om prioriteringar.

Det där verkar vara otroligt olika från person till person alltså. Jag har alltid överskattat mina behov. Klarar mig gott på jobbet med en 400mhz Cube med 512mb RAM, t.ex. Folk i allmänhet (särskilt pc-folk som köper paketdatorer) köper ju saker som är groteskt överdimensionerade. 3ghz och 300gb hd m.m. m.m. Vad fasen ska de med det till? Så jag har alltid tyckt att folk överlag (både pc och mac) har för kraftiga datorer för sina egentliga behov. Men ofta är det väl också Unrealspelande sonen som bestämmer och sen även förstör datorn med skitprogram (jag vet, jag gjorde det själv).

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-31 13:00
Ursprungligen av petsematary:

Det där verkar vara otroligt olika från person till person alltså. Jag har alltid överskattat mina behov. Klarar mig gott på jobbet med en 400mhz Cube med 512mb RAM, t.ex. Folk i allmänhet (särskilt pc-folk som köper paketdatorer) köper ju saker som är groteskt överdimensionerade. 3ghz och 300gb hd m.m. m.m. Vad fasen ska de med det till? Så jag har alltid tyckt att folk överlag (både pc och mac) har för kraftiga datorer för sina egentliga behov. Men ofta är det väl också Unrealspelande sonen som bestämmer och sen även förstör datorn med skitprogram (jag vet, jag gjorde det själv).

Det är helt klart personligt. Jag hör väl till en av dom som kräver mycket

Jag har ju i alla fall bestämt mig för en mini så alltför kräsen kan jag väl inte vara

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 13:13

Väljer man mac är man redan kräsen, sen är det bara en fråga om nivå på kräsenheten.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-31 10:26
Ursprungligen av stfm:

Det faktum att du ställer frågan här tycker jag pekar på att du inte borde göra det... Jag menar inget ont med det, bara det att vinsten inte är så stor och risken att nåt pajar är stor.

Jag kommer definitivt inte ge mig in på något lödande så fort jag får datorn. Men det kanske vore kul att testa om 2-3 år när garantin ändå gått ut och man skaffat sig en ny dator. Det ju alltid kul att veta så här innan man ska slå till.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-03-31 14:22
Ursprungligen av Nodde:

Jag kommer definitivt inte ge mig in på något lödande så fort jag får datorn. Men det kanske vore kul att testa om 2-3 år när garantin ändå gått ut och man skaffat sig en ny dator. Det ju alltid kul att veta så här innan man ska slå till.

Min garanti var redan körd (spillde ett glas trocadero rakt över minin), så jag passade på att överklocka den lite samtidigt som jag rengjorde den med lite rengöringssprit och fixade

Snabbare disk är nog att rekommendera. Har en 1.42:a, har installerat OsX på en extern Maxtor 7200-varvare och det märks en ganska tydlig skillnad på hur "rapp" datorn känns, så en snabbare disk gör stor nytta för prestandan.

Jag har en gammal iMac 15" Globe 800 Mh som jag bytte disk i till en 7200 rpm och 8 Mb cache, datorn känns som en helt ny dator. Allt går fortare, öppna program, koda i iTunes (22x!), kopiera från servern etc etc. Det enda som inte snabbats upp är rena procesorjobb som filter i iMovie eller i Photoshop.
men det kan jag leva med, datorn har i stort fått sig ett rejält lyft.

Så satsa på disken.
Har du råd ta den snabbare processorn.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-31 10:58

Jag skulle nog vänta med att beställa minin tills i april, när man troligtvis får Mac OS X 10.4 Tiger på köpet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-31 12:58
Ursprungligen av Macus:

Jag skulle nog vänta med att beställa minin tills i april, när man troligtvis får Mac OS X 10.4 Tiger på köpet.

Det vore ju riktigt trevligt! Hur säker kan man vara på att det kommer nu i april då? Man har ju ingen lust att vänta till mitt i sommarn.

1
Bevaka tråden