Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stöldgods säljs öppet på 99mac!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-03-30 22:54

Signaturen "needz" har en annons där han säljer 6 Powerbookbatterier för 300 kronor styck. Den är på engelska. Han kallar sig "Vladimir" och har e-post "[email protected]" samt mobilnummer 0702-589096.

Han erkände helt öppet för mig när jag pressade på ursprunget på batterierna ("They are from Switzerland") - att det var stulet. Jag bad om en bra förklaring var batterierna kom från. "What do you mean, a receipt?" Nej, sade jag, jag vill bara ha en logisk förklaring till varför du har sex batterier till diverse powerbooks innan jag köper dem. Jag är nämligen inte intresserad av stöldgods. "Well, then...eh" respektive "Do I have to explain" var inga bra svar.

Grejorna är STULNA STULNA STULNA.

Jag orkar inte polisanmäla, men ni som vill nysta vidare... Han har fler inlägg från tidigare med andra prylar. KÖP INTE.

Till administratörer här på 99mac - spara alla loggar med killens ID etc. Jag släpper här och nu (har för mycket att göra på jobbet just nu).

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-03-30 22:56

PS Killen mailade mig ett foto DÄR SERIENUMRET PÅ 17-TUMSBATTERIET FRAMGÅR!

"LW325047MLS"

Jag skulle JUBLA om detta ledde till att vi kan spåra varifrån han snott grejorna.

USCH! FY (censurerat ord på 3 bokstäver, första är F sista är N)!!
Att folk inte lägger av nån gång!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-03-30 22:59

Hans andra annonser inkluderar

1) Samsung TFT 17'' 710N Silver for Sale. 2 Months usage. Everything in the box. Have a receipt from Datorhandel. No dead pixels, no problems. Check the specs...

2) Stationära datorer - Mac Mini 1.42, 512 Ram, 40 GB - 3500 SEK
Hi! I am selling Mac Mini.. It's 1.42 Ghz CPU and 512 Ram (Upgraded) with 40 GB of Hard Disk drive with 5400 RPM. It's an american version. It was bought just a month ago and is in the box like new...

Tyckte väl att jag blev lite sugen på Mac Minins pris häromdagen!!
Tur att jag tänker vänta på Rev.B, annars hade jag tatt den.(köpt den, det vill säga)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-30 23:14

Det är inte bara här som stöldgods (?) försöker hitta en ny ägare. Jag är väldigt mycket på eBay, och har märkt att vissa inte har en susning om Mac, det märks när man börjar fråga.

  • Medlem
  • 2005-03-31 00:22

Jag hittade min stulna dator på MacTorget. Inte för att jag fick den tillbaka, men... den var där.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 00:58
Ursprungligen av stfm:

Jag hittade min stulna dator på MacTorget. Inte för att jag fick den tillbaka, men... den var där.

Anmälde du übersvinet?

  • Medlem
  • 2005-03-31 01:08
Ursprungligen av DaPhox:

Anmälde du übersvinet?

Jag ringde polisen som svarade "Jaha, du... du har ringt försäkringsbolaget?"

Jag hade till och med använt "finger" på honom, så jag visste var han bodde, men polisen brydde sig inte. Samme tjuv hade vid ett inbrott snott en rad Macar och Cinema-displayer.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 01:12
Ursprungligen av stfm:

Jag ringde polisen som svarade "Jaha, du... du har ringt försäkringsbolaget?"

Jag hade till och med använt "finger" på honom, så jag visste var han bodde, men polisen brydde sig inte.

Tråkigt & höra. Men då går det till som vanligt då...

Jag tror att polisen har svårt att prioritera såna där saker.
Och vad ska de i så fall göra om de hade resurser eller orkade?
Åka till Schweiz och sy in den där typen?

Det är synd att den typen av dyngballar skitar ner vårt, i övrigt fina forum.

Det är väldigt svårt för oss att veta vad som är stäldgods eller inte, men vi tar naturligtvis emot tips på misstänka annonser.

Det är dock väldigt svårt att bevis att det faktiskt är stöldgods som säljs. Men här verkar så vara fallet, så förklaringen framställde honom som skyldig snarare än oskyldig till att sälja stöldgods.

/c

1
Bevaka tråden