Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer iMac G5 Rev.B?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-03 12:11

Kanske har missat tråden men finns det nått freak som håller koll på detta?

puss o kram

Finns ingen som skulle kunna ha koll på detta utom Apple själva.
Inga rykten vad jag sett om en uppdatering av dem, skulle inte tro att de släpps innan Augusti i år.
Varför?
I Augusti har Apple sin mässa för hemma användarna då passar iMacen perfekt att uppdatera.
Innan Augusti ska de släppa Tiger, de vill inte störa den lanseringen med en ny iMac.
Sedan har de WWDC innan dess också.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

skulle inte tro att de släpps innan Augusti i år.

I så fall blir det ett år sedan den släpptes. Det är klart längre än det brukar ta för Apple att uppdatera en produkt. Ett halvår är mer normalt. (Å andra sidan kanske de räknar med att den känns ganska fräsch fortfarande, och inte har så bråttom?)

www.macrumors.com har man relativt bra koll på sånt här. där har dom buyer's guide där man ser när produkten uppdaterades "senast" och enligt den skall powermac, emac, imac, ibook uppdateras snart...

PowerMac har inte sett något om några höjningar av hastighet från varken IBM eller motorola.
eMac... kommer den någonsin uppdaters igen? Jag tror den kommer självdö...
iBook - jo kanske.
iMac - kanske.
Men jag tror de två sista kommer uppdateras samtidigt. Konsumentmaskiner båda två.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

PowerMac har inte sett något om några höjningar av hastighet från varken

Jag kan tolka ditt påstående fel, men menar du att du inte har hört några rykten angående en uppdaterad Power Mac?
Isåfall har du missat att IBM troligtvis kommer att uppdatera dagens G5 processor. Idag använder sig Apple av IBMs PowerPC 970FX, om man ska tro bland andra Think Secret så kommer den inte att användas längre än till WWDC eftersom den kommer ersättas av PowerPC 970GX.
Skillnaden mellan FX och GX är att GX:an kommer att ha dubbelt så stor L2 Cache, 1 MiB, kunna klockas högre samt att den med stor sannolikhet kommer att komma i en variant med bokstäverna MP. MP-varianten kommer att vara en variant med dubbla kärnor (står MP för Multi Processing?) precis som till exempel AMD Opteron. Att GX kommer att komma har i princip bekräftats vid det här laget eftersom det på IBMs hemsida förekom referenser till GX:an, något som troligtvis kan ses som ett misstag av annan karaktär än stavfel. En annan sak som tyder på att GX:an är på väg är att det nyligen uppdaterade CHUD tools innehåller vissa intressanta saker, omptimering för flera processorer än två stycken och en liten textremsa där det står 970MP bland annat....

Vart jag vill komma är att det kanske inte är så bra att påstå att Power Macen ej kommer att uppdateras snart...

  • Medlem
  • 2005-03-14 22:51

och PRISET?

Ursprungligen av Svampisen:

Jag kan tolka ditt påstående fel, men menar du att du inte har hört några rykten angående en uppdaterad Power Mac?
Isåfall har du missat att IBM troligtvis kommer att uppdatera dagens G5 processor. Idag använder sig Apple av IBMs PowerPC 970FX, om man ska tro bland andra Think Secret så kommer den inte att användas längre än till WWDC eftersom den kommer ersättas av PowerPC 970GX.
Skillnaden mellan FX och GX är att GX:an kommer att ha dubbelt så stor L2 Cache, 1 MiB, kunna klockas högre samt att den med stor sannolikhet kommer att komma i en variant med bokstäverna MP. MP-varianten kommer att vara en variant med dubbla kärnor (står MP för Multi Processing?) precis som till exempel AMD Opteron. Att GX kommer att komma har i princip bekräftats vid det här laget eftersom det på IBMs hemsida förekom referenser till GX:an, något som troligtvis kan ses som ett misstag av annan karaktär än stavfel. En annan sak som tyder på att GX:an är på väg är att det nyligen uppdaterade CHUD tools innehåller vissa intressanta saker, omptimering för flera processorer än två stycken och en liten textremsa där det står 970MP bland annat....

Vart jag vill komma är att det kanske inte är så bra att påstå att Power Macen ej kommer att uppdateras snart...

Intressant och bra läsning. Tack Svampisen.

OM iMac G5 - hoppar upp till 2.0 GHz och L2 Cache blir större - kommer även "max minne RAM" att öka - samt vad "kostar kalaset"?

Sista frågan - kommer skillnaden att märkas?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-03 23:31

ok, man vill bara inte stå och se dum ut med sin nya dyra dator som man precis fått arslet ur vagnen och köpt och veckan efter släpps en nyare Rev.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-13 17:27

Fråga: när?
Svar: i april enligt ThinkSecret:

Citat:

The iMac G5, code-named Q45 C/D, is expected to receive a speed bump to 2GHz, sources say, with other specifications remaining largely unchanged. An 8x DVD±RW SuperDrive can also be expected on the Better and Best models, given Apple's recent adoption of such drives in its latest PowerBooks. Sources also say the new iMac G5 will sport an updated SMU Firmware -- which will also be released to current iMac G5 users as early as this month -- although it's unclear what issues the Firmware update will address.

Vänta eller köpa, aktuellare fråga än någonsin!

Kan det verkligen stämma att de inte ska uppdatera grafikkortet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-13 18:57
Ursprungligen av thevil:

Kan det verkligen stämma att de inte ska uppdatera grafikkortet?

Ja man undrar ju! Men när uppdateringen kommer blir väl inte den gamla revisionen billigare, eller hur brukar det funka? Och vad är för övrigt SMU?

Jag hoppas verkligen at det blir riktiga grafikkort i dem framöver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-14 15:45
Ursprungligen av Chaosstar:

Jag hoppas verkligen at det blir riktiga grafikkort i dem framöver.

Ja verkligen. Grafikkorten är ett skämt. Inte bara det, drivrutinerna är också risiga. Det glömmer man ofta bort när man snackar grafikkort.

ja.. inte långt kvar tills april nu.. hoppas rev.en släpps i början av månaden. Orkar snart inte vänta längre på att köpa den där förbannade datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-30 21:20
Ursprungligen av mayweather:

ja.. inte långt kvar tills april nu.. hoppas rev.en släpps i början av månaden. Orkar snart inte vänta längre på att köpa den där förbannade datorn.

Inte kan jag något om dylika saker, men summerar jag allt jag läst på detta forum de senaste två dygnen (vilket är mycket ) verkar det inte helt otroligt att ny rev av Mac Mini skulle lanseras tillsammans med Tiger. Då kanske det inte är helt otroligt att de släpper en ny rev av iMac samtidigt?

hoppas på det. Verkar dumt att släppa en rev. innan tigern.. och MYCKET pekar ju på
att den kommer uppdateras under april.. håller på att skita ner mig

är det inte väldigt tyst just nu :rolleyes:

jag längtar efter:

tiger, ibook 12" wide, powermac dual 3 ghz - dual core, imac 2 ghz 23"

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-04-12 18:29
Ursprungligen av el gringo:

är det inte väldigt tyst just nu :rolleyes:

jag längtar efter:

tiger, ibook 12" wide, powermac dual 3 ghz - dual core, imac 2 ghz 23"

your not alone!

själv hoppas jag sönder mig på..

"Highly reliable sources have confirmed the specifications of Apple's forthcoming revisions to its Power Mac G5, iMac G5 and eMac systems, expected to start shipping within a few days of Mac OS X 10.4 Tiger's April 29th release."

saxat från thinksecret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 20:19

iMac G5 och PowerMac G5 har i stort sätt varit likadanna i 8-10 månader. En uppdatering kommer SNART.

iBooken och Mac Minin lär väl få bättre grafikkort, fast jag tror mer på PowerMac/iMac update snart - i värsta fall får vi vänta till WWDC i sommar.

Likt de Apple gjorde i och med att Jaguar lanserades (alla nya maskiner blev Quartz Extreme-kompatibla) lär man göra detsamma för maskiner idag. I vart fall får man hoppas det (Quartz extreme är iofs mkt viktigare än Core Image för gemeneman i OSX).

1
Bevaka tråden