Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 och RAM

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 09:13

Hej. Jag fingrade på en iMac G5 på Inlife och blev jättebekymrad. Jag stressade upp den genom att öppna lite iLife apps + webbläsare + lite mappar. Ungefär som jag brukar på min jobb-pc.

Den var i stort sett lika slö som min Powerbook g4 Ti, v1

jag fär väl gissa att detta har att göra med ram-minnet så frågan är:

Hur mycket Ram behöver jag för att G5an ska få glänsa med sin kraft?

1gb? 2gb??

(Jag är väl van från PC att köra Itunes, mail, 5 webbläsarfönster, 5-10 mappar och diverse program som Photoshop igång samtidigt. )

En annan fråga är om den överhuvud taget är rappare än senaste Powebooken, maxad. G5an till trots.

Det låter som att processorhastigheten var inställd på Automatiskt och inte Högsta, då kommer den inte kännas särskilt snabb. Kolla under Systeminställningar/Alternativ.

Minst 1 GB tror jag skulle passa dig bäst.

Efter att jag sett lite Cocoabenchresultat här på forumet och testat det själv är min uppfattning att en iMac G5 1.6 är något snabbare än en liknande Powerbook 1.67 Ghz G4.

Kolla själv:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=20412&page=6&pp=25&highlight=cocoabench

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 11:48

Tack för svar.

"Den var i stort sett lika slö som min Powerbook g4 Ti, v1" - Visserligen kraftigt överdrivet då jag bara kör surf och pdf-visning på den.

Men jag blev absolut inte impad. Hoppas det har att göra med inställningen du påpekade. Konstigt att Apple tycks vilja att datorerna skall kännas slöa på defult och standardkonfigurationer.

Kommer jag märka skillnad mellan 1gb och två gb? Det kommer nog bli mycket råbildsbearbetning (Nikon D70) och enklare dv-redigering i samband med Itunes och ev surf.

Så mycket snack om 64 bitar och snabba bussar men det verkar ju inte göra nån skillnad!

Är nästan helt övertygad om att den var inställd på Automatiskt, tycker själv att min iMac känns väldigt genomsnittlig med den inställningen, ändå är den standard. Tekniskt sett halveras processorns hastighet om man inte kör på Högsta, så en iMac G5 1.8 rullar på med 900 Mhz istället. Snacka om strypt prestanda...

Står lite mer om lägena här: http://g5support.com/group/viewtopic.php?t=2467

Jag tror inte det var processor hastigheten som gjorde den slö utan att det var för lite Ram i den. Tror inte Inlife har lagt i mer minne i sina demo maskiner. Om det hade varit processor hastigheten så skulle ju alla PB:s kännas slöa eftersom deras processorhastiget alltid är inställd på automatisk?

Med de sakerna du skulle göra med din dator emilt så räcker det med 1GB, som mig.

Visst, när det är så lite som 256 MB i maskinen är det en flaskhals direkt.

Men när jag ändrar processorhastigheten från Automatisk till Högsta på min iBook G4 (som i det här fallet bör kunna jämföras med en Powerbook) blir det knappt någon skillnad, varken i upplevd hastighet eller i testresultat. Samma inställning på min iMac G5 ger en dramatisk hastighetsökning. Min slutsats är de två inte går att jämföra rakt av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 13:04

Sist jag kollade på inLife var det bara 256 RAM i deras iMac G5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 13:33

Visst var det 256mb.

Jag kör en pentium 4 mobile 2ghz på jobbet och förväntar mig att datorn skall vara lite rappare med en del program öppna och mycket lek med iLife och Photoshop/Nikon Cature.

Jag litar på specsen och väntar på Rev B som lär komma närmaste veckorna. En 17 tum med en single 1gb ram. Sen får jag se till att köra processorn på högsta.

Tack alla.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-31 22:34

Om du använder en krävande process med inställningen "Automatic" går ju CPU:n in i "High" läge, onödigt att den ska stå och nöta full kraft när du leker på Google. Jag använder "Automatic" och det funkar bra, även med Final Cut Pro & Logic Pro 7. Jag har 1Gb ram, hade lite problem i början men om man switchar plats på minnena kan det bli bättre.

Jag tror att 1Gb räcker gott och väl.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 21:32

ar det nagon som har nan bra affar som saljer RAM minnen till iMac G5 for lite rimligare priser and Apple Store?

Ursprungligen av rob08:

ar det nagon som har nan bra affar som saljer RAM minnen till iMac G5 for lite rimligare priser and Apple Store?

Min erfarenhet är att de flesta återförsäljare av Mac kan erbjuda bättre priser på minnen än Apple Store.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-07 12:12

256 MB är alldeles för lite. Det går inte att göra något med datorn utan att den sackar. Jag skulle vilja säga att 2 x 512 MB är minimum för att en iMac G5 ska fungera bra.

1
Bevaka tråden