Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån som har testat Airtunes?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste om Airtunes häromdan, suveränt när man har lagt skivsamlingen på hårddisk. (Apple måste helt enkelt vara genier på att tänka ut saker som man bara måste ha). Hur funkar det i praktiken, pålitligt, avbrott, eller?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-03-29 13:06
Ursprungligen av bruksarn:

Läste om Airtunes häromdan, suveränt när man har lagt skivsamlingen på hårddisk. (Apple måste helt enkelt vara genier på att tänka ut saker som man bara måste ha). Hur funkar det i praktiken, pålitligt, avbrott, eller?

För mig funkar det kanonbra. Har varit med om kortare avbrott i musiken några gånger (någon sekund faller bort) men det har varit ytterst sällan. Funkar stabilt annars och det handlar nog om att ha bra förbindelse till Airport Expressen (inte för tjocka väggar etc.).

  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 13:16

Jag använder min Aiport Express för att dels spela musik via Airtunes och dels för att förlänga räckvidden på mitt WLAN. Jag har en Airport Extreme, där jag har satt upp WDS mellan min Extreme och Express.

Att lyssna på musik via Airtunes fungerar klanderfritt för min del. Jag skulle dock vilja se en lösning där man kan spela upp sin musik från iTunes till flera ljudkällor samtidigt. Exempelvis spela samma låt på min Airport Express i köket, vardagsrummet och lokalt på min PowerBook som står i sovrummet.

Jag har en del avbrott som verkar bero på att iTunes tappar kontakten med min Airport Express. Min dator är kopplad via Ethernet till en Airport Extreme, som förlänger nätet till min Airport Express.

/CX

Har sedan några månader använt mig av Airport Express (två stycken) anslutna till varsitt högtalarset. Expresserna är anslutna till min basstation (Airport Extreme) och förlänger således nätverket i huset. Det är fyra olika datorer (två Mac och två PC) som normalt kivas om de olika högtalarna. Har upplevt några drop-outs men det "jobbigaste" är att komma ihåg från vilken dator man startade musiken. Det blir att gå runt och kolla.

Kör även Airfoil på Mac så att SR kan strömmas. Jag har egentligen inte längre något behov av min relativt nyinköpta stereo. Skulle varit tillräckligt med förstärkning in i högtalarna.

Jag tycker Airport Express är en fantastisk produkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 17:50

Jag har haft AE sen den kom ut, prylnörd som man är så beställde jag en så fort jag såg att de skulle komma.

Första versionen funkade dåligt, det laggade ganska mycket. Sen kom apple med en firmware uppgradering till AE och sen fungerar det bra, någon fördröjning ibland. Då ska det sägas att jag inte har Airport Extreme i mina burkar utan den gamla. Däremot i basstationen. Det ska enligt Apple inte vara några problem om man har Extreme i datorerna.

Det enda som stör är att man skulle ha någon form av fjärrkontroll. Salling Clicker funkar ju men räckvidden på Bluetooth har ju mer att önska. Jag skaffade en Bluetooth-antenn men det räckte inte ändå. Mitt hus har mycket blåbetong och det skärmar väldigt bra.

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 14:24

Min erfarnehet visar att om 'servern' (datorn med itunes och musiken) sitter (med sladd) i en ex. switch med wlan och airport express:en sitter borta vid stereon, funkar det klockrent utan störningar. Kopplar jag däremot in servern trådlöst, kan det förekomma sporadiska 1-sekunders avbrott då och då.. Något man vill undvika när man har skön stämning på dansgolvet hemma... ;.)

Aiport express har kommit för att stanna!

::henric

Om man ställer om läget till 802.11g så funkar det utan avbrott.

  • Medlem
  • 2005-03-29 18:31

Kan man stänga av det trådlösa i AE och strömma musiken via trådbundet ethernet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 19:31
Ursprungligen av Tim:

Kan man stänga av det trådlösa i AE och strömma musiken via trådbundet ethernet?

Jag tror det. Min AE är kopplad till min Netgear-router via kabel och är inställd på att även "lyssna" via ethernet. Jag skall erkänna att jag inte vet vilken väg signalerna tar när jag använder min powerbook (dvs om det går via airport till Netgear och sedan via ethernet till AE eller om det går via airport direkt till AE...), men jag kan även nå AEn från min stationära dator (som inte har airport) och i det fallet vet jag att signalen går via ethernet till AEn.

Jag har haft denna uppkoppling i snart ett halvår, och det har fungerat klockrent så när som på ett par omstarter av AEn

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-03-29 19:40
Ursprungligen av Tim:

Kan man stänga av det trådlösa i AE och strömma musiken via trådbundet ethernet?

Jag är också mycket intresserad av att köra via tråd istället. Har en G5 utan trådlöst kort så ethernet är min enda väg...

Ja, det ska gå att köra via sladd. Tror det kom med senaste uppdateringen.

Jag gick och köpte mig en EyeHome i stälet för Airport Express, hanterar både bild, film och iTunes. Den perfekta multimediamaskinen således...

  • Medlem
  • 2005-03-29 21:20

Utmärkt! Då kan man reducera strålningen och köra vida tråd vid de flesta tillfällen och sen via luften när man vill vara lite mer ledig ;-).

Ursprungligen av Tim:

Utmärkt! Då kan man reducera strålningen och köra vida tråd vid de flesta tillfällen och sen via luften när man vill vara lite mer ledig ;-).

Jo, den stödjer tydligen både Ethernet och trådlöst nät...

1
Bevaka tråden