Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta från diskwarrior-CD med minin

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har Diskwarrior 3.0.2, när jag försöker att boota med DW-skivan hänger det sig i starten med ett "trasigt" äpple mitt på skärmen, någon mer som har haft trubbel med DW + minin?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 15:23

Hej!

Det beror antagligen på att startsystemet på DW skivan är för gammalt.

/Infra

Uj då, det är den senaste uppgraderingen, hemladdad härom dan, och bränd på CD från minin, märkligt...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 15:43

Uppdateringen du laddar ner är bara för discwarrior inte för operativsystemet som ligger på cd:n. Är det 10.3.2 på skivan är det fortfarande det efter uppdateringen

Ursprungligen av Infra:

Uppdateringen du laddar ner är bara för discwarrior inte för operativsystemet som ligger på cd:n. Är det 10.3.2 på skivan är det fortfarande det efter uppdateringen

10.3.2 är inte kompatibelt med minin alltså?

Installera (dra över DW-ikonen från DW-skivan till Verktygsmappen). Ladda hem BootCD från macupdate.com.
Kör igång BootCD efter ett tag får du en förfrågan om du vill ta med något program på startskive-imagen, välj då DW i verktygsmappen. Bränn sedan imagen i skivverktyg. Nu har du en
"DiskWarrior-cd" som fungerar bra i Minin förutom att du får räkna med en starttid med skivan på ca 5-10 minuter.

Ursprungligen av Böckert:

Installera (dra över DW-ikonen från DW-skivan till Verktygsmappen). Ladda hem BootCD från macupdate.com.
Kör igång BootCD efter ett tag får du en förfrågan om du vill ta med något program på startskive-imagen, välj då DW i verktygsmappen. Bränn sedan imagen i skivverktyg. Nu har du en
"DiskWarrior-cd" som fungerar bra i Minin förutom att du får räkna med en starttid med skivan på ca 5-10 minuter.

Har ju redan DW 3.0.2 på bootCD, men tänkte slippa den enorma startup-tiden, 10-12 minuter med minin. Vad håller datorn på med när starten är så seg? Körs nåt slags check av filsystemet? Går det i så fall att slippa den genom nån slags tangentbords-kombination före start?

Den senaste verisionen av BootCD är lite rappare än föregående. Har en starttid på ca 7-8min på min Mini
(1.42Ghz, 512MB) det tycker jag är rätt ok. Varför det tar sådan tid kan jag ej helt säkert svara på, men antar att det har med långsam cd-läsning att göra. Saxat från BootCD-instruktionerna:

Booting from a CD is inherently slow. Optimizing the disk image with a disk utility such as Norton Speed Disk, Alsoft PlusOptimizer or Micromat TechTool Pro may improve performance.

Av detta kan man kanske utröna att de välbehövliga filerna till att göra en startskiva ej placeras ut optimalt på cd-skivan när den "bränns" (orsaken till att cd-läsaren jobbar som sjutton för att hämta in allt som verkar ligga utspritt på cd:n och som sedan skall få igång burken).

Senast redigerat 2005-03-28 20:41

Eller...
... så startar du minin med T-tangenten nere och en FW-kabel kopplade till en anna Mac. Då kan du köra DW från den. Minin ska dyka upp som en FW-disk på skrivbordet.

Ursprungligen av Svante S:

Eller...
... så startar du minin med T-tangenten nere och en FW-kabel kopplade till en anna Mac. Då kan du köra DW från den. Minin ska dyka upp som en FW-disk på skrivbordet.

Uj Uj, synnerligen fiffigt, testade idag att starta min G5 i target mode, funkade alldeles utmärkt och partitionerna på G5:an dök upp som externa diskar på minins skrivbord. Ska testa det så snart som möjligt...
Måste testa med att göra en ny bootCD och reparera behörigheterna före bränning oxå.

Har nu testat att köra DW med min G5 i target-mode och det funkade alldeles utmärkt

Senast redigerat 2005-03-30 16:26

Jag har också gjort en sån däringa BootCD. Det tog en evighet att starta på den, men det funkade. Jag gjorde en ny och reparerade skivbehörigheterna på själva "disk-imagen" innan jag brände och då, tjillevippern, så gick det mycket fortare att starta på den brända skivan.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-30 20:39
Ursprungligen av Nurell:

Jag har också gjort en sån däringa BootCD. Det tog en evighet att starta på den, men det funkade. Jag gjorde en ny och reparerade skivbehörigheterna på själva "disk-imagen" innan jag brände och då, tjillevippern, så gick det mycket fortare att starta på den brända skivan.

Hur gjorde du för att reparera behörigheten? Skivverktyg, eller? Jag får beskedet "Fel: Inga giltiga paket (-9997)".

??

1
Bevaka tråden