Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja elleverantör i Stockholm

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 17:41

Nu skall det bli av, nu skall vi byta elleverantör. Som så många boende i lägenhet, har vi inte fått tummen ur, utan sitter med ett tillsvidareavtal från Fortum. Men nu skall det bli slut på det.

Vi bor i Stockholm och har kollat in Mälarenergi AB och Vallentuna Energi AB. Vallentuna var billigast, men Mälarenergi erbjöd miljömärkt el.

Har någon här bytt elleverantör?
Har ni märkt någon skillnad på elräkningen?
Är det något speciellt man skall tänka på?

Det blir ju inga stora summor när man bor i lägenhet, men att Fortum skall göra pengar på att vi är ena slapperövar, retar mig inte så lite. Känner att det litet är ens plikt att vara en medveten konsument.

Vänligen, Ylan

Tänk på att det inte finns något krav på att man måste välja en elleverantör som finns "på orten" där man bor. Själv bor jag i Vänersborg men har haft Storuman Energi som leverantör.

Kolla mer på Konsumentverkets webbplats, http://www.elpriser.konsumentverket.se/.

Ursprungligen av Anders Isaksson:

Tänk på att det inte finns något krav på att man måste välja en elleverantör som finns "på orten" där man bor. Själv bor jag i Vänersborg men har haft Storuman Energi som leverantör.

Kolla mer på Konsumentverkets webbplats, http://www.elpriser.konsumentverket.se/.

Vi bor i Uppsala och har också Storuman energi som leverantör dock är det inte så stor prisskillnad i slutändan mot vattenfall men vi sparar ca 500:-/år på en tvårummare...

Själv tycker jag denna avreglering bara är ett spel för gallerierna.
Det är en så extrem liten del av elpriset du själv kan påverka så det gör varken från eller till att hålla på att leta på det billigaste alternativet.
Det tar mer tid att leta på billigaste leverantören än vad man tjänar i slutändan.

För oss kan vi påverka cirka 1/3 av priset själva. 2/3 är fasta kostnader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 09:49
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Själv tycker jag denna avreglering bara är ett spel för gallerierna.
Det är en så extrem liten del av elpriset du själv kan påverka så det gör varken från eller till att hålla på att leta på det billigaste alternativet.
Det tar mer tid att leta på billigaste leverantören än vad man tjänar i slutändan.

För oss kan vi påverka cirka 1/3 av priset själva. 2/3 är fasta kostnader.

Om det så bara är 500 spänn, retar det mig oerhört att Fortum skall få dem. Om inte annat så är det ett krogbesök!

Annars kan jag ju hålla med dig om att avregleringarna i Sverige, delvis varit halvmessyrer.

Hur kan man låta en aktör på fast telefoni äga nätet? Helt bisarrt! Det hade varit så enkelt för staten att behålla nätet, och sälja ut resten!

Som det är nu är det ju oerhört svårt för Telia att hålla fingrarna från syltburken. Dessutom är det ju så att även om de hölle fingrarna i styr, skulle alla misstänka dem för fiffel.

Vänligen, Ylan

Kan inte mer än hålla med.
Först nu har telefonregleringen blivit genomförd så jag kan välja bort Telia helt om jag vill.

Detta måste till på el marknaden också. Först då får vi äkta konkurrens.
Se bara på Telias alla mobilerbjudaden just nu kopierar de 3 hej vilt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-30 16:15

Såvida man inte bor i en eluppvärmd villa tjänar man inget eller lite på att byta leverantör, max ett par hundralappar per år eller så.

På en vanlig elräkning utgör förbrukningen mindre än en tredjedel av totalkostnaden, resten är energiskatt, nätavgifter, fasta avgifter och elcertifikatsavgifter.

Man kan ju dock vilja byta leverantör av andra orsaker som t.ex. att man inte är nöjd med deras service eller att de ägs av staten eller vad det nu kan vara. Nätbolagen (som ju också kan vara elbolag samtidigt) har ju dock monopol på nätavgiften och det kommer vi aldrig att slippa dessvärre.

Senast redigerat 2005-03-30 16:38
Ursprungligen av Spinalis:

Såvida man inte bor i en eluppvärmd villa tjänar man inget eller lite på att byta leverantör, max ett par hundralappar per år eller så.

På en vanlig elräkning utgör förbrukningen mindre än en tredjedel av totalkostnaden, resten är energiskatt, nätavgifter, fasta avgifter och elcertifikatsavgifter.

Man skall inte förakta även de små summorna. Bor själv i lägenhet och mitt byte av leverantör tog mindre än 20 minuter, inte illa för att kunna omfördela ett antal hundralappar från min förra elleverantör till två väl njutbara buteljer champagne

1
Bevaka tråden