Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta in Airport i mini

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tror ni att man kan peta i ett airport kort i en mini själv? Står nåt om att en "Auktoriserad Appleverkstad" ska göra sånt i efterhand. Köpte minin utan för att "jag aldrig skulle behöva nåt", sen fick jag se Airtunes på Applestore, väldigt intressant. Det där med Auktoriserad verkstad luktar dyrt lång väg.

Instruktionsvideo finns här: http://eshop.macsales.com/tech_center/index.cfm?page=Video/mini/high.html (200 MB).

Se bara till att inte ha sönder något, för då gäller inte garantin.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-29 13:48

är det inte ett specielt kort till minin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-29 13:59

..men inte behöver du airport i minin för att skicka musik till en airport express. Funkar lika bra över vanligt nät.

Jaha, Expressen har Ethernet inbyggt således, fick just tips på ett ännu häftigare (och dyrare) koncept som heter Eyehome och som tydligen kan användas både för att fjärrlyssna på iTunes, spela DvD från datorn på en (valfri) TV, mycket intressant. Apple och tredjepartare ser verkligen till att hålla habegäret uppe och plånboken tom...

Kan meddela att jag är blivande ägare till Eyehome "multimediastation"!!!
Utvärdering följer när den dyker upp...

Senast redigerat 2005-03-29 14:25
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-29 14:31
Ursprungligen av bruksarn:

Kan meddela att jag är blivande ägare till Eyehome "multimediastation"!!!
Utvärdering följer när den dyker upp...

Låter intressant - Jag undrar om den klarar av alla DivX filmer tex!?

//truls

Ursprungligen av Truls:

Låter intressant - Jag undrar om den klarar av alla DivX filmer tex!?

//truls

Den är ju ingen spelare i sig utan ska funka som en länk mellan minin och TV/stereo, men enligt Applestore ska den klara DivX-filmer (Vad nu det är för nåt).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-29 15:07
Ursprungligen av bruksarn:

Tror ni att man kan peta i ett airport kort i en mini själv? Står nåt om att en "Auktoriserad Appleverkstad" ska göra sånt i efterhand. Köpte minin utan för att "jag aldrig skulle behöva nåt", sen fick jag se Airtunes på Applestore, väldigt intressant. Det där med Auktoriserad verkstad luktar dyrt lång väg.

Tyvärr saknas nog antenner + kort hållare också om du inte valde AE från fabrik. Så det blir nog en dyr historia.

Den infon fick jag från MACforum här i Götet därför beställde jag min mini med Airport och bluetooth standard.

EyeHome är riktigt trevlig.
<i-landsproblem>
Enda nackdelen är att den senaste firmwaren tar bort möjligheten att spela AC3-ljud via analog utgång. Det krävs således att man har en hemmabio med optisk ingång, alternativt använder rollbackfunktionen för att nedgradera firmware. Funkar utmärkt, men då slutar EyeHomen skicka widescreen-signal till tv:n så att man blir tvungen att ändra manuellt.
</i-landsproblem>

AC3-ljud, vadan det, har det nåt med iTunes att göra eller? Mina filmer är Åsa-Nisse och Ed Wood-klassiker och dylikt så nåt widescreen-problem torde inte vara aktuellt...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 22:00

Fick min mini från Apple så då blev det en snik-version. Har petat in 1 GB minne för 947:- och beställt ett Airport/Bluetooth-kit från Macsupport som enligt dem inte skall vara dyrare än att lägga till när man köper från dem. Alltså bör priset hamna på ca 950:-
Kollade in möjligheterna att göra jobbet själv när jag satte in minnet och jag tycker nog att öppnandet av burken är det som är krångligast.
Så nu väntar man bara på det lilla kittet så man kan surfa o ha sig från minin också.

Ursprungligen av bruksarn:

AC3-ljud, vadan det, har det nåt med iTunes att göra eller? Mina filmer är Åsa-Nisse och Ed Wood-klassiker och dylikt så nåt widescreen-problem torde inte vara aktuellt...

AC3 är, om jag inte fattat fel, surroundljud. Brukar hittas på dvd-filmer.

Det ska vara ett vanligt airport extreme-kort, och antenner borde finnas framdragna och färdiga. Bara att plugga in.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-30 12:32
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det ska vara ett vanligt airport extreme-kort, och antenner borde finnas framdragna och färdiga. Bara att plugga in.

Visst skall det vara ett vanligt airport extreme kort men man måste ha ett annat kort som man fäster kortet i. plus att det finns ingen antenn till kortet.

läs mer här

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 20:15

Fick min Airport/Bluetooth-uppgradering idag. Både Airportkort och Bluetoothmodul sitter färdigmonterat på dotterkortet och antennerna är också monterade. Bara att öppna minin och lossa tre skruvar, ta bort DVD/HD och sen sätta dit dotterkort och antenner. Tog ca 15 minuter att få allt att fungera. Bra att kolla i "Full servicemanual till Mac mini" som finns i början av forumet.
Kostade ca 1000:- så jag tyckte inte att det var för dyrt. Betalade 950:- för ett år sen för ett Airportkort till min iBook.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-03 22:28

Jag hittar inte bluetooth/airport kitet på Macsupport, säljer de det fortfarande?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-03 23:09

Prata med en säljare!
De hade beställt 25 st kompletta uppgraderingar när jag beställde mitt så de kan nog skaffa hem fler.

Ursprungligen av ohennig:

AC3 är, om jag inte fattat fel, surroundljud. Brukar hittas på dvd-filmer.

Jovisst, AC3 är ett gammalt (eller var det nytt?) namn på Dolby surround, 5.1 t.o.m. kanske.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-03-30 11:12
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jovisst, AC3 är ett gammalt (eller var det nytt?) namn på Dolby surround, 5.1 t.o.m. kanske.

AC3 var väl projektnamnet ellernått på formatet innan det fastslogs att det skulle heta Dolby Digital...

Ursprungligen av bogg:

AC3 var väl projektnamnet ellernått på formatet innan det fastslogs att det skulle heta Dolby Digital...

Helt rätt. Enligt Susning.nu: "AC3 är ett äldre och numera förlegat namn på Dolby Digital."

1
Bevaka tråden