Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska köpa ny mobil, behöver tips...

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 17:00

Funderar på en ny mobil men jag vet inte vad jag ska köpa...

Jag behöver:
Det vanliga förståss :), ringa, sms osv...
En bra kalender
En mycket bra adressbok med plats för fler telefonnummer, adresser, portkoder, etc...
Någon form av kodminne som inte bara tar PIN-koder utan konto-nummer mm...
Bluetooth

Jag struntar i:
Kamerakvalitet
En massa spel
MP3-spelare
3G
WAP

Några tips? (Är inte intresserad av hybrider typ Treo och Sony P900)

Mmm, förslag här vore intressant, har exakt samma krav. Tyvärr måste man numera betala, både i pengar och storlek, för en massa krafs man inte utnyttjar för att få de grundläggande funktionerna tillfredsställda någorlunda bra.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-28 17:39

Kan bara säga sony ericsson

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 17:49

Nokia 6630

Tyvärr har den
Bra kamerakvalitet
En massa spel
MP3-spelare
3G
WAP

Men du kanske kan klara dig med det

Jag är välldigt nöjd med min!

  • Medlem
  • 2005-03-29 09:52

Är det någon som har koll på vilka Nokia som man kan synka med mac? Kan man föra över och spara SMS?

Är även jag ute efter en lur med bra funktion vad gäller de enkla standardsakerna (telefonbok, kalender, sms mm). Vet att 6610 har en grym knappsats, men vill verkligen kunna koppla den mot datorn, kan man det? Någon som vet?

Har en t630 som gör mig galen. Har tidigare haft Nokia och har svårt att vänja mig med att t630 är så långsam. För övrigt krävs det fem, sex knapptryck för att få iväg ett SMS!

Cilla

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 15:37
Ursprungligen av cilla:

Är det någon som har koll på vilka Nokia som man kan synka med mac? Kan man föra över och spara SMS?

Är även jag ute efter en lur med bra funktion vad gäller de enkla standardsakerna (telefonbok, kalender, sms mm). Vet att 6610 har en grym knappsats, men vill verkligen kunna koppla den mot datorn, kan man det? Någon som vet?

Har en t630 som gör mig galen. Har tidigare haft Nokia och har svårt att vänja mig med att t630 är så långsam. För övrigt krävs det fem, sex knapptryck för att få iväg ett SMS!

Cilla

6610 har inte Bluetooth, vilket är en klar nackdel om man ska synka den med datorn. Överhuvudtaget är det ganska få Nokia modeller som har Bluetooth. Här är Apples officiella lista över telefoner som är kompatibla med iSync:
http://www.apple.com/isync/devices.html
Föra över och spara SMS kan man göra med tredjepartsprogram som t.ex. BluePhoneElite.

Håller med om varenda ord om T630. Är nyare Sony Ericsson (S700/K700) lika sega?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-03-28 20:13

Är själv ute efter något liknande. Funderar på att vänta på SE P1000 (eller vad den kan tänkas heta) Den bör komma i sommar (SE har ju sagt att de skall släppa dubbelt så många telefoner i år som de gjorde förra året, så P910 får nog sig en uppdatering)

Alternativ 2, som jag är lite småtveksam till är Nokia 9300. Den verkar erbjuda mycket av det jag vill ha i en mobil. Den har ett ordentligt tangentbord och saknar kamera och andra extrafeatures. Storleken är ungefär densamma som 910, men då får man ju ett schysstare tangentbord på 9300 resp en kamera med 910.

P910: 115x58x26 155g
9300: 132x51x21 167g

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 20:23

jag är en bakåtsträvare utan dess like när det gäller mobiltelefoner, har haft en ericsson t28 dom senaste 3 åren, vara dom sista 6 månaderna med tejpat batteri . Dessvärre gav den upp helt för två veckor sen, och jag köpte en sony ericsson t630. På elgiganten.se kostar den bara 1279 pix med frakt. Den kan allt jag behöver, bra telefonbok, ok kalender, bluetooth etc. Det där med att spara all-möjlig-info har jag hittils fixat med antingen notes-funktionen, eller lägga in det i telefon-boken. Så behöver du inget krims-krams är den sketbra!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 22:13

Fler tips någon? Hur är Samsung D500, SonyEricsson K700i och Motorola RAZR V3?

Lite ot, eller kanske inte: Varför har ingen av tillverkarna bättre info om mjukvarans kapacitet? Har inte lyckats hitta något om hur de olika modellernas kontakt-hantering och kalender fungerar och vad man kan lagra...den enda info som finns är att telefonerna har kontaktbok och kalender...tack, men det hade jag redan gissat...:(

Ursprungligen av lasselu:

Lite ot, eller kanske inte: Varför har ingen av tillverkarna bättre info om mjukvarans kapacitet?

För att de tror att ingen vill veta? Det är fokus på megapixel kamera och mp3-stöd numera. Allt annat verkar inte tillverkarna tror är intressant.

Jag tror det är fler än du som är ute efter en liten, sjyst telefon som kan lagra mer än namn, titel, företag, tre nummer och en mejladress. Vill man ha allt det där så är det en en kombination av PDA/telefon som gäller. Tyvärr.

Jag har en Sony Ericsson Z600 nu, men saknar fler fält under kontakterna. Precis som du är jag sugen på portkoder, adresser och annat att hänga på kontakten. Men en P910i känns både stor och dyr.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 08:28

Jag kör Sony Ericsson s700i. Otroligt bra och snygg lur. Har haft så in i helv**e många mobiltelefoner, och den här är den överlägset bästa (enligt min ringa mening).

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-29 08:45

Jag är en bakåtsträvare när det gäller bundling av funktioner. Jag har hellre en hel bunt med små prylar som gör var sin sak än att ha en stor klumpig hybrid som har allt.

En Shuffle för mp3, en Sony DSC-T1 som digitalkamera, en RAZR som mobil, trådlöst headset och funderar nu på vilken bluetooth-enabled Palm/Ipaq som jag ska köpa.

På så sätt kan jag få kvalite på grejjorna utan att alltid behöva ha en pryl stor som en pocketbok i fickan som egentligen inte är bra på något.

Lite synd bara att inte shufflen och kameran har bluetooth, men det kommer väl i nästa version...

Ursprungligen av matseng:

Jag är en bakåtsträvare när det gäller bundling av funktioner. Jag har hellre en hel bunt med små prylar som gör var sin sak än att ha en stor klumpig hybrid som har allt.

En Shuffle för mp3, en Sony DSC-T1 som digitalkamera, en RAZR som mobil, trådlöst headset och funderar nu på vilken bluetooth-enabled Palm/Ipaq som jag ska köpa.

På så sätt kan jag få kvalite på grejjorna utan att alltid behöva ha en pryl stor som en pocketbok i fickan som egentligen inte är bra på något.

Lite synd bara att inte shufflen och kameran har bluetooth, men det kommer väl i nästa version...

köp tungsten T3!!! jag har haft den i över 14 mån och den är det bästa "köp" jag har gjort:) (fick i julklapp).

Ursprungligen av quiksilver_90:

köp tungsten T3!!! jag har haft den i över 14 mån och den är det bästa "köp" jag har gjort:) (fick i julklapp).

ja gör det! en T3:a har flera minuters batteritid med bluetooth påslaget!! Vad jag egentligen ville säga var att T3:an dras med usel batteritid. Det är meningslöst att ge sig av hemifrån utan full uppsättning laddningstrafos etc om man ska vara hemifrån mer än en halv dag.

  • Medlem
  • 2005-03-29 15:59

Jag försöker lite halvhjärtat komma på nåt bra skäl att byta ut min t610, men kommer inte på nåt. Den är (väl?) i princip samma telefon som t630, funktionsmässigt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-29 17:00
Ursprungligen av Baron:

Jag försöker lite halvhjärtat komma på nåt bra skäl att byta ut min t610, men kommer inte på nåt. Den är (väl?) i princip samma telefon som t630, funktionsmässigt.

Tror att skärmen är lite bättre på t630 men annars samma telefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 18:04
Ursprungligen av Baron:

Jag försöker lite halvhjärtat komma på nåt bra skäl att byta ut min t610, men kommer inte på nåt.

SAR-värdet på 0.89 för T610 är tillräckligt högt för att jag ska börja titta mig omkring efter en annan telefon.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-29 16:06

Samsung D500 rockar hårt. Jag har tillochmed förlåtit dem för att de släppte den där genomusla E700:an.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-30 09:30
Ursprungligen av tjogin:

Samsung D500 rockar hårt. Jag har tillochmed förlåtit dem för att de släppte den där genomusla E700:an.

På tal om den...jag läste en recension på Pricerunner där någon sa att man inte kunde ha ring-signal och vibrator på samtidigt...stämmer det? Det låter ju lite konstigt...

  • Medlem
  • 2005-03-30 09:33
Ursprungligen av lasselu:

På tal om den...jag läste en recension på Pricerunner där någon sa att man inte kunde ha ring-signal och vibrator på samtidigt...stämmer det? Det låter ju lite konstigt...

Jag har aldrig förstått varför man skulle vilja ha det så?!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-30 12:58
Ursprungligen av Baron:

Jag har aldrig förstått varför man skulle vilja ha det så?!

Man kanske har volymen på högsta sen så kommer man in till någonstans där det är högt bakrumsbrus, då är det bra att ha vibrator, för man hör inte ringsignalen.

Hur funkar macstödet för k700? Har hitills kört både t/68 och t/630 och vill ha en som synkar lika bra via bt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-03-30 17:27
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Hur funkar macstödet för k700? Har hitills kört både t/68 och t/630 och vill ha en som synkar lika bra via bt.

Funkar fin-fint!
Vet ej hur 630 funkar, men till skillnad mot T68 kan du på K700 "bläddra" i telefonens innehåll. (se bif)

I K700 finns även en inbyggd BT-fjärrkontroll. Inte lika avanderad som Sallings, men ändå..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 04:32

Qtek 8010

Qtek 8010 och 8020 är strålande mobiler som har allt.
Jag själv har testat det mesta men aldrig haft en bättre lur.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 07:58
Ursprungligen av Khayman:

Qtek 8010 och 8020 är strålande mobiler som har allt.
Jag själv har testat det mesta men aldrig haft en bättre lur.

"Strålande" var kanske inte bäst ordvalet när vi snackar mobiler...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-05-01 20:03

FAN vad dåliga alla smartphones är...och jag har inte ens köpt någon ännu. Jag är en Svensson. Jag orkar inte leta firmware upgrades, tweaka i terminalen och hoppa över A-brunnar för att få allt att funka. Jag är trött på att bära omkring på iPod, Palm och nalle. Det är 2005, Christer Fugelsang SKA få åka till rymden, men det finna inga snygga smartphones med kalender, adressbok och vettig textinmatning och ett pris på under 5.000 som faktiskt fungerar på en mac. Jag köper snart en filofax igen. Jag tror jag har en gammal walkman i förrådet. TRACKS-kassetter - anyone?

/Grinolle

Ursprungligen av Filiford:

FAN vad dåliga alla smartphones är...och jag har inte ens köpt någon ännu. Jag är en Svensson. Jag orkar inte leta firmware upgrades, tweaka i terminalen och hoppa över A-brunnar för att få allt att funka. Jag är trött på att bära omkring på iPod, Palm och nalle. Det är 2005, Christer Fugelsang SKA få åka till rymden, men det finna inga snygga smartphones med kalender, adressbok och vettig textinmatning och ett pris på under 5.000 som faktiskt fungerar på en mac. Jag köper snart en filofax igen. Jag tror jag har en gammal walkman i förrådet. TRACKS-kassetter - anyone?

/Grinolle

Inte många inlägg har kommit från dig under åren. Synd och skam må jag säga. Här fick jag dagens garv! Hoppas du blir mer aktiv i forumet i framtiden!
Haha - hoppa över A-brunnar var en gammal goding!

Tror du verkligen Christer får åka? Jag tror att de sitter och fnissar åt honom i Houston och tänker avboka 1 vecka innan denna gången också... fniss fniss

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-05-09 12:19
Ursprungligen av sjovall:

Inte många inlägg har kommit från dig under åren. Synd och skam må jag säga. Här fick jag dagens garv! Hoppas du blir mer aktiv i forumet i framtiden!
Haha - hoppa över A-brunnar var en gammal goding!

Jag hinner bara skriva när jag är arg Ska försöka skärpa mig...

Tror du verkligen Christer får åka? Jag tror att de sitter och fnissar åt honom i Houston och tänker avboka 1 vecka innan denna gången också... fniss fniss

LOL Kan nog vara så. Chrille är så naiv och rar och NASA bara garvar. "He thinks he's gonna go this time too! Har, har, har..."

Nåja, tillbaka till tråden - smartphones var det... Jag har gett upp...

Ursprungligen av Filiford:

FAN vad dåliga alla smartphones är...och jag har inte ens köpt någon ännu. Jag är en Svensson. Jag orkar inte leta firmware upgrades, tweaka i terminalen och hoppa över A-brunnar för att få allt att funka. Jag är trött på att bära omkring på iPod, Palm och nalle. Det är 2005, Christer Fugelsang SKA få åka till rymden, men det finna inga snygga smartphones med kalender, adressbok och vettig textinmatning och ett pris på under 5.000 som faktiskt fungerar på en mac. Jag köper snart en filofax igen. Jag tror jag har en gammal walkman i förrådet. TRACKS-kassetter - anyone?

/Grinolle

Har du tittat på en Qtek S100 ? Den har allt du letat efter. Har en själv och är jäkligt nöjd.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-05-09 16:56
Ursprungligen av Jani Uutela:

Har du tittat på en Qtek S100 ? Den har allt du letat efter. Har en själv och är jäkligt nöjd.

Jag antar att den har kalender, men jag hittar inget på deras hemsida om det?! Annars är den intressant, om än lite dyr.

Bevaka tråden