Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire-brännare och B/W

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-28 13:18

Jag sitter och försöker få igång en extern firewire-brännare (La Cie, modell äldre, blå låda) tillsammans med en Powermac B/W (300 med OS 9.2.2) och det vill sig inte. Firewire-brännaren dyker upp som en disk under systeminformation, men vill inte bränna med Toast 5.1, dvs Toast vägrar erkänna att datorn har en brännare. När jag stoppar in en "vanlig" cd-skiva (med information, t.ex en audio-cd) dyker inte heller den upp på skrivbordet. Jag har testat brännaren i min iBook med OS X (10.3) och då funkar den utmärkt. Firewire-portarna funkar på datorn (har testat med en extern hårddisk) så felet ligger inte där. Alla tillägg är lagda i rätt mapp och allt ser ut att vara i sin ordning. Under systeminformnationen kan jag som sagt läsa information om brännaren (att det är en Yamaha bla, bla, bla) och till höger om informationen står "Authoring Support". Det finns ett tillägg som heter just "Yamaha Authoring Support" och det ligger redan i tilläggsmappen...VAD KAN PROBLEMET VARA. Har suttit i ett par timmar nu.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-28 15:50

Har du uppgraderat firmware på G3:an?
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58374

Kanske skulle du göra det samma med LaCie-driven.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-28 17:30

Jag sitter inte längre vid datorn ifråga (för tillfället) och kan inte svara på ifall dess firmware är uppgraderad. Jag sökte och sökte på apples hemsida efter just den länk du gav mig ovan (tack!), men söker man på ordet "firmware" under support / downloads kommer man bara till en sida med firmware-uppgraderingar för en G4. Apple har verkligen ett minst sagt USELT söksystem på sin sajt...

Dock finns inget att hämta på La Cies hemida; där finns bara saker att ladda hem för betydligt nyare cd-brännare (brännaren som tillhör datorn är från år 2001).

Jag försökte innan jag gav upp idag att montera brännaren internt, men den gamla B/W-häcken ville inte veta av den överhuvudtaget. Datorn hängde sig och brännaren slutade efter ett tag (märk väl: EFTER ETT TAG!) att fungera, spelade död utan vare sig blinkande lampa eller ström till släden. Vid omstart funkade den igen (nåja...) och dök upp i systeminställningarna ssom just en cd-rw, men sen samma visa (datorn hängde sig och brännaren dog). Jag kollade igen ifall allt var rätt inkopplat och - javisst! - det var det ju! Jag satte åter dit orginal-dvd-drajven och satte tillbaka den eländiga Yamaha-brännaren i dess La Cie-fodral...

Jag sökte till och med på Yamahas hemsida efter eventuella uppdateringar, men de har ju slutat att tillverka brännare och de gamla "downloads" som fanns var antingen till Win eller till FIREWIRE-brännare (till Mac då). Varken La Cie (som tillverkat kabinettet med Yamaha-brännaren i) eller Yamaha tycks ta ansvar för såpass gamla produkter. Den funkar bevisligen till Mac då jag ju, som sagt, använt den på min iBook.

Till råga på allt har datorägaren som äger problembarnet köpt brännaren av en auktoriserad Mac-återförsäljare här i stan; privat av säljaren, fast över disk i butik! Till detta fick han en "piratad" version av Toast Titanium 5.0!!!! Detta kan ju omöjligt vara lagligt?

Slutsats: skit.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-28 19:00
Ursprungligen av PJW:

Jag sitter inte längre vid datorn ifråga (för tillfället) och kan inte svara på ifall dess firmware är uppgraderad. Jag sökte och sökte på apples hemsida efter just den länk du gav mig ovan (tack!), men söker man på ordet "firmware" under support / downloads kommer man bara till en sida med firmware-uppgraderingar för en G4. Apple har verkligen ett minst sagt USELT söksystem på sin sajt...

Du behöver ju bara klicka på länken ovan för att komma till rätt sida.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-28 18:08

I din Toast mapp finns en mapp "Extensions (Mac OS 9)" den innehåller extensions som du behöver att installera i Tillägg/Extensions mappen i Systemmappen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-28 18:42
Ursprungligen av MikaelF:

I din Toast mapp finns en mapp "Extensions (Mac OS 9)" den innehåller extensions som du behöver att installera i Tillägg/Extensions mappen i Systemmappen.

Been there, done that...Suck!

Ursprungligen av PJW:

Been there, done that...Suck!

Du behöver också stänga av ett par tillägg för att få det att fungera.

Jag har bara de engelska namnen:

Authoring Support
Disk Burner Extension
FireWire Authoring Support
USB Authoring Support

När de är avstängda och datorn är omstartad ska det fungera.

(De hamnar i konflikt med Toast Extension och därför hittar inte Toast brännaren.)

/Jonas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-28 22:02
Ursprungligen av mahlkvist:

Du behöver också stänga av ett par tillägg för att få det att fungera.

Jag har bara de engelska namnen:

Authoring Support
Disk Burner Extension
FireWire Authoring Support
USB Authoring Support

När de är avstängda och datorn är omstartad ska det fungera.

(De hamnar i konflikt med Toast Extension och därför hittar inte Toast brännaren.)

/Jonas

TACK! Låt oss hoppas att detta funkar. Jag kommer att tampas med datorn ifråga igen till helgen. Men visst är det märkligt att OS 9 kräver sånt krångel? Och vad märkligare är: det är ju inte bara Toast som inte hittar brännaren. Systemet i sig tycks ju ha problem med brännaren eftersom ingen cd-skiva dyker upp på skrivbordet när jag matar in en (dvs en cd-skiva med information på).

Jag vet, det är ganska så underligt... Höll på ett bra tag innan jag hittade lösningen när vi hade 10 Macar med Mac OS 9 och Toast 5.

Kommer inte ihåg vart jag fann informationen, men om jag hittar det ska jag posta länken.

Här finns info

/Jonas

1
Bevaka tråden