Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Numrerade rubriker i Pages?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-27 23:41

När man arbetar med ett större dokument är det både smidigt och snyggt om rubriker, underrubriker och "underunderrubriker" blir numrerade automatiskt i denna stil:

1 Rubrik
1.1 Underrubrik
1.1.1 Underunderrubrik
1.2 Underrubrik
2 Rubrik

Är det någon som vet hur man gör detta i Pages? Jag har endast lyckats med numrering på den första nivån.

Det fungerar heller inte om jag importerar ett Word-dokument som har denna funktionalitet.

(Nej, detta problem handlar inte om AppleScript men eftersom min önskan om fler ämnen inte är besannad ännu så blev jag tvingad att välja ett ämne.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 11:11

Tar upp den här relativt gamla tråden men mitt problem är den samma. Jag letar också efter hur man får underrubriker att bete sig på detta sätt.

Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 12:43

Jag har nu kommit ett steg närmare och hittat hur man automatiskt får numrering.

(inspector - Text - List)

Men nu har ett annat problem dykt upp. När jag infogar en Table of content så tas inte numreringen med. Det verkar som att det inte sparas alls.
Samma sak gäller när jag infogar en ny rubrik i dokumentet. Indenteringen sparas inte i stilmallen. Jag får manuellt lägga in den igen.

Hittade det här inlägget och det verkar inte bättre än att det inte stödjs!? Någon som har kommit på ett litet fulhack eller liknande? Skulle uppskattas! http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1078001&tstart=0

Ursprungligen av dekau:

Men nu har ett annat problem dykt upp. När jag infogar en Table of content så tas inte numreringen med. Det verkar som att det inte sparas alls.

TOC i Pages 08 stödjer enbart en nivå. Det saknas alltså stöd för innehållsförteckning i flera nivåer. Detta är inget fel, utan det är helt enkelt så att funktionen inte finns inlagd.

Pages marknadsförs som en "streamlined wordprocessor" och med detta menas en "strömlinjeformad ordbehandlare" där man har tagit bort de funktioner som man anser att de flesta vanliga användare inte behöver, till skillnad från Office-paketet som man menar är överfyllt av funktioner och att vanliga användare använder typ 10 procent av de funktioner som finns. Fördelen med detta är att programmet blir enklare och snabbare att använda.

iWorks syfte är inte att konkurrera med Office-paketet på funktionsbasis. iWork är uppbyggt efter en annan filosofi än MS Office. Just för att ge utrymme på marknaden för båda. De siktar sig alltså mot olika användargrupper och har även olika prisnivåer.

Att sedan tidningar försöker utmålla iWork och Office-paketet som direkta konkurrenter, och MacWorld som skäller på iWork så fort det saknar en funktion som finns i MS Office, ja det visar ju bara att tidningarna inte har förstått Apples vision med iWork.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-21 16:35

Är detta löst i iWork 09 måntro? Jag gjorde en felrapport om detta och uppgraderar bara om det här är löst.
Någon som vet?

Jag har fått det att funka, det var meckigt men det gick.

Det finns en 30-dagars provversion som du kan testa i innan du köper det. Men som sagt, det går.

1
Bevaka tråden