Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Spray ADSL bra?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-29 22:59

Eftersom Telia är så fasligt dyrt och eftersom Spray nu har en kampanj med billigt ADSL så undrar jag om det är något att ha? Några erfarenheter?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-30 00:54

Ja, vad finns det att säga?!
Jag har Spray ADSL sedan ett år tillbaka och det har fungerat helt perfekt. Förutom när Telia strular med tekniken (åskväder och grävmaskiner) men det kan man ju inte lasta Spray för.

Att tänka på: Spray använder PPPoE dvs inget strul med startsidor och annat trams som felia. De har precis höjt säkerheten på SMTP servern så att det bara går att skicka mail från @spray.se adresser. Ställer till det lite om du har gamla epostadresser som du vill fortsätta att använda.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-08-30 01:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Lundin
Ja, vad finns det att säga?!
Jag har Spray ADSL sedan ett år tillbaka och det har fungerat helt perfekt. Förutom när Telia strular med tekniken (åskväder och grävmaskiner) men det kan man ju inte lasta Spray för.

Att tänka på: Spray använder PPPoE dvs inget strul med startsidor och annat trams som felia. De har precis höjt säkerheten på SMTP servern så att det bara går att skicka mail från @spray.se adresser. Ställer till det lite om du har gamla epostadresser som du vill fortsätta att använda.

Det låter ju hur bra som helst! Jag har Telia för tillfället och är tämligen missnöjd. Det blir kanske Spray trots allt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-27 12:17

Finns det ingen väg runt mail-problemet?

Jag har köpt ett tiscali-abonnemang, men Spray köpte ju precis upp tiscali så jag kan inte använda några andra mail-adresser längre, riktigt irriterande! Finns det ingen "fri" smtp-server man kan använda?

Ursprungligen av speedy:

Finns det ingen "fri" smtp-server man kan använda?

Det brukar "bara" vara så att dom blockar port 25 (vanligtvis smtp) och en hel del servrar har en alternativ smtp-port tex 2525. Kolla upp med din email-leverantör.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 12:31

SMTP-mail? Är ni förhistoriska eller? Kör Gmail!

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-27 16:03

Smtprelay

Mja, jag skulle nog rekommendra sprays nya fina smtprelay.spray.se ..

Dock kräver utgående server verifiering, med ett befintlig spraynamn/spraylösen.

Men, det ska nog fungera utmärkt

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-03-28 14:56

Jag använder Sprays 0.5 ADSL sen oktober 2003. Tidigare hade jag uppringt från Tele2. Jag har varken mer eller mindre driftsstörningar än vad jag hade där under 8 år, dvs någon enstaka gång det låg nere eller mailen krånglade. Möjligen upplever jag deras support något sämre än Tele2's.

Lustigt nog är det sambon med sin PC laptop som haft mest problem de få gånger hon tagit hem den från datorn för att kunna använda den hemma. Men tom det verkar ha löst sig nu efter 7 sorger och 8 bedrövelser

Har spray idag, men kommer att byta så fort det bara går. Detta av följande anledningar:

Kundtjänsten är imho bedrövlig - Jag har haft en dust med dem sedan i slutet på januari, och endast efter mail till kundtjänstchefen med hot om att byta har lyckats föra ärendet framåt.

De har högre priser på sina tjänster. Du får tex. betala mer för 0,5 mbit/s hos Spray än vad 8mbit/s kostar hos Glocalnet. Anledningen till detta är att Spray (och Telia samt Tiscali som nu är köpt av Spray) har Skanova som leverantör ute i stationerna. Skanova vill ha mer pengar för mindre bandbredd än tex. Song. Följdaktligen finns det då även misstanke om att de knappast kommer att ligga först i racet om att leverera bandbredd till folket.

Som lök på laxen kommer även min @tiscali-adress att såsmåning om gå i graven. Big deal kan tyckas, men eftersom jag har använt den till div. medlemskap på olika ställen blir det ett djefla meck att byta adress dessa ställen.

Så mina 5 cents är. Ta inte Spray, om det finns något annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-16 13:46

Är det någon som haft problem mellan adsl-modem till mac med Spray adsl? Jag har stora bekymmer där modemet har en downstream på 2400kbps men surfandet känns inte snabbare än ett modem??? Var kan det finnas en flaskhals tror ni? Alla förslag är välkomna!

HEY! STOPP!!!!

Spray är ena riktigfa lurifaxar. funderade på att ta dem för de är billigare än telia och man kan få bredband och telefoni på samma fakt men så upptäckte jag följande:

hämtat frn www.spray.se

Spray Bredband 8000:
Klara, färdiga, kör! Spray Bredband 8000 är för dig som tycker att begränsningar hör till historien och med hastigheten 8 Mbit/s är det inte mycket som står stilla. Koppla bara in i telefonjacket, installerat och klart på 20 minuter. Kör!

Det tycker väl alla att begränsningar hör till historien men grejen är att Spray har VÄRLDENS FETASTE begränsning om man läser det finstilta.

3.5 Bredband 2000-tjänsten och Bredband 8000-tjänsten är begränsad till en överföringsmängd, totalt mängd av uppladdat data och nedladdat data, på max 50 GB per kund per kalendermånad. Skulle överföringsmängden överstiga 50 GB för en enskild kalendermånad äger Spray rätt till att begränsa kundens nedladdningsmöjligheter och eller uppladdningsmöjligheter eller helt stänga av kundens tjänst.

Vad sa ni nu va?

Ursprungligen av Knutsson:

HEY! STOPP!!!!

Spray är ena riktigfa lurifaxar. funderade på att ta dem för de är billigare än telia och man kan få bredband och telefoni på samma fakt men så upptäckte jag följande:

hämtat frn www.spray.se

Spray Bredband 8000:
Klara, färdiga, kör! Spray Bredband 8000 är för dig som tycker att begränsningar hör till historien och med hastigheten 8 Mbit/s är det inte mycket som står stilla. Koppla bara in i telefonjacket, installerat och klart på 20 minuter. Kör!

Det tycker väl alla att begränsningar hör till historien men grejen är att Spray har VÄRLDENS FETASTE begränsning om man läser det finstilta.

3.5 Bredband 2000-tjänsten och Bredband 8000-tjänsten är begränsad till en överföringsmängd, totalt mängd av uppladdat data och nedladdat data, på max 50 GB per kund per kalendermånad. Skulle överföringsmängden överstiga 50 GB för en enskild kalendermånad äger Spray rätt till att begränsa kundens nedladdningsmöjligheter och eller uppladdningsmöjligheter eller helt stänga av kundens tjänst.

Vad sa ni nu va?

Var ser du detta någonstans?

Ursprungligen av EricBradley:

Var ser du detta någonstans?

Kolla i Sprays villkor punkt 3.5. som jag skrev.

Vill meddela ännu en anledning att hålla sig borta från Spray. Om du avslutar ditt abbonemang hos dem (som jag idag gjorde) för att byta till någon har du 3 månaders uppsägningstid på kontraktet. Nu får jag inte min 8Mbit/s-lina förrens i mitten på augusti.

Rötet är bara förnamnet.

Ursprungligen av Knutsson:

HEY! STOPP!!!!

Spray är ena riktigfa lurifaxar. funderade på att ta dem för de är billigare än telia och man kan få bredband och telefoni på samma fakt men så upptäckte jag följande:

hämtat frn www.spray.se

Spray Bredband 8000:
Klara, färdiga, kör! Spray Bredband 8000 är för dig som tycker att begränsningar hör till historien och med hastigheten 8 Mbit/s är det inte mycket som står stilla. Koppla bara in i telefonjacket, installerat och klart på 20 minuter. Kör!

Det tycker väl alla att begränsningar hör till historien men grejen är att Spray har VÄRLDENS FETASTE begränsning om man läser det finstilta.

3.5 Bredband 2000-tjänsten och Bredband 8000-tjänsten är begränsad till en överföringsmängd, totalt mängd av uppladdat data och nedladdat data, på max 50 GB per kund per kalendermånad. Skulle överföringsmängden överstiga 50 GB för en enskild kalendermånad äger Spray rätt till att begränsa kundens nedladdningsmöjligheter och eller uppladdningsmöjligheter eller helt stänga av kundens tjänst.

Vad sa ni nu va?

There you go! Som jag sa. Finns det någon annan, ta dem.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 18:14
Ursprungligen av Knutsson:

HEY! STOPP!!!!

Spray är ena riktigfa lurifaxar. funderade på att ta dem för de är billigare än telia och man kan få bredband och telefoni på samma fakt men så upptäckte jag följande:

hämtat frn www.spray.se

Spray Bredband 8000:
Klara, färdiga, kör! Spray Bredband 8000 är för dig som tycker att begränsningar hör till historien och med hastigheten 8 Mbit/s är det inte mycket som står stilla. Koppla bara in i telefonjacket, installerat och klart på 20 minuter. Kör!

Det tycker väl alla att begränsningar hör till historien men grejen är att Spray har VÄRLDENS FETASTE begränsning om man läser det finstilta.

3.5 Bredband 2000-tjänsten och Bredband 8000-tjänsten är begränsad till en överföringsmängd, totalt mängd av uppladdat data och nedladdat data, på max 50 GB per kund per kalendermånad. Skulle överföringsmängden överstiga 50 GB för en enskild kalendermånad äger Spray rätt till att begränsa kundens nedladdningsmöjligheter och eller uppladdningsmöjligheter eller helt stänga av kundens tjänst.

Vad sa ni nu va?

Det dom vill undvika är naturligtvis att du tankar hem 5 Tbyte på en månad. Spray får nämligen, då dom kör Telias nät BETALA för överföring. Det är Skanova som jävlas med detta. Om du får Sprays tjänster på Telenors eller Songs nät så är det inget problem med detta. Jag känner inte till NÅGON kund som fått en faktura från Spray om detta.

Anders
Allt om bredband

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 07:53

Jag har Tiscali som internetleverantör. Jag är nöjd.
Tiscali köpters nyligen av Spray och det som klingade seriös internetleverantör låter nu inte lika vackert. Men jag kan inte klaga, än så länge har Spray fungerat som utlovat. Bra ping i spel, och nerladdnignshastigheterna ligger där dom borde.

Sitter i tankar på att ha Spray Light på landet eftersom man betalar en låg månadskostnad och därefter 25 öre/MB. Men fattar jag rätt att jag inte kan skicka e-post med mitt @mac.se-konto (eller pappa med sin företagsadress)? Ointressant att ha Spray i så fall.

1
Bevaka tråden