Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösa ett trådlöst nätverks-problem

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 23:28

Har i stugan en snäll granne som låter mig koppla in mig på hans nätverk. Har en gammal iMac (utan nåt Airport eller något), så jag har nu en sån där liten USB-stick som mottar trådlöst. Problemet är att jag inte får någon mottagning i själva stugan. Däremot får jag mottagning i friggebon som ligger mitt emellan huvudbyggnaden och min grannes stuga. Avståndet är väl ca 15-20 m mellan huset och friggebon, och sen lite drygt samma avstånd från friggebon till grannen. Hur skall jag lösa så att jag kan ha datorn inne i själva stugan och få mottagning där? Kan man t ex dra en 20 m USB-sladd ut till lillastugan och hänga USB-sticket här? Eller är det bättre att köpa nån bättre mottagare, och dra nån Ethernet-sladd? Är helt borta vad gäller trådlösa nätverk, så jag vet inte vad som finns för olika alternativ.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-25 23:42

Billigast och bäst bör ju bli en vanlig eternetkabel. Att köpa en 20m USB kabel för att få trådlöst låter inte varken klyftigt eller billigt, Nä i detta fall tror jag att om det är OK för grannen att det är bäst.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-26 00:40

Om du skall dra en usb kabel så måste du ha en förstärkare vart femte meter. och det blir dyrt.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-26 14:43

Men att dra en Ethernet-sladd skulle ju då bli en längd på minst 50 meter, och det skulle va problem. Finns ju inget bra sätt att dra en sladd in till honom. Vad jag tänkt på är om det finns någon bättre mottagare (än det lilla USB-sticket) som man kan ställa i Friggebon, och sen dra en Ethernet-sladd från datorn till denna mottagare? Det finns nämligen redan kablar dragna från huvudstugan till friggebon.

Ursprungligen av Anders Båth:

Men att dra en Ethernet-sladd skulle ju då bli en längd på minst 50 meter, och det skulle va problem. Finns ju inget bra sätt att dra en sladd in till honom. Vad jag tänkt på är om det finns någon bättre mottagare (än det lilla USB-sticket) som man kan ställa i Friggebon, och sen dra en Ethernet-sladd från datorn till denna mottagare? Det finns nämligen redan kablar dragna från huvudstugan till friggebon.

Hej!

Du skulle kunna ha en accesspunkt i friggebon som tar emot signalen och då borde du rimligtvis också få kontakt med denna. Fungerar som en repeater ungefär. Annars kan du även ha en Accesspunkt och dra en ethernetkabel från denna in till stugan.

mvh

Sebastian

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-26 16:47
Ursprungligen av bingolotto:

Hej!

Du skulle kunna ha en accesspunkt i friggebon som tar emot signalen och då borde du rimligtvis också få kontakt med denna. Fungerar som en repeater ungefär. Annars kan du även ha en Accesspunkt och dra en ethernetkabel från denna in till stugan.

mvh

Sebastian

Det är sant men då måste grannens "router?" stödja accespunkter. Kolla vad han har för något.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 18:52
Ursprungligen av Kentor:

Det är sant men då måste grannens "router?" stödja accespunkter. Kolla vad han har för något.

Vad du ska ha är en trådlös brygga (wireless bridge). Den fungerar precis omvänt av en accesspunkt och kopplar ihop ett vanligt trådat nät (ditt) med ett trådlöst (grannens). Grannens router/accesspunkt behöver inte ha något stöd för detta utan ser bryggan som vilken trådlös klient som helst!
Som en parantes kan jag nämna att det finns accesspunkter som man kan ställa om så att de fungerar som en brygga i stället för som AP (men inte båda samtidigt förstås), linksys har t ex en sådan.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-26 15:33
Ursprungligen av Anders Båth:

Men att dra en Ethernet-sladd skulle ju då bli en längd på minst 50 meter, och det skulle va problem. Finns ju inget bra sätt att dra en sladd in till honom. Vad jag tänkt på är om det finns någon bättre mottagare (än det lilla USB-sticket) som man kan ställa i Friggebon, och sen dra en Ethernet-sladd från datorn till denna mottagare? Det finns nämligen redan kablar dragna från huvudstugan till friggebon.

Jag skulle definitivt satsa på att dra en TP-kabel från friggeboden bort till grannen. TP kan normalt sett vara 90-100 meter, men så länge man har kopplat paren rätt och bara kör 10 Mbit så har jag fått det att fungera fint med 150 meter också.

I ditt fall skulle jag sätta en liten 5-portars switch för 295 kr i friggeboden och sedan tatta in en kabel till grannen. P så sätt får du iallfall en viss isolation mellan grannens och ditt nät mot blixtnedslag i närheten.

Jag försörjde 7 byggnader ute på landet med internet via Tiscali dubbelriktad sattelit med internetpipa på det där sättet. Dock vart avståndet mellan ett garage och nästa hur för långt så vi grävde ner en extra switch i en tunna i marken mittemellan och strömförsörjde den med en 12-volts kabel som vi drog brevid TP-kabeln.

sponsra grannen med en starkare sändare till hans wlan-station.

Hm, låter nästan som att det är smidagare att skaffa ett eget abbonemang tycker jag. Finns väl billiga sådan nuförtiden?

1
Bevaka tråden