Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac önskar dig Glad Påsk!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac vill önska alla medlemmar en riktigt glad påsk och vi tänkte göra det med några gamla påskägg. En del av er kanske känner igen bilden ovan. Den är, om inte det första, så ett av de första så kallade "påskäggen" i Apples operativsystem. Ett påskägg, i den digitala världen, är en hemlig funktion i ett program som visar roliga meddelanden från dem som utvecklat programmet. Just påskägget ovan hittar du genom att hålla in alt-tangenten och välja "Om Macintosh..." i Apple-menyn på Macar med system .1 (inte 1 utan .1 som i 0.1!) fram till Mac OS 8 när bilden ersattes med en ny version. Den nya versionen hittar du under läs mer.

Skrivet av: Arvid Björkström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=901

Ut i det soliga vädret med er Mac-nerdar! Nu är ju hur många som helst inloggade.

Glad påsk!

(var ute i förmiddags, och njuter därför av att vara tillbaka vid datorn )

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 16:32

Klad Påsk

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 17:10

Verkar bli kalasfint väder nu till påskhelgen! Håller med föregående talare, ut i friska luften med er! Själv var jag ute med familjen och grillade under eftermiddagen. Får passa på när solen tittar fram...

Några påskägg till osx vet jag däremot inte =/

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 17:11

kom på att jag glömde önska Glad Påsk, så nu gör jag det...

Glad Påsk på er!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 18:22

Påskägg i 10.3

Hittade ett påskägg som tydligen endast ska funka för Panther eftersom det kräver Exposé.

http://www.eggheaven2000.com/detailed/1902.html

Glad påsk!

  • Medlem
  • 2005-03-25 20:10

Inga easter eggs

Easter eags förbjöds för typ 5-6 år sedan, samtidigt som utvecklares namn försvann från Apples egna about boxar, efter att något av ett ström hopp från företaget. Det är ganska ovanligt att ens hitta några namn i Apples exempel kod.

Skit i solen, den har precis börjat och behöver träna en månad först.

Ursprungligen av muhumba:

Hittade ett påskägg som tydligen endast ska funka för Panther eftersom det kräver Exposé.

http://www.eggheaven2000.com/detailed/1902.html

Glad påsk!

Påskägg eller bugg eller kanske en kvarleva från alla testvariatner av Exposé som säkert funnits hos Apple ?

Glad Påsk!

(btw: hur många testade att välja "Om den här datorn" med Alt nertryckt?)

  • Oregistrerad
  • 2005-03-30 15:54
Ursprungligen av muhumba:

Hittade ett påskägg som tydligen endast ska funka för Panther eftersom det kräver Exposé.

http://www.eggheaven2000.com/detailed/1902.html

Glad påsk!

Det där skulle jag kalla en grafisk bugg.... dessutom behöver man inte hålla ner shift-tangenten för att få samma effekt. Det är snarare att använda shift när man minimerar eller "exposérar" som är påskägget...

Jag får väl också ta och önska glad påsk.
Jag var ute och pimplade tidigare idag (gick som vanligt jättedåligt men det är jag van vid på långfredagen).
Nu är jag dock sedan några timmar tillbaka framför någon av dataskärmarna jag har tillgång till, men nu ska jag faktiskt gå och lägga mig... vad håller jag på med nu igen?... javisst ja
Glad Påsk!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-26 03:30

Glad påsk på er allihop, och förbannade vare ondingarna i Redmond som rekryterade bort de roliga påskäggen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-26 16:28

Håller man nere alt när man trycker på Apple-menyn i Mac OS 9, så heter alternativet "Om den här datorn" isället "Om Finder ..." och om man trycker på den, får man se en bild på Apples campus och texten "Finder - Created by all of the folks here at Apple - Inspired by the distinguisht history of the Macintosh desktop".

Om man (i OS 9 iaf) ändrar datorns datum till nästa dags datum, skapar en ny fil och sedan ändrar tillbaka datumet, så är filens skapelsedatum "I morgon" (om man har valt att visa relativa skapelsedatum alltså).

Eftersom jag har översatt programmet OnyX, vet jag att det finns ett påskägg där. Jag vet dock inte hur man hittar det vid körning - ska fråga utvecklaren nästa gång jag skickar in en uppdaterad version ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-26 21:33

I Photoshop CS blir det en lite kuslig bild om man håller ner kringla när man väljer Om Photoshop.
Likaså i Indesign (dock tråkigare). I Illustrator är det ALT som ska användas för en mer klassisk bild.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-04 19:18

I MacOS 8 och kanske i OS 9 gick det att hålla ner QT tangenterna vid uppstart för att få se en liten slideshow.

//Rob

1
Bevaka tråden