Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du ett hemmanätverk?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag bor bara på 42 kvm men har ändå ett litet nätverk i lägenheten. Dessutom har jag kopplat in min granne.

Har du ett nätverk hemma?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-03 08:31

Har en stationär dator med dubbla nätverkskort. Har alltid haft så, bra att kunna koppla in extra datorer enkelt och lätt. Tar ofta med mig jobbdatorn hem (bärbar).

  • Oregistrerad
  • 2002-09-03 08:39

Har sedan drygt ett år haft ett nätverk hemma. En gammal Mac står som router med IPNetRouter som är kopplad till ADSLmodemet och en hub. Sedan kopplas flera datorer in i hubben. Ungarnas datorer, min sambos och mina egna
Nätverket sträcker sig över två våningsplan i vårt hus. Skall dock byta ut hubben mot en switch istället

[ INTERNET ]

till

[ Linux server ]

till

[AirPort] och [ Linux klient ]

till

[ iBook ]

Fungerar alldeles utmärkt! Har all musik och alla filmer på servern som jag kan komma åt överallt (även från typ jobbet). iBooken är också hyffsat skyddad med två brandväggar, hehe.

Ciryon

[ 03 September 2002, 12:18: Meddelandet ändrat av: ciryon ]

Har en stationär peze och en iBook hemma. Dock inen fildelning mellan burkarna än, väntar på Jagularen.

Eftersom jag har Bredbandsbolaget behövs ingen router, det räcker med en switch.

Jag har fast lina i form av 10 Mbit Ethernet och två IP-adresser. Denna lina går till en switch. Till switchen är min gamla 8600/200 inkopplad på ena IP-numret och en Netgear WLAN-router på det andra. Sen så surfar jag på min iBook via detta WLAN. Praktiskt också när man har folk på besök som har bärbara och WLAN-kort.

Jag har nog en "standard-installation" ungefär:

BoStream 2.5 Mbit med fast IP-nummer in i lägenheten.

D-Link 804:a som gateway/router med inbyggd switch.

Airport-basstation för min, marias och gästers bärbara datorer.

En Spel-PC kopplad direkt till switchen.

Server i garderoben som används för lite jobbgrejer och på kvällarna kör vi Battlefield 1942 på den, har varit fullt krig i garderoben senaste veckan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-03 09:30

Kör ADSL med D-Link Ethernet modem, på den hänger jag en Netgear Switch med 4-p/WLAN. För det mesta hänger jag min QS och G3/266 på switchen och ibland en bärbar Smell. Funkar hur bra som helst. Väldigt smidigt med att ha nätverksmöjlighet hemma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-03 09:38

ADSL-modem Orckit
Router/brandvägg D-Link DI-804
två nätverkskablar
anslutning via DHCP
IBM Thinkpad T22
Power Mac G3

Jag skickar filer via FTP mellan burkarna. Funkar bra.

[ 03 September 2002, 09:40: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag har Bredbandsbolaget och eftersom de är så snåla och sätter jacket ovanför ytterdörren så köpte jag en Airport och som jag placerade brevid. Jag har en PB-titan och 2 stycken G4 PowerMacar med Airport-kort.

Dessutom har jag en hylla på toaletten för min titan.....vem behöver tidningar på toaletten när man har trådlöst nätverk...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fleno:
Dessutom har jag en hylla på toaletten för min titan.....vem behöver tidningar på toaletten när man har trådlöst nätverk...

Den vill vi naturligtvis se på bild. Du behöver inte själv medverka på bilden.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-03 12:32

Har dragit ett nätverk hemma hos färäldrarna, hade jag haft fler än en dator själv skulle jag ha dragit nätverk i min lägenhet med(har dock hänt att det har blivit en ethernet kabel i trapphuset ibland när det ska spelas på hög nivå

). Nätverket hemma hos mor och far består av en iMac, en iBook, en 9600, en nonamne PC, och en nätverksskrivare från HP. Alltihop är kopplat till en gateway/router som i sin tur är kopplat till ett kabelTVmodem och Internet. Internt är det 100Mbit och utåt mot Internet är det 512Kbit. För utom de utnytjade delarna i nätverket är det även draget en ethernetkabel till garaget, spelade lite i nätverk i sommras med några polare, och då var det klart man skulle kunna komma åt Internet också.

Bostream in i Netgearhub
Därifrån till en 8600 (fil- och webserver uppskrämd att fungera m OSX) samt till en Airport-basstation som levererar ettor och nollor till G4/400, Cube, iMac och iBook runt om i kåken.

Bara det att basstationen slutat funka eftersom den flyttades på.......Starkt jobbat Apple!

Anders

Några som har Localtalk fortfarande? Vi körde det i början, rätt länge faktiskt, men man ledsnade när man försökte skriva färgbilder till laserskrivaren. Flytta filer gick förstås fortare med Zip.

Ja, numera har jag förstås Ethernet, tidigare 10 Mbit, numera 100 Mbit (internt, ADSL ut). Rätt länge hade jag kvar Localtalk mot gamla SE´n samt laserskrivaren via en brygga, men när bryggan pajade så brydde jag mej inte om att skaffa en ny utan köpte en Okipage och hakade loss SE´n. Inte värt pengarna, inte för en ny i alla fall.
En kul detalj är att den där Oki-skrivaren pratar glatt med alla Macar utan drivrutiner, medan PC´n inte kan skriva ut på den hur man än installerar och konfigurerar. Tvärtom hade kännts surt, men nu känns det mer glädje över att få sina PC-fördomar bekräftade - igen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-03 16:42

*Host*
öööh, jorå jag har ett localtalk nät också, inte ett urnät med originaldosorna utan ett som nyttjar farallon PhoneNet-dosor. Kör utskrifter på en gammal Deskjet från min beige G3:a på den. Ja herregud mycket grejer blir det..

Ett 10/100 Ethernetnät, Ett Localtalknät, ett gäng prylar på SCSI-kedja, ett USB-gäng men faktiskt inget på Firewire...än vill säja det är väl bara en tidsfråga.

[ 03 September 2002, 16:42: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-03 17:53

Glömde en dator. Jag har en gammal Performa 460 som jag jackar in ibland av nostalgiska skäl. Epost och FTP funkar utmärkt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-03 17:57

Har en Pentium 75 som router (tre nätverkskort; ett till ADSL-modemet, ett till nätverket hemma och ett till grannen).
På nätverket hemma har jag en B/W G3, en 7500/200 som scanner/brännar-dator, en iMac rev b, en Pentium 90 för linuxbehoven, en Powerbook 540c och 2 bärbara PCs som bor här för tillfället.
Datorerna är utspridda på 3 våningar

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag har nog en "standard-installation" ungefär:

BoStream 2.5 Mbit med fast IP-nummer in i lägenheten.

D-Link 804:a som gateway/router med inbyggd switch.

Airport-basstation för min, marias och gästers bärbara datorer.

En Spel-PC kopplad direkt till switchen.

Server i garderoben som används för lite jobbgrejer och på kvällarna kör vi Battlefield 1942 på den, har varit fullt krig i garderoben senaste veckan

Aha! Du har likadan router som mig!
Och du spelar spel åxå på den. Törst jag fråga om du spelar online? I så fall med vilket spel?

Varför jag frågar är för att jag själv har gigantiska problem med att komma ut och spela online.
Har gjort några inlägg med förfrågningar om detta i spel-forumet.

Om du spelar online måste du ha öppnat en del portar.
Skulle vilja veta mera och förhoppningsvis kanske hitta någon genväg till att lösa mitt eget problem där?

Gambit

Min TiBook kopplas upp mot AirPort, som är kopplat till en hubb där även en gammal PB 500 sitter som i sin tur är kopplad till en LaserWriter 4/600PS via LocalTalk. En mjukvarubrygga för LocalTalk gör att jag kan skriva ut direkt från TiBooken via AirPort. I hubben sitter också Nokia ADSL-modem.

Jag har alla prylar utom AP och TiBook under skrivbordet. Någon mer än jag som har en hel disco-belysning av dioder när man surfar? (Jag har dock från någon dag sedan tejpat över alla små blinkande lampor.)

Jag har måste ju ändå kunna skryta med det fetast hemma-lan per kvm Har iMac G4, Stationär PC, Umax Apus 2400 ( Gammal Mac Klon ), Uppkopplade mot en 100mbit switch,
Sen har Jag en Aiport Basstation, Som en Pc-Laptop och en PowerBook G4 är uppkopplade mot, Bor i en etta på 18kvm.. och har precis beställt en till stationär pc..

Ahh just det.. har bredbandsbolaget kopplat i switchen.

Funderar på att skaffa en 1gbit switch men dem är ju så dyra..

/J

  • Oregistrerad
  • 2002-09-04 00:28

Vi har också en d-link 804, dock en med oerhörda problem. Har telia adsl in, men routern tappar ideligen kontakt med modemet (wlan porten slutar lysa, inget internet för datorerna) d-linken har varit inne på rep men kom tilbaka utan anmärkning från supporten. De skyllde på att vi använde fel kabel mellan modem och router.

Har nu provat en 3-4 stycken, samma symptom med alla. Allt fungerar som det ska, i en sisådär 2-3 dagar sen får man vara där och rycka ut sladden och sen stoppa in den igen, och så funkar det några timmar igen.. Detta kan väl inte vara ett insällningsfel? Får heller inte routern att hålla igång internet uten måste logga in på telia (macicx) varje gång jag startar datorn

  • Medlem
  • 2002-09-04 12:34

Mitt nätverk:

En G3 350Mhz och en Performa (används som diskettstation och skrivmaskin, men mycket sparsamt). Sitter i en liten hubb, med Telia ADSL i uplinkporten. Jag har ingen direkt anledning att komma åt internet från något annat än g3an, fildelning räcker bra till den gamla sunkdatorn. Så jag behöver ingen router. Ibland stoppar jag in Classicen med en mjukvarubrygga från Performan.

  • Oregistrerad
  • 2002-09-04 13:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
Jag bor bara på 42 kvm men har ändå ett litet nätverk i lägenheten. Dessutom har jag kopplat in min granne.

Har du ett nätverk hemma?

Jag har haft ett nätverk och har bara 39 kvm!

Hur har du kopplat in grannen rent praktiskt? Sladdar och så.

  • Medlem
  • 2002-09-04 13:41

37 :rolleyes:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher A. Papastefanou:
Hur har du kopplat in grannen rent praktiskt? Sladdar och så.

Eftersom grannen i det här fallet är fastighetsskötaren och tillika min morbror så var det inga problem att få dra en nätverkssladd från hans lägenhet till mig. Den är uppe på vinden och vänder och tar samma väg som antennsladdarna.

Han har en skrivare som jag ville åt, men tyvärr fungerar inte USB skrivardelning när han kör 9:an och jag 10:an.

[ 04 September 2002, 14:18: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 21:13

Host igen

Hej

Jag har faktiskt mitt gamla LocalTalk nät kvar med dom gamla doserna, för att ibland komma in i min PB100 och Mac SE, annars har jag ett fast nät och ett W-lan med en skrivare på nätet för alla andra maskinerna.

Bengt

BB 10MBIT
---> Airport Base station
-------> Min Powerbook 12"
-------> Tjejens Powerbook 17"
-------> PM Quicksilver (web, ftp och file server)

Jorå. 10 mbps fiber med två ip nummer. Två linux brandväggar, en på varje ip. Två x Windogs och en linux server bakom ena brandväggen. En OS X "server" backom andra, plus en Airport och ett gäng maskiner: PC, OS X, en OS 9 och nätverks laser.

ADSL med två PC kopplade till switchen, trådlöst till PB:n.

Nätverk: 3Com 24 portars Super Stack II-switch 10/100 för det interna nätet, 8-portars 10/100-switch för DMZ. MSI 802.11g trådlös basstation med inbyggd printerserver.

Brandvägg: Smoothwall med tre nyllen

Servrar: AMD Athlon64 FX-51 med 1GB minne, 3x250GB sata-diskar. Windows Enterprise Server 2003.
Power Mac G4/400Mhz, 640MB minne, Mac OS X Server 10.3.8. 260GB disk. (musikserver).
Pentium 2/300MHz. 512MB minne, Fedora Core 3 (mail- och listserver).

Övrigt: 2 UPS:er (en APC, en Powerware).

Bevaka tråden