Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det är fredag och Big Bertha verkar nere igen.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta börjar ju bli som en som en spökfilm

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 21:07

Kul det alltid händer när det är lång tid tills nästa gång serverrummet är tillgängligt utan dunderavgift

Man borde nästan kunna få Compac att sponsa en gratis service, för det här är ju rätt skitdålig reklam för pezeservrar

Man får väl koppla strömförsörjningen till pezehärket via en relästation kopplad till en FW/USB-utgång på Xserven så man kan köra en "die hard" -reset på pezeåbäket…

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-25 21:16

Tjäns som det kan bli ett långt avbrott denna gång, vi har ju påskhelg så vi får väll hålla oss till på Tisdag..

Ingen kan ju klandra gamla bertan för att vara inkonsekvent i alla fall.

Frågan är om det räcker med processoruppgraderingen som det talats om. Det är nog dags att pensionera Bertha och försöka hitta en annan lösning. På sista tiden har trafiken inte varit så tät som den var förut, i alla fall inte på offtopic.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-25 21:56

Visserligen är Windows inget vidare pålitligt server-OS, men varför händer det här alltid på fredagar? Pensionera Tjocka Berta nu!

  • Medlem
  • 2005-03-25 22:12

Brukar inte Bertha gå ner på lördagarna???

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-25 22:14
Ursprungligen av nixon:

Brukar inte Bertha gå ner på lördagarna???

Senaste gångerna har det varit Fredag

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 22:20
Ursprungligen av nixon:

Brukar inte Bertha gå ner på lördagarna???

Den går ner när webhallen tar helgledigt, och det brukar ju vara på lördag men iom påsk så blir det på en fredag nu…
(Kan det vara ssh och apache som krockar?)

Min morsa hette Berta och hon är död sedan många år. Månne om hon har ett finger med i spelet¿?
Hon vill nog inte att jag ska sitta och skriva trams på kvällarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-26 00:48

Måste vara något backupprogram eller liknande som ställer till det:

If fredag Then
[kraschaServernFetHårt]
[ElseIf fredag-n Then
[kraschaServernIAllaFall]]
End If

Är nog tyvärr något som är fel konfat i burken eller så sväller vissa loggar eller något för mycket och får det att hänga sig.

Hårdvaru fel har jag svårt att tänka mig då Compaq nog är i särklass de bästa servrarna och även med tanke på att den kan rulla på fint en vecka ungefär.

Och eftersom den inte verkar lägga några felloggar av värde i windows egna verkar det ju vara något som har att göra med icke MS produkter.

Tråkigt att det händer men en större felsökning kan nog vara på plats på tisdag.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-26 16:47

Varför händer det alltid när man är som mest sugen på lite ipod.se & 99musik.se? ... kanske för att förmånga andra är det sammtidigt...

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-26 17:04

Jag skulle nog tippa på antingen hårdvaran eller dåliga drivrutiner till diskarna alternativt nätverkskortet.

Att den kraschar när logrotate.exe körs kan inte bero på logrotate i sig eftersom alla sådana program körs i ring 3 (usermode). Uppför sig ett ring3-program dåligt så kraschar det programmet, men operativsystemet och övriga program knallar på hur fint som helst. Om däremot något händer i ring0 (kerneln) så brukar det oftast skita sig orderntligt. Jag har varit med om att extremt hög nätverksbelastning och hög diskbelasning har fått windowskärror att hänga sig med dåliga drivisar. Efter att ha uppdaterat dessa så har burkarna i fråga blivit stabila som Dr. Alban.

Men logrotate (under linux iallfall) är egentligen inte en tung operation oavsett hur stora loggfilerna än är eftersom allt som logrotate gör är att göra en rename på filen och sedan signalera till Apache att öppna en ny och tom logfil. Men ni kanske skyfflar iväg loggfilen till nån arkivplats samtidigt och sedan resolvar ip-adresser eller något, och då kan det ju bli lite belastning förståss.

Även om Compaq/HP gör trevligt stabila kärror så kan ju även hårdvaran ha blivit dålig. Men det är ju inte allt för sannorlikt förståss. Jag har en typ 10 år gammal rackmonterad 5500 med 4 st Pentum Pro 200 och 512 meg ram. Burken är byggd som en överdimensionerad tank och har så mycket fläktar i sig att nästan racket glider iväg över golvet. Jag ger mig tusan på att den kommer att fungera hur bra som helst i 10 år till.

Senast redigerat 2005-03-26 18:15
  • Oregistrerad
  • 2005-03-26 18:03

Jag får vibbar av historien om städaren som pluggade ur viktiga apparater varje fredag.

Men det verkar ju inte helt orimligt med något kopplat till just fredagar, och inte till belastningen. Skärtorsdagen igår borde ju haft normal fredagsbelastning, eller åtminstone mer än vanligt.

1
Bevaka tråden